. سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 852 تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 خرداد 1394 | 06:26 ق.ظ

شناسایی ۴۲تپه و محوطه باستانی در ۸۰۰۰کیلومتر در جنوب کرمان/برگزاری سمینار علمی در سال ۲۰۱۶در آلمان در خصوص باستان شناسی جنوب شرق ایران

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، نادر علیداد سلیمانی سرپرست ایرانی هیأت بررسی های باستان شناسی جنوب کرمان امروز چهار شنبه با اعلام این خبر تصریح کرد که به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری علمی ، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه توبینگن آلمان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطالعات باستان شناسی با همکاری نمایندگان دوطرف در مناطق فاریاب –کهنوج، کهنوج –زیارتعلی و کهنوج –منوجان به انجام رسید.

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، نادر علیداد سلیمانی سرپرست ایرانی هیأت بررسی های باستان شناسی جنوب کرمان امروز چهار شنبه با اعلام این خبر تصریح کرد که به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری علمی ، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه توبینگن آلمان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطالعات باستان شناسی با همکاری نمایندگان دوطرف در مناطق فاریاب –کهنوج، کهنوج –زیارتعلی و کهنوج –منوجان به انجام رسید. به گفته او ،مطالعات باستان شناسی در حوزه جنوب استان کرمان و سواحل خلیج فارس به منظور بررسی ارتباطات فرهنگی ، حوزه جنوب شرق به ویژه جیرفت وبین النهرین در عصر مفرق از طریق دریا انجام گرفت. این باستان شناس با بیان اینکه این مطالعات نیازمند چند فصل بررسی است افزود: این فصل از بررسی که دهم اسفند ماه سال گذشته شروع شده بود در اردیبهشت ماه امسال به پایان رسید. اودر بیان مهمترین نتایج به دست آمده در این فصل از مطالعات و بررسی های باستان شناسی اظها رداشت: در این فصل از بررسی ها ۴۲تپه و محوطه باستانی که از قدیمی ترین استقرارهای بیش از نوسنگی تا دوره اسلامی بودند در ۸۰۰۰کیلومتر شناسایی شد. به گفته این باستان شناس، محوطه های بزرگ به جا مانده از دوره مس سنگ ، عصر مفرق و دوره تاریخی در این بررسی مورد شناسایی قرار گرفت . سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) تصریح کرد که در این فصل گونه های سفال حاصل از بررسی به صورت کاملا روشمند طبقه بندی ، تحلیل و در نهایت جدول گاهنگاری منطقه ترسیم شد. سرپرست ایرانی هیأت بررسی های باستان شناسی در جنوب کرمان افزود: به منظور عکس برداری در بررسی های باستان شناسی برای نخستین بار ازیک پهبال کوچک استفاده شد. وی تهیه عکس های هوایی ، عکس های سه بعدی و نقشه توپوگرافی را از ویژگی های این نوع عکسبرداری اعلام کرد . سلیمانی در پایان ابراز امیدواری کرد فصل دوم از بررسی و مطالعات باستان شناسی در طبق قرار تعیین شده در اسفند ماه سال ۹۴آغازشود. بنابراین گزارش، پس از اتمام فصل نخست فعالیت های میدانی مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه توبینگن که در چارچوب تفاهم نامه منعقد شده و برنامه اجرایی همکاری های باستان شناسی میان موسسه مطالعات خاور نزدیک دانشگاه توبینگن و پژوهشگاه انجام شد هیأت ارزیابی و نظارت پژوهشگاه به منظور دریافت گزارش و ارزیابی وضعیت اجرای تفاهم نامه از منطقه جیرفت بازدید کردند . پرفسور فلستنر سرپرست آلمانی هیأت بررسی های باستان شناسی در جنوب کرمان در جلسه بررسی اقدامات انجام شده که با حضور هیأت ارزیابی برگزار شد تصریح کرد که موضوع تبادل تجارت میان بین النهرین و شرق ایران و برقراری ارتباط از طریق خلیج فارس موضوع مورد بررسی در این پژوهش است . او انجام بررسی ها در مناطق فاریاب –کهنوج، کهنوج –زیارتعلی و کهنوج –منوجان را مورد نظر قرار داد و افزود: در شناسایی مناطق مواد خام نیز مورد بررسی قرار گرفت. برگزاری سمینار علمی در سال ۲۰۱۶در آلمان در خصوص باستان شناسی جنوب شرق ایران و حضور باستان شناسانی که در این بخش از ایران فعالیت کرده اند از موارد مورد توافق در جلسه پایانی هیأت بود. تهیه بانک سفال در محل پایگاه ازمواردی بود که طرف ها در گزارش پایانی به آن تأکید ورزیدند . همچنین مقرر شد تا مطالعات و برنامه های پژوهشی در قالب اعطای فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت در اختیار پژوهشگاه قرار گیرد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =