. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 951 تاریخ انتشار : دوشنبه 11 خرداد 1394 | 20:29 ب.ظ

توسعه یعنی امکانات بهمراه تخصص/ نقدی بر عملکرد بیمارستان خصوصی قائم شهرستان جیرفت

به قلم مهندس جوان: مهرداد دلیری بدون هیچ مقدمه و اتلاف وقتی بر سر اصل مطلب میرویم تا نقدی بر عملکرد این بیمارستان داشته باشیم . قطعا داشتن امکانات لازم در هر زمینه ای که باشد از ورزشی و هنری و علمی و … جهت رفاه حال مردمی که در ان منطقه زندگی میکنند , بسیار […]

به قلم مهندس جوان: مهرداد دلیری

بدون هیچ مقدمه و اتلاف وقتی بر سر اصل مطلب میرویم تا نقدی بر عملکرد این بیمارستان داشته باشیم .

قطعا داشتن امکانات لازم در هر زمینه ای که باشد از ورزشی و هنری و علمی و … جهت رفاه حال مردمی که در ان منطقه زندگی میکنند , بسیار مفید و خوب است . داشتن امکانات هم وجهه شهر را جالب میکند و هم اعتبار انرا بهبود میبخشد , پس شایان ذکر است این امکانات چه دولتی و چه خصوصی باید بگونه ای عمل کنند که هم مردم به خواسته هایشان برسند و هم مجموعه ای که در حال خدمات دهی به مردم است . گاهی برخی از مجموعه های خصوصی متاسفانه چون نظارت محکم و خاصی بر انان نیست , اسب دلشان را زین میکنند و بر جیب مردم چنان میتازند که خدا میداند و بس . بتازگی در جیرفت بیمارستانی از نوع خیلی خیلی خصوصی ساخته شده که همگی بسیار از این واقعه خرسند بودیم که چنین مکانی در جیرفت ساخته شده که هم امکانات بسیار خوبی دارد و هم گروه بسیار تخصصی حضور دارند که در قبال حق و حقوق خود با جان و دل کار میکنند . اما قاعدتا هر انسانی ابتدا از ظاهر هر چیز شروع میکند و از باطن ان تا لحظه ای که نیاز نباشد با خبر نمیشود .

و ما نیز از این قاعده جدا نبودیم …

چندی پیش برای درمان یکی از دوستان به این بیمارستان رفتیم اما با واقعیتهایی روبرو شدیم که ذکر کردنشان خالی از لطف نیست و در واقع بعضی از وقایع را شخصا مشاهده کردم و برخی را افرادی که در انجا بودند شنیدم که جالب است شما نیز بخوانید … در بدو ورود نگهبان چنان سوال و جواب میکند که گویا قصد ورود به یکی از مناطق حساس هسته ای را دارید , هر چند پرس و جو شاید از قوانینشان باشد اما نه بیش از حد معمول انچنان سوال میپرسند که اگر بیماری بهمراه داشته باشی انهم بیماری که از درد رنج میبرد شدیدا عصبانی میشوید و یا اگر شخصی قضیه را نفهمد شاید به فکر بیفتد که احتمالا ایشان جهت یک امر خیر میخواهند از شما اطلاعات بگیرند . وارد بیمارستان و قسمت پذیرش که میشوید باید از زیاد صحبت کردن بپرهیزید چون هر کلمه ای که بر زبان بیاورید و انها جوابش را بدهند بعدا بر علیه شما در برگه صورت حساب استفاده میشود . مثلا جمله ( سلام , حال شما خوبه , ببخشید مسول اینجا کیه …) حدودا هنگام تسویه حساب تقریبا ۲۰۰۰۰ تومن از جیبتان کسر خواهد کرد . ابتدا از داشتن بیمه و نوع ان میپرسند و اگر بیمه شما با این بیمارستان قرار داد داشته باشد , تازه مشکلاتتان اغاز میشود چراکه این بیمارستان شدیدا به اداره بیمه خصوصا بیمه ای شما دارید ( از هر نوع که باشد ) بی اعتماد است و ابتدا بیمه شما را دریافت میکند و شما هنگام تسویه باید مبلغ کامل را بپردازید و بیمارستان در قبال پول شما چکی به خودتان بدهد تا اگر زمانی بیمه پول شما را پرداخت , شما نیز میتواند چک پولتان را وصول کنید وگرنه شتر دیدی ندیدی … مسولان و صاحبان این بنگاه بیمارستانی وقتی اینقدر به بیمه ها بی اعتماد هستید یا اصلا بیمه قبول نکنید و یا اگر هم میپذیرید این رفتار نه در شان شماست , نه بیمار و نه بیمه … البته یک احتمال دیگر وجود دارد انهم اینکه شما از گرفتن پول بیمه اطمینان دارید و فقط قصد دارید با پول بیماران با حسابتان بازی کنید و بعدا پولشان را بدهید و خودتان سود گردش حسابتان را ببرید !!!! در ضمن بیمار عزیز باید تعهدی مبنی بر نداشتن شاکی بدهد و یا داشتن نامه ای از پاسگاه چراکه در صورت مشکل قانونی و قضایی بیمار که به بیماری اش مربوط باشد ( مثلا شکستگی که نباید بر اثر دعوا و امثال ان باشد ) , احتمال نرسیدن حق بیمه و در نتیجه پول بیمارستان وجود دارد , البته ناگفته نماند که پولشان را قبلا وصول کرده اند و دیگر نیازی به این سیاه بازیها و کاغذ نگاریهای بیهوده نیست . برای هر نفر که بهمراه بیمار میباشد بین ۹۰ تا۱۰۰ هزار تومن پول میگیرند . شاید این همراه محترم در طول روز ۱۵ هزار تومن غذا بخورد و بغیر از این امکانات خاصی در اختیار ایشان نیست که بتوان مابقی این پول را بحساب ان اورد . تقریبا یک ماه پیش برای کاری به زاهدان رفتم و شبی را در هتل چهر ستاره استقلال انهم با چه امکاناتی , صبحانه , ناهار , شام , دسر انهم به دلخواه خودتان و با بهترین کیفیت و امکانات رفاهی بسیار خوب و به روز, هر شب اقامت ۱۱۰ تومن و وقتی فضای بیمارستان و امکانات همراهان بیمار را در نظر گرفتم میبایست چیزی حدود ۲۰۰۰۰ تومن بازای هر همراه بیمار , بگیرند .

کادر پرستاران و پزشکان

پرستاران که اصولا جوان , کم سابقه و بی تجربه اند و یا دانشجویان تازه فراغ التحصیل هستند وبیشتر جهت کاراموزی حضور دارند تا درمانگری و با حقوق پایین در بیمارستان مشغول به کار هستند و این امر سبب شده حتی برخی افراد را بعد از سوراخ سوراخ کردن دست جهت پیدا کردن رگ , به بیمارستان امام خمینی یا جایی دیگر بفر ستند که بسیار زشت و غیر معقول است . البته هر چند پزشکان متخصص و با تجربه باشند اما انها کار تشخیص و در مواردی مثل جراحی را بعهده دارند ولی بیشتر کارهایی که در طول درمان انجام میگیرد توسط همین پرستاران عزیز صورت میگیرد . اما تابلوهایی از جمله مشاوره و ام ار ای که در انجا نصب شده یا وجود ندارند و یا غیر فعالند و افراد را برای مشاوره بیماران قلبی به بیمارستان امام میبرند و هزینه جابجایی انرا هم میگیرند . این بیمارستان با اینکه تحت نظارت وزارت بهداشت میباشد اما از نظارت دانشگاه علوم پزشکی برخوردار نیست و شاید همین امر باعث افت عملکرد بیمارستان میباشد چرا که نظارت دانشگاه هر چند کم اما بصورت مداوم مفید است حال انکه با هم فاصله ای نیز ندارند .

هنگام تسویه حساب

قبل از بستری شدن شما هزینه احتمالی را میپرسید و مثلا مبلغ ۱ میلیون بابت مشکلتان باید بپردازید اما هنگام تسویه به مبلغی حدودا ۲ برابر یا بیشتر بر میخورید و در برابر کار انجام شده قرار میگیرید و وقتی که متوجه میشوید , میدانید که در طول درمان اگر پرستاری از,کنارتان رد شده و لبخندی زده را به صورتحساب اضافه کرده اند . هر چند قاعدتا تعرفه های بیمارستان خصوصی بیشتر از تعرفه دولتیست اما قطعا عملکرد ان باید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی باشد که ظاهرا در این بیمارستان اینگونه نیست . و نهایتا اینکه پول کمبود بیمار و جبران حقوق کارمندان را از بیماران میگیرند و شاید هر نفر بجای دو نفر باید پول بپردازد . درسته که بیمارستان خصوصیست اما هر چیز بنا به ارزش و کیفیت و عملکرد باید محسابه شود ولی با این وضع اصلا پول دریافتی از بیماران انهم بابت هیچ چیز خاصی اصلا کار جالب و سالمی نیست … امیدوارم که شاهد رشد این بیمارستان و همچنین بهبود عملکرد ان باشیم و روزی برسد که خدای ناکرده بخاطر بیماری با اطمینان بیشتر به این بیمارستان جهت درمان خود مراجعه کنیم .

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =