. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 1103 تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 خرداد 1394 | 18:51 ب.ظ

مراحل رشد خرما را بشناسیم / مرحله حبابوک، کیمری، خلال، رطب

پس از انجام عمل گرده افشانی و تلفیح تا رسیدن، میوه خرما مراحلی را پشت سر می گذارد که پرورش دهنده گان خرما اصلاحاتی را برای هر یک از مراحل بکار می برند که منشا عربی دارد و با این اصطلاحات مراحل رشد میوه را از یکدیگر مجزا می نمایند این مراحل عبارتند از : مرحله حبابوک میوه کوچک خرما که بلافاصله پس از تلقیح تشکیل می گردد حبابوک نام دارد.

 پس از انجام عمل گرده افشانی و تلفیح تا رسیدن، میوه خرما مراحلی را پشت سر می گذارد که پرورش دهنده گان خرما اصلاحاتی را برای هر یک از مراحل بکار می برند که منشا عربی دارد و با این اصطلاحات مراحل رشد میوه را از یکدیگر مجزا می نمایند این مراحل عبارتند از :

مرحله حبابوک میوه کوچک خرما که بلافاصله پس از تلقیح تشکیل می گردد حبابوک نام دارد. این میوه در واقع از تلقیح یکی از سه برچه موجود در تخمدان ایجاد می گردد. رشد میوه در این مرحله بطئی است و میوه در آخرین مرحله به شکل بیضوی در می آید. خرما در این دوره از رشد خود، به رنگ سبز دیده می شود. طول این دوره ۴ هفته می باشد. میزان رطوبت میوه در پایان این مرحله بسیار زیاد و تراکم مواد جامد غذایی میوه که از آغاز این مرحله شروع می شود خیلی کم می باشد(سند گل، رضا. ۱۳۷۰؛کاشانی محمد. ۱۳۷۱).

مرحله کیمری۱ این مرحله با اتمام مرحله حبابوک آغاز می شود. این دوره طولانی ترین مرحله رسیدن خرما به حساب می آید زیرا طول این دوره حدود ۹ هفته می باشد. این زمان ار آغاز پنجمین هفته پس از تلقیح شروع می شود و در پایان هفته چهاردهم خاتمه می یابد. رنگ میوه در این دوره سبز رنگ بوده و بذر که از میانه این مرحله با تراکمی کم در وزن و حجم آغاز ولی در نیمه دوم این مرحله به حداکثر ممکن به رشد در حجم و وزن ادامه داده، تا جایی که در پایان این مرحله به حداکثر رشد خود می رسند (کاشانی، محمد. ۱۳۷۱ ؛reuven,o,1967). میزان قند های احیا کننده، میزان کل مواد جامد و اسیدیته در این مرحله زیاد می شود و درصد رطوبت بافتها نیز افزایش می یابد (فلاحتی، مسعود. ۱۳۷۵؛ciggins,C. W. jr. ,and j. c. f. knopp. 1969). مرحله خلال۲ در این مرحله ازریاد وزن و حجم وجود نداشته و اغلب مشاهده می شود که وزن میوه، مقداری کاهش می یابد. علت کاهش حجم این مرحله را می توان تغیرات شیمیایی درون میوه همچنین از دست دادن آب میوه دانست (کاشانی، محمد. ۱۳۷۱). بذر که در پایان مرحله کمیری به نهایت رشد خود رسیده بود در ابتدای این دوره شروع به کاهش نموده و با روندی آرام تا پایان این مرحله ادامه می یابد. رنگ بذر نیز از سفیدی به رنگ قهوه ای گرایش پیدا می نماید (کاشانی، محمد. ۱۳۷۱). در این مرحله رنگ سبز خرما به زرد یا قرمز تبدیل و یا نقاط قرمز رنگی بر روی میوه ظاهر می شود.

طول این دوره ۲ ماه می باشد (فلاحتی، مسعود. ۱۳۷۵؛El-Fawl. A. N. 1962). مرحله رطب۱ خرمای تازه را رطب می گویند که به اتمام مرحله مرحله خارک آغاز می گرددو حدود ۲ تا ۳ هفته به طول می انجامد. وجه مشخص این دوره علاوه بر نرمی میوه ؛تغییر رنگ و گرایش رنگ به قهوه ای یا سیاه می باشد. در این دوره میوه بدلیل کاهش رطوبت دچار کاهش وزن می گردد. وزن بذر نیز در این دوره بطور بطئی کاهش می یابد (فتاحی، مسعود، ۱۳۷۵؛کاشانی محمد. ۱۳۷۱).

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =