. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 1167 تاریخ انتشار : شنبه 23 خرداد 1394 | 09:58 ق.ظ

به دلیل عدم امکانات و بودجه حفاری و اکتشافات در منطقه هلیل و تپه های کنار صندل متوقف مانده است/ نمایش مجسمه های تاریخی کنارصندل در شب هلیل تهران _ ۱۶مرداد

به گزارش سایت کنارصندل, رئیس اداره میراث فرهگی جیرفت گفت: به دلیل عدم امکانات و بودجه حفاری و اکتشافات در منطقه هلیل و تپه‌های کنار صندل متوقف مانده است. شهرستان جیرفت به دلیل دارا بودن آب و خاکی حاصلخیز و برداشت ۸۰ نوع محصول در طول سال، قطب کشاوزی کشور, نام هند کوچک ایران را از آن خود کرده است. شهرستانی که تا چند سال گذشته به واسطه محصولات کشاورزی‌‌اش شناخته شده بود به یک باره با اکتشاف تپه‌های باستانی نه تنها مسیر خود بلکه مسیر تاریخ را نیز متحول کرد.

dea876a368

به گزارش سایت کنارصندل, رئیس اداره میراث فرهگی جیرفت گفت: به دلیل عدم امکانات و بودجه حفاری و اکتشافات در منطقه هلیل و تپه‌های کنار صندل متوقف مانده است. شهرستان جیرفت به دلیل دارا بودن آب و خاکی حاصلخیز و برداشت ۸۰ نوع محصول در طول سال، قطب کشاوزی کشور, نام هند کوچک ایران را از آن خود کرده است. شهرستانی که تا چند سال گذشته به واسطه محصولات کشاورزی‌‌اش شناخته شده بود به یک باره با اکتشاف تپه‌های باستانی نه تنها مسیر خود بلکه مسیر تاریخ را نیز متحول کرد. سرنوشت تپه‌های سرنوشت ساز به کجا رسیده است؟ مورخان و باستان شناسان ایرانی با حفاری‌های بسیار در حوضهٔ هلیل رود و روستای کنار صندل به این کشف رسیدند که که گهوارهٔ تمدن خاور میانه بین‌النهرین نبوده و بلکه جیرفت بوده است. باستان شناسان با کشف سنگ‌های صابونی در حوزهٔ هلیل رود موفق به اثبات نظریه "شهر دقیانوس و کنار صندل شدند" و حتی آن را به ثبت ملی رساندند. کشف پیکر انسان نمای یک بت آن‌ها را به این نتیجه رساند که تمدن هلیل از تمدن بابل و بین‌النهرین نیز قدیمی‌تر بوده است. اما متاسفانه از همان ابتدای کاوش‌های باستان شناسی سرنوشت این تپه‌ها و جریان تاریخی به خوبی پیش نرفت. دریکی دو سال نخست اکتشافات غارتگران اموال ملی بسیاری از یادگارهای این تپه را به یغما بردند به طوری که در موزه‌های مطرح دنیا آثار بیشتری از کنار صندل دیده می‌شد تا در موزه های کشور و جیرفت. خاموشی نگین باستانی جیرفت این روزها نیز اخبار خوشایندی از این منطقه به گوش نمی‌رسد.آنطور که رییس میراث فرهنگی شهرستان جیرفت می‌گوید به دلیل عدم اعتبارکافی خبری از کاوش‌های جدید نیست. انگار با وجود استقبال گردشگران و باستان شناسان فروغ نگین باستانی جیرفت روبه خاموشی می‌رود. تپه باستانی کنارصندل جیرفت باقی مانده‌ یک بنای یادمانی باشکوهی است که از هزاره‌های گذشته به یادگار مانده است.این تپه در روستای کنار صندل و در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شهر جیرفت قرار دارد. وقتی که نخستین آثار و بقایای باستانی از دل تپه کنار صندل جیرفت بیرون آمد،کسی به فکرش نمی‌رسید، روزی جیرفت نام کهن‌ترین تمدن شرق را به خود اختصاص دهد. جاذبه گردشگری تپه‌های پر راز و رمز کنار صندل همپایی این تمدن با مصر و بین النهرین حکایت از قدمت و پیشینه این تاریخ پر رمز و راز دارد.

کم‌کم از کاوش‌های باستانی در مناطق کنارصندل و شهر قدیمی دقیانوس، تاریخی پر از شکوه و عظمت همراه با ذوق هنری مردمان دیار کهن (از ۷ هزار سال قبل از میلاد ) به دنیا معرفی شد تا جایی که این تاریخ و تمدن دنیا را متحول کرد. در روزگاران گذشته ارتباط اقتصادی و اجتماعی خوبی بین این تمدن و تمدن بین النهرین بود به طوری که همیشه کاروان‌های زیادی از منطقه کنار صندل می‌گذاشتند.این مکان تاریخی و پر رمز و راز هر ساله در تمام فصول سال جمعیت زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

احمد امینی روش  گفت: بیشترین جاذبه گردشگری برای مسافران نوروزی منطقه هلیل و کنار صندل بوده است. فرماندار جیرفت در بیان آثار تاریخی ، طبیعی و گردشگری شهرستان جیرفت می‌گوید: تپه باستانی کنار صندل یکی از آثاریست که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. احمد امینی روش با اعلام اینکه سازه‌های خشتی این تپه به‌عنوان مرکز مذهبی استفاده می‌شده است, اظهار داشت: در بالای آن معبدی قرار دارد که یکی از عظیم ترین زیگورات‌های یافت شده در دنیا با بیش از چهار میلیون خشت است. وی خاطرنشان کرد: این تپه قسمتی از شهری بوده که یک طرف آن دو کیلومتر وسعت داشته است. کشف ابعاد تازه‌ای از تمدن هزاره‌های قبل از میلاد امینی روش تصریح کرد: در دومین فصل کاوش‌ها باستان شناسان موفق شدند آثار خطی مربوط به ۳ هزار سال پیش یعنی همزمان با اختراع خط در بین النهرین و سامرا در عراق را کشف کنند. وی عنوان کرد: حفاری‌های اخیر جیرفت ابعاد تازه‌ای از تمدن هزاره‌های قبل از میلاد را نمایان ساخت.

 

محمد سالاری هم در این رابطه با اشاره به آخرین وضعیت کنار صندل گفت: به علت نبود بودجه و اعتبارات کافی کاوش جدیدی صورت نگرفته است. رئیس اداره میراث فرهگی جیرفت و عنبرآباد اظهار داشت: در این مکان علاوه بر حفظ آثار موجود قسمت‌هایی که قبلا کاوش شده مورد حفاظت و مرمت قرار می گیرد. وی با اشاره به شناخت این مکان در کشور افزود: کنار صندل در بین باستان شناسان شناخته شده است و دغدغه میراث فرهنگی این است که کاوش‌ها بصورت اصولی ادامه پیدا کند. شب هلیل در تهران برگزار می‌شود سالاری با بیان اینکه اولویت اول میراث فرهنگی کاوش و تحقیق است عنوان کرد: اولویت ما اول کاوش و تحقیق است در کنار آن گردشگری هم در اولویت است. وی با اشاره به اینکه این مکان علمی و تخصصی است خاطرنشان کرد: استقبال باستان شناسان از این مکان تاریخی بسیار خوب است و با توجه به اینکه یک مکان علمی و تخصصی است باستان شناسان با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. سالاری با بیان اینکه ۱۶ مرداد هفته کرمان در تهران است عنوان کرد: در این هفته شب هلیل معرفی و مجسمه‌هایی که جزء آثار تاریخی در این شهر هستند نمایش داده می‌شوند و همچنین صنایع دستی این شهرستان به نمایش گذاشته می‌شود.

بهادر جوشن رییس شورای روستای کنارصندل هم عنوان کرد که مردم روستا آمادگی همه نوع همکاری با کاوشگران و گردشگران را دارند.

25r6wqehyf2v5x2ubfig

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 6 =