کاندیداهای نمایندگی مجلس بخوانند/ تبلیغات ،شیوه های تبلیغاتی و نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات آتی


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ


انتخابات در جامعه و کشور ایران مثل سایر کشور ها یکی از اموری است که جامعه را به خود وا میدارد و نوعی درگیری بحثی و فکری و خوراک کلامی و فلسفی و سلسله اعمال را در متن جامعه و بر روی افراد به همراه دارد . کمتر از ده ماه مانده به انتخابات ،بحث کاندیدا شدن افراد و آمدن و نیامدن افراد و احزاب از هر طیف و سلیقه سیاسی بحث داغ ایران است. اصولا افراد شاخص و مطرح به خودی خود مباحثی پیرامون حضور آنها در انتخابات مطرح است و نیز دیگر کسانی ک قصد ورود به انتخابات را دارند هم به انحا و طرقی راه را برای این امر باز میکنند. یکی از موثرترین مولفه های رای آوری برای یک فرد و لازمه حضور شخصی در مجلس نحوه تبلیغات آن فرد است .

تبلیغات انتخاباتی: به مجموعه ای از روش ها و عملیات هایی گفته میشود که به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به اشاعه شخصیت، تفکر، نظرات، انتقادات، پیشنهادها، و برنامه هایی که فرد کاندیدا دارد میباشد. و رساندن و شناساندن آن به بطن و تک تک افراد جامعه هدف جهت ایجاد حس اعتماد در افراد به منظور رای دادن به فرد است برای گرفتن پست و منصبی که لازمه آن انتخاب شدن به وسیله رای فرد یا افراد می باشد. با مرور انتخابات گذشته و نگاه به شیوه های تبلیغات کاندیداها پی به مسائل زیادی میبریم . ولی دو مولفه بسیار مهم در مورد تبلیغات وجود دارد که باعث پیشرفت در رای آوری برای کاندید می شود:

۱- کارآمدی 

۲- به روز بودن 

 کارآمدی بدین منظور است که شیوه ای که کاندیدا برای تبلیغات در نظر می گیرد در بد ترین حالت پیش بینی منجر به جذب رای شود و شیوه ای باشد که اگر هزینه ای صرف میشود و وقتی خرج میشود مثمر ثمر باشد.

 به روز بودن : شرط اساسی تبلیغات به روز بودن آن است، به این معنی که شیوه تبلیغ پاسخگوی نیاز روز جامعه در جهت شناخت کاندیدا و متناسب با امکانات و پیشرفت فکری و تکنولوژیکی روز باشد. اساس یک تبلیغ خوب بدین گونه است که ساده ترین روش و در عین حال کار آمدترین و فراگیر ترین شیوه برای تبلیغ باشد.

با پیشرفت جامعه و رشد سردرگمی و کمبود وقت و بالارفتن توقع و نیز آگاهی و پیشرفت ابزارهای اطلاع رسانی جمعی رسانی جمعی و فراگیری این ها در بین جامعه شیوه تبلیغ نیز برای کاندیداها تغییر پیدا کرده است. امروز دیگر شیوه های سنتی و جمع شدن افراد در یک جا به دور فردی و سخنرانی آن فرد، خیلی کارامد نمیباشد زیرا مشکلات و کم بود وقت مهمترین دفع کننده های اجتماعی برای افراد در همه موارد میباشد که تاثیرگزار در تبلیغات کاندیدها است.

چه شیوه ای برای تبلیغ بهتر است؟! شیوه های تبلیغات متفاوت اند و طیف وسیعی را در بر میگرند ، این شیوه ها باید توسط کارشناسان یا افراد آشنا به امور اجتماعی و سیاسی که در ستاد و یا نزدیک به کاندیدا می باشند تدوین گشته و چه بسا انجام تبلیغ به شیوه غیرمرتبط و ناصحیح  تاثیر سوء بر امر انتخاب فرد خواهد داشت. بر این اساس کاندید باید با مشورت با فرد و کارشناسی امور تبلیغات سیاسی روش خوبی را برگزیند. این شیوه و تبلیغات باید با در نظر گرفتن مواردی انجام پذیرد:

۱- فرهنگ حاکم بر جامعه هدف باید مد نظر گرفته شود چرا که گاهی جمله و حرفی در فرهنگی یا نظر حاکم بر جامعه ای معنای برعکس و مخرب بر وجه شخصی را دارد.

۲- در نظر گرفتن میزان توقعات مردمی که شیوه و کاری را انجام ندهند که کمتر از این توقع بعضا باشد.

۳- ترکیب جنسیتی ، قومی، مذهبی جامعه هدف را نیز باید به کار بندد.

۴- آسان ترین روش برای جامعه هدف و نیز بهترین شیوه برای رساندن مطلب به جامعه هدف ، که این امر باید با توجه به در دسترس بودن ابزارهای تبلیغی سنجیده شود و به وسیله فراگیر ترین روش ها و شیوه ها به جامعه هدف رسانده شود.

نقش شبکه های اجتماعی و برنامه های واتساپ و لاین ، تلگرام ، و وایبر در انتخابات؟! بر اساس مطالب مذکور بهترین شیوه تبلیغ آن است که در دسترس ترین و فراگیر ترین ابزارها را در برگیرد برای حصول هدف کاندیدا، و نیز اسودگی بیشتری برای جامعه هدف و تاثیر گذاری بالایی در مخاطب داشته باشد. با لحاظ کردن این موضوع و در نظر گرفتن شرایط امروز جامعه و پیشرفت تکنولوژیکی روز افزون ، و قرارگیری وسایل و رسانه و ابزارهای متفاوت و گوناگون در بین افراد و روابط امروزی و تاثیر گزاری خاص این قبیل ابزارها بر جوامع و افراد میتوان نقش شبکه های اجتماعی و برنامه هایی چون واتس و تلگرام و… را بسیار حساس و مثبت و تاثیر گذار و کارساز در امور انتخاباتی دانست . مدعای این حرف را تحلیل های جامعه شناسان از وضعیت تاثیر گذاری این برنامه و امثالهم در روابط انسانی و جامعه دانست ، بخصوص در بین خانواده های ایرانی و دیگر امر هم تنوع سلیقه ها در خصوص واکنش نشان دادن به شیوه های تبلیغاتی و نیز نقش حساسی که این برنامه ها در روابط بین افراد ایفا میکنند و نیز مشکل وقت که معضل اصلی افراد در امروزه میباشد نیز مانع در وقت گذاری برای دیگر شیوه های تبلیغی میباشد . در دسترس بودن و آسان بودن این برنامه ها که در هر لحظه از آخرین رویدادها و اوضاع فرد را مطلع می سازند و نیازی به زحمت دادن بیشتر نمی باشد. پس این انتخابات دیگر انتخابات و تبلیغات به شیوه های گذشته نیست،راحت میشود پیش بینی کرد که کاندیدی برگ برنده را خواهد داشت که به علاوه داشتن شرایط اصلی و برنامه هایی مفید و جدید برای آینده ، از شبکه های اجتماعی در تبلیغات خود بهره بگیرد و رمز پیروزی نیز در این است که با مشاوره کسی که مسول تبلیغات برای کاندید است و یا استفاده از اشخاص جامعه شناس و سیاست مدار، به تدوین برنامه ها و متن ها و عکس هایی با تنظیم جامعه شناسی و سیاسی و احساسی صحیح از عموم و عوام مردم جامعه می شود بهترین استفاده را در جذب اذهان و افکار و نیز احساسات افراد و ارسال و اشاعه و انعکاس تمامی حرف ها و کارهای یک کاندیدا بدون نیاز به دیگر کارها از محل ستاد یک کاندید حتی به تخت خواب های افراد جامعه و نیز شناساندن موثر خود در خلوت و جمع های افراد. ببرد.

هزینه:  دیگر بحث مهم در تبلیغات بحث هزینه های تبلیغی برای امور تبلیغاتی ستاد کاندیدا میباشد که استفاده از شیوه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباط جمعی بسیار باعث صرفه جویی در هزینه ها می باشد.

نتیجه: امروزه با توجه به پیشرفت جامعه و تاثیر گذاری وسایل ارتباط جمعی بر جوامع و مساله وقت در جوامع و نیز تغییر نسبی سلیقه های افراد در برقراری ارتباط ها استفاده از پیشرفت وسایل ارتباط جمعی در انتخابات بسیار موثر است و مثمر ثمر می باشد. و نیز این شیوه در مقابل شیوه های قبلی انتخابات ارجحیت دارد و این انتخابات پیش رو عرصه جدیدی را در تبلیغات کاندیدها پیش روی مردم باز میکند و کاندیدایی پیروز میشود که استفاده مطلوبی را به نفع خود در این عرصه داشته باشد.

فرشید محمودی اسفندقه، معاونت اسبق سیاسی قرارگاه سازندگی فانوس