. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 1367 تاریخ انتشار : یکشنبه 31 خرداد 1394 | 11:23 ق.ظ

مسولین عزیز به فکر بیکاری و مسکن جوانان باشید،تصاویری دردناک از خانه هایی که جایگزین نخل شده اند./ به قلم مهندس مهرداد دلیری

ای کاش مسولان عزیز بجای راه کارهای کاغذی و نمادین کمی واقعی تر بدنبال حل مشکلات مردم و خصوصا جوانان باشند , مشکلاتی که گاه باعث میشوند انگیزه یک جوان برای تشکیل خانواده , هر روز کمرنگ تر از دیروز شود و این در حالیست که مسولان محترم چندیست شعار ازدواج و فرزند آوری را […]

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

ای کاش مسولان عزیز بجای راه کارهای کاغذی و نمادین کمی واقعی تر بدنبال حل مشکلات مردم و خصوصا جوانان باشند , مشکلاتی که گاه باعث میشوند انگیزه یک جوان برای تشکیل خانواده , هر روز کمرنگ تر از دیروز شود و این در حالیست که مسولان محترم چندیست شعار ازدواج و فرزند آوری را سر داده اند .
جوانان ما امروزه مشکلات زیادی دارند که میتوان مهمترینشان را نداشتن کار و مسکن بر شمرد .
گاهی متاسفانه مسولین در اجتماعات و سخنرانیها از حل این مشکلات سخن میگویند ولی خودشان هم میدانند که این حرف ها را فقط روی همان کاغذی که در دست دارند مینویسند و بعد از اتمام سخنرانی مچاله اش میکنند و درون سطل زباله ای می اندازند .
گاهی نمایندگان عزیز برای گرفتن رای آنقدر در خیالاتشان خود را توانمند و قوی در انجام دادن کار و حل مشکلات مردم و جوانان می بینند که گاهی خودشان هم وعده های خود را مثل مردم بیچاره باور میکنند . و با اتمام کارشان و رسیدن به مقصد، جوانانی را که رای شان را نردبانی برای رسیدن به مقصد کرده اند را فراموش میکنند تا نیاز دوباره شان .
مسول گرامی
بد نیست بدانید برای اجرای هر کار ابتدا باید مسیر آنرا هموار کرد و ناهمواریهای راه را صاف کرد و آنگاه جوانان را تشویق به پیمودن مسیر کرد .
مسول گرامی
شمایی که از مهاجرت مردم از روستا به شهر نگران هستید , چرا یکبار به زندگی در روستا عمیقا فکر نمیکنید ؟ جوانی که نه کار دارد و نه مسکن و نه حمایت مالی از طرف والدین و دولت , چگونه میتواند دست روی دست بگذارد و بنشیند و حتی به فکر ازدواج هم بیفتد و فرزند های را تقدیم جامعه کند؟ در حالی که نه مسکنی برای زندگی دارد و نه درآمدی برای سیر کردن همان فرزندان.!!؟؟( هر چند ما به این سخن سعدی معتقدیم که میگوید: هر آنکس که دندان دهد نان دهد). اما … 
این در حالیست که بسیاری از جوانان روستا نشین با داشتن مدرک تحصیلی که مدارک امروزی بیشتر جنبه ی نمایشی دارد , بیکار هستند و این به نظام آموزشی نامرتبط با نیاز جامعه و کار مربوط است , متاسفانه دانشگاهها مملو از دانشجو هستند و هیچ برنامه ای برای خروجی و بکارگیری این عزیزان نه در بلند مدت و نه در کوتاه مدت وجود ندارد.
البته دولت هم در این مشکل نقش دارد. .
مشکل دولت در اینست که در کشور با توجه به نیازها و استعداد های هر منطقه بدنبال فراهمسازی بستری برای فعالیت جوانان تحصیل کرده نمیرود و اگر شخصی هم بخواهد کاری انجام دهد آنقدر آنرا با کاغذ بازیهای اداری و بانکی اذیت میکنند تا پا به فرار بگذارد و جوانان را در مشکلاتشان تنها بگذارد .
این در حالیست که دولت میتواند با برنامه ریزی صحیح و بدون کاغذ بازی های غیر معقول و غیر ضروری تسهیلاتی را در اختیار جوانان بگذارند تا بتوانند بصورت آزاد به کسب درآمد بپردازند . هر چند تسهیلاتی نیز گاهی در نظر گرفته میشود اما با محدودیتها و شرایطی که ذکر میکنند , فقط تعداد کمی از افراد میتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند .

***

اما مشکل بزرگتر جوانان بخصوص در روستاها مشکل زمین و مسکن است . چراکه همه افراد از هر قشر به مسکن نیازمندند . گاهی علاوه بر هزینه ساخت مسکن نیز مشکل زمین مورد نظر نیز به نوبه خود اهرمیست برای فشار بر زندگی جوانان عزیز .
با ازدیاد نسل زمینهای مسکونی کمتر و کمتر شده اند تا جایی که امروزه در برخی از مناطق مثلا روستاهای خودمان برخی از مردم به علت نبود زمین مسکونی به تخریب زمینهای زراعی و باغی میپردازند چرا که مجبورند و کار به جایی رسیده که برای ساختمان سازی در روستا شاهد قطع و از بین رفتن درختان نخل هستیم، همانطور که میدانیم از بین بردن درخت نخل در واقع کشتن یه موجود زنده محسوب میگردد و بنا به حکمی قطع کردن درختان میوه، بویژه خرما مکروه است ( لا تقطعوا الثمار فيصب الله عليكم العذاب صبا .)وسائل الشیعة، ج۱۹، ص۳۹-۴۰.  .و این عمل بغیر از مشکلات قانونی و زیست محیطی که دارد , بر بیکاری جوانان در آینده به علت نبود زمینهای زراعی و یا باغی که امروزه در حال از بین رفتن است بعلت نبود زمین نیز می افزاید.

 
البته نا گفته نماند که در حوالی همین روستاها اراضی بلا استفاده که مربوط ( منابع طبیعی و ملی و …) میباشند وجود دارد که متاسفانه مسولان از واگذاری این اراضی به مردم برای ساخت مسکن خودداری میکنند و این در حالیست که هر روزه شاهد تخریب اراضی و درگیری های قانونی مردم با سازمانهای مربوطه هستیم که قطعا تبعات زیانبار آن در آینده ای نه چندان دور بسیار بیشتر از واگذاری چند قطعه زمین مسکونی به جوانان خواهد بود .

امید است که مسولان عزیز با تیری که از کمان تدبیر خود رها میکنند سه هدف را نشانه بگیرند:
۱_ جلوگیری از تخریب منابع و اراضی
۲_ حل مشکل مسکن جوانان
۳_ کاستن از بیکاری جوانان در آینده بعلت جلوگیری از تخریب منابعی محدودی که دارند .

 

 

 

با تشکر، فرزند کوچک جنوب کرمان: مهرداد دلیری

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 12 =