. پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 1419 تاریخ انتشار : دوشنبه 1 تیر 1394 | 22:19 ب.ظ

داعش و پیدایش آن از زبان سردار مارانی فرمانده قرارگاه قدس در جنوبشرق

سرزمین جنوب کرمان پر است از بزرگمردانی که جان خویش را در طبق اخلاص نهاده و آماده تقدیم به ارزشها هستند آنانکه خاکی اند و در اندیشه افلاک. بزرگمردانی که آرامش و امنیت این مرز و بوم مرهون جانفشانیهای آنهاست. یاد مردان آسمانی چون شهید شهسواری و … همیشه در قلبهاست. سردار محمد مارانی است […]

sardar  marani

سرزمین جنوب کرمان پر است از بزرگمردانی که جان خویش را در طبق اخلاص نهاده و آماده تقدیم به ارزشها هستند آنانکه خاکی اند و در اندیشه افلاک. بزرگمردانی که آرامش و امنیت این مرز و بوم مرهون جانفشانیهای آنهاست. یاد مردان آسمانی چون شهید شهسواری و … همیشه در قلبهاست.
سردار محمد مارانی است در سال ۱۳۴۲ در روستای ماران قلعه در ۱۲ کیلومتری شهرستان جیرفت متولد شد و دوران تحصیل را در مقطع دبستان هوکرد و خاتون آباد به پایان رساند سپس برای ادامه تحصیل به شهر جیرفت عزیمت نمودند ایشان دوران دبیرستان را در هنرستان کشاورزی جیرفت به پایان رسانید. همکاری با نهاد مقدس بسیج سپاه در روابط عمومی سپاه جیرفت همزمان شد با جنگ تحمیلی و بنا بر احساس تکلیف با عضویت بسیجی به جبهه های نبرد حق علیه باطل در سال ۶۱ درسن ۲۱ سالگی اعزام گردید و در گردان شهید سیرفر در رسته فرماندهی رسته مشغول به انجام وظیفه شد. در دوران جنگ با رشادتهایی که از خود نشان داد در عملیات رمضان به عنوان فرمانده گروهان منصوب شد و در همان دوره به عضویت رسمی سپاه درآمد و در نهایت به عنوان فرمانده گردان در عملیاتهای والفجر ۳ والفجر ۴، والفجر۱۰، خیبر، بدر، کربلای۴ کربلای ۵ در عملیات کربلای۵ به عنوان مسئول محور در عملیات فاو نیز به مسئول محور بودند.
سپس به عنوان مسئول طرح عملیات لشکر۴۱ ثارالله، مسئول ستاد لشکر ۴۱ ثارالله فرمانده تیپ سیرجان، فرمانده تیپ بم، جانشین لشکر، جانشین قرارگاه قدس، فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان و در نهایت فرمانده قرارگاه قدس در جنوبشرق هم اکنون مشغول خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری می باشد.
ایشان بسیار شخصیت خاکی و عابد و مردم دوست است که هرکس یکبار با ایشان ملاقات کند ایشان را هرگز فراموش نخواهند کرد. گفتنی است که ایشان ارادت خاصی نسبت به خانواده معظم شهدا دارد. وهمیشه عنوان کرده است که شهادت آرزوی من است.
همرزمان: سردار شهید محمد مشایخی، سردار شهید سیدجواد حسینی، سردار شهید سیرفر، سردار شهید پایدار، سردار شهید بینا، سردار شهید عباس حسین زاده، سردار شهید طیاری، شهید میرحسینی، شهید زنگی آبادی، شهید و…
خداوند سایه ایشان را برای اسلام و مقام معظم رهبری همیشه مستدام نگه دارد.
داعش و پیدایش
نحوه پیدایش داعش گروه دولت اسلامی عراق در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۶ و پس از نشست شماری از گروه های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست ابوعمرالبغدادی به عنوان سرکرده آن تعیین شد.
این گروه از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۶ عملیات و حملات تروریستی بسیار را در عراق برعهده گرفت. پس از هلاکت ابوعمر البغدادی در ۲۰۱۰/۴/۱۹ ابوبکر البغدادی به عنوان جایگزین وی معرفی شد. با روی کار آمدن ابوبکرالبغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.
تشکیل جبهه النصره در سوریه گروه جبهه النصره لاهل الشام در اواخر سال ۲۰۱۱ و با آغاز بحران و جنگ در سوریه به عنوان شاخه گروه دولت اسلامی در عراق تشکیل شد و به سرعت به یکی از گروه های مطرح در این عرصه تبدیل گشت. عناصر جبهه النصره در حال قتل سوریها سرانجام در ۲۰۱۳/۴/۹ ابوبکر البغدادی سرکرده دولت اسلامی در عراق در پیامی صوتی ادغام جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه دولت اسلامی در عراق و شام شکل بگیرد.
عناصر داعش از اواخر دسامبر ۲۰۱۳ و اوایل سال ۲۰۱۴ و با آغاز عملیات نیروهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند. هدف از تاسیس داعش پس از تشکیل گروه توحید و جهاد به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی در سال ۲۰۰۴ و بیعت او با اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد. این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال ۲۰۰۶ در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل شورای مجاهدین به سرکردگی عبدالله رشید البغدادی خبر داد.
پس از هلاکت زرقاوی در سال ۲۰۰۶ ابوحمزه المهاجر به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه دولت اسلامی عراق به ریاست ابوعمر البغدادی تشکیل شد. در ۲۰۱۰/۴/۱۹ نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه الثرثار منزلی را که ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای درآمدند. اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شد. یک هفته بعد این گروه در بیانه ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس حدود ۱۰ روز ابوبکر البغدادی به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. الناصر لدین الله سلیمان نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.
عناصر داعش در مناطق محدودي از برخي استانهاي عراق به ويژه استان “الانبار” حضور دارند و عمليات تروريستي در كل عراق را پوشش مي دهند.
بر اساس گزارشها و آمار، داعش در نيمه دوم سال ۲۰۱۳ نزديك به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ويران كرد. طي اين حملات ۱۹۹۶ نفر كشته و ۳۰۲۱ نفر زخمي شدند. عناصر داعش در ۲۰ خرداد ۹۳ در اقدامي بي سابقه به موصل مركز استان نينوا يورش برده و ظرف چند ساعت اين شهر را تصرف كردند. آنان همچنين چند روستا در صلاح الدين را تحت كنترل خود در آوردند. سلاح ها و مهمات و تجهيزات كشف شده از عناصر داعش بيانگر گستردگي حمايت هاي خارجي از اين گروه تروريستي در عراق است. دولت عراق بارها عربستان را به حمايت از اين تروريستها در عراق متهم كرده است.
عناصر داعش در سوريه در مناطقي از استانهاي “رقه”، “حلب”، “حومه لاذقيه”، “ريف دمشق”، “ديرالزور”، “حمص”، “حماه”، “حسكه” و “ادلب” پراكنده هستند و در برخي از اين مناطق نيز كنترل كامل را به دست گرفته‌اند. تصميم اين گروه تروريستي براي تحت كنترل در آوردن ديگر گروه هاي مسلح در سوريه به درگيريهاي خونباري ميان اين گروه هاي تروريستي منجر شده است.
اختلاف داعش و جبهه النصره : با آغاز اختلافات و درگيري‌ها بين عناصر جبهه النصره و داعش در سوريه، سرانجام “ايمن الظواهري” سركرده القاعده تصميم “ابوبكر البغدادي” رئيس گروه دولت اسلامي در عراق براي ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو كرد.الظواهري تأكيد كرد كه فعاليتهاي “دولت اسلامي در عراق” فقط به عراق منحصر شود.
ولي اين موضوع براي سركرده داعش خوشايند نبودو البغدادي، در نواري صوتي اعلام كرد كه با درخواست ايمن الظواهري، براي لغو گروه داعش و جدايي از جبهه النصره، مخالف است.وي گفت: “گروه دولت اسلامي عراق و شام تا زماني كه نبض ما مي‌زند و خون در رگ‌هايمان جاريست باقي خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشيني و چانه زدن نيست.”
گروه داعش يك ساختار سازماني دارد كه متشكل از امراي مناطق و مجالس شوراي مجاهدين وفرماندهان عملياتي است اما اين امور سازماني و تشكيلاتي به طور كاملا محرمانه است و برخي پژوهشگران امور سياسي اشاره مي كنند كه فرماندهان داعش در سوريه از امراي شبكه القاعده دنباله روي مي كنند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =