نامه یک دانشجوی فعال اصلاح طلب به سایت هلیل:آیا سازمان جهاد کشاورزی خلاف و بدعتی کرده است؟ / این کار شما یعنی سرکشی به حریم خصوصی


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

مدیریت سایت هلیل

سلام علیکم

در این چند روز گذشته عکس و اخباری را در وب سایت شما دیدم که پس از مطالعه مایه ابهاماتی در خصوص ساز و کار رسانه ها و نیز رسالت رسانه ای و « قانون مداری» برای این حقیر گشت !!!

خبری با این تیتر دیدم
« خود تجلیلی های سازمان جهاد کشاورزی جنوب پریدند + تصاویر تهمت به منتقدین »

تیتر خبر برایم جالب بود ! به خواندش مشغول شدم و دو بار این خبر را خواندم .!!!!

در این خصوص بی لطف نیست که ابهاماتی را که در ذهن دارم برایتان بازگو کنم ، شاید بتوانید جوابی در رفع این ابهامات به این حقیر دهید تا کمکی شایان به این همشری خود کرده باشید .

در طول دوران تحصیل و درسم با تعاریف بسیاری آشنا گشتم که مقتضیات دروس بودند . یکی از این تعاریف ،تعریف رسانه بود ؛

رسانه را در دروس و جامعه اینگونه فهمیدم و تعریف شده بود : به نوشته ، صدا و تصویری که جهت آگاهی بخشی به عموم و یا قشر خاصی در زمینه های متفاوت گفته میشود که اصولا حهت گیری خاصی ندارند و در جهت انعکاس مسائل و رویدادها در شکل رسانه های نوشتاری چون ، روزنامه ها و جراید و مجلات ، و شنیداری چون رادیو و صدای ظبط شده ، و دیداری چون تلویزیون و بعضا چند رسانه ای همچون وب سایت ها که عموما بدون غرض و صرفا در جهت آگاهی بخشی و انعکاس رویدادهاست به نفع عموم مردم.
با این تعریف که در ذهن بنده ریشه دوانیده و کلید واژه های این تعریف چون ، انعکاس ، آگاهی بخشی ، بدون جهت گیری ، برای عموم ، و غیر مغرضانه است.

خبر شما را با این تعریف در ذهنم ، خواندم …
تیتر جالب و جذابی بود که بی مکث آدم را به سوی خود می کشاند ،اما پس از دوبار خواندن آن ، مخیله ام پر شد از ابهام و دوگانگی میان تعاریف یاد گرفته و نفس رسانه ، و آنچه که پیش رو میدیدم به عنوان نمود آن تعاریف .

اولا که در جمهوری اسلامی مردم ولی نعمت مسوولان اند و مسوولان خادم ملت ، هر مسوول در هر ارگان و نهادی وظیفه ای جز خدمت به ولی نعمت های خود ندارند و اگر از این خط عدول کنند دیگر مسوول و خادم نیستند!

از این رو سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز مجموعه ای است جهت خدمت به کشاورزان و مردمی که در این طیف قرار میگیرند و مسوولان این نهاد وظیفه دارند به مردم جنوب کرمان خدمت کنند ،همچون سایر دستگاه های دیگر .

هر سازمان و نهاد در چارت تشکیلاتی خود بخشی را به عنوان روابط عمومی دارد که وظیفه آن انعکاس خدماتی است که آن ارگان برای مردم انجام داده و قصد انجام آن را دارد و نیز تبلیغ برای سیاست های ارگان خود، از این رو سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز وظیفه دارد که خدماتی را که وظیفه خود میداند به اطلاع عموم برساند به نحوی که در بر گیرنده دو مولفه باشد، در بر گیرنده بشترین مخاطب باشد و کمترین هزینه .

از این باب اقدام به چاپ بنرهایی با مضمون وظایفی ک انجام داده بودند و نیز قرار به انجام داشتند و نصب آن در سطح گستره فعالیت ارگان خود ، که امری شایسته جهت شفاف سازی و اطلاع رسانی است، و مانند هر نهاد دیگری این امر را انجام داده اند .

آیا غیر از این است که سازمان جهاد کشاورزی این حق قانونی را درجهت بازتاب خدمات خود در قالب وظیفه برای مردم تحت گستره فعالیت خود جهت روشنگری و آگاهی بخشی را داشته است ؟؟؟؟!
و حقا و انصافا این شیوه که چاپ بنر باشد و نصب در جاهای مختلف که امری مطلوب در کارهای تبلیغاتی است با کمترین هزینه از بیت المال در مقابل سایر روش های تبلیغ برای رساندن مفهوم « خدمت» و « وظیفه» به مردم و افرادی که به نوعی ربط به این سازمان داشته اند، امری خلاف قانون و عرف می باشد و شایسته واژه زشت « خود تجلیلی»؟؟؟؟

مگر نه این است که در این بنر ها اسم از یک مجموعه برده شده است و آن مجموعه نیز جزو سازمان های دولتی محسوب میشود و خدمتگزار مردم ؟؟؟

پس اگر هر سازمانی وظایف انجام داده خود را به مانند یک کارنامه به مردم عرضه داشت و اطلاع رسانی کرد و شفاف سازی باید به آن واژه زشت « خود تجلیل » را چسباند؟؟؟؟

اگر چنین است چرا در مقابل انبوه تبلیغات دو ارگان ….. سکوت کردید ؟؟؟؟؟

در این خصوص همان طور که مستحضرید سیاست گذاری هایی که در جهت کار برای خلق انجام میپذیرد مخصوصا ارگان های مردم محور با همراهی و جلب نظر مردم اجرایی می گردنند و نمود پیدا میکنند .
از این رو سازمان جهاد کشاورزی و قسمت روابط عمومی آن که وظیفه جلب نظر مردم تحت فعالیت سازمان را به عهده دارند ،وظیفه دارند کارها و شیوه هایی را اتخاذ کنند که جلب نظر حداکثری مردم را نسبت به این سازمان و خدماتش به همراه داشته باشد جهت نیل به اهداف و سیاست های از پیش تعیین شده ،

برای مثال به یکی از این سیاست ها اشاره میکنم :

مشکل و بحران کم آبی و فرونشست روز به روز سفره های زیر زمینی آب در کشور چه در بخش شرب و چه کشاورزی مشکلی است که چندین وزارتخانه و سازمان را درگیر کرده و در بر می گیرد، و هرکدام باید به اتخاذ سیاست هایی به جلوگیری از این امر بپردازند، در بخش کشاورزی که مهمترین محور معیشتی مردم خطه جنوب کرمان میباشد ، نیز مشکل آب و کمبود آن معیشت مردم را به خطر انداخته است و نیز تولید و متعاقبا درامد برای این خطه را.

از این جهت سازمان جهاد کشاورزی باید چاره ای بیاندیشد و در این خصوص کاری کند که کشاورزان با برنامه ها و نظرات کارشناسی شده سازمان به امر تولید بپردازند تا با توجه به مشکل آب کمترین خدشه ای در فعالیت کشاورزی و نیز معیشت این قشر خللی وارد نکند و نیز به نوعی برنامه ها و سیاست هایی را هم که در جهت استفاده بهینه از آب و حفظ ذخایر برای آینده اجرایی و مدیریت کند ، و این امر حاصل نمی شود مگر به همراهی کشاورزان و مردم با سازمان و جلب نظر مردم توسط سازمان برای اتکا و اعتماد کردن به این سازمان توسط مردم برای انجام و اجرای سیاست ها .

پس با در نظر گرفتن این موارد ، چاپ بنر و نصب در معرض دید و عبور مردم جهت جلب نظر کشاورزان و مردم به سازمان برای اجرای سیاست ها یک امر پسندیده و متعارفی است و شیوه مدبرانه و مدیریتی جالب در این خصوص.

با توجه به متن منتشره شما و واکنش امام جمعه محترم پس این سازمان جهت خدمت به وظایف خود و مردم نمی بایست این گونه عمل کند .؟؟؟

و چون به اجرای وظیفه پرداخته لایق « خود تجلیلی » است ؟؟؟
آیا این سازمان خلاف و بدعتی انجام داده است؟؟؟

آیا انتشار این متن و چنین واکنشی فقط به فرق داشتن سلیقه ربط ندارد تا عمل خلاف انجام دادن ؟؟؟

آیا به کار بردن واژه خود تجلیل برای خدمت به مردم واژه ای مناسب و به دور از ادبیات مغرضانه در متن منتشره شماست؟؟؟

و دیگر بحث « رسالت رسانه ای» است .

حال که شما خود را رسانه معرفی کرده اید با توجه به تعریف رسانه و رسالت رسانه و آنچه در عرف است ، « نسبت دادن واژه خود تجلیل » به انجام وظایف در خور یک رسانه است؟؟؟

و حال که شما خود را رسانه می دانید و فعالیت خود را در این جهت می دانید ! پس با قوانین این فعالیت بیشتر از بنده آشنایی دارید ، و از این جهت سوال میکنم که انتشار تصویری از صفحه برنامه ارتباط جمعی ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ،مصداق سرکشی به حریم خصوصی و افشای حریم خصوصی افراد حقیقی نیست؟؟؟
چه برسد که شما ، دکتر موسوی را در متن خود به عنوان فرد حقوقی و نماینده سازمان معرفی کرده اید؟!!!!

این عمل شما که در متن خود با این ادبیات ذکر شده است«« هدف از انتشار تصویر این است که به جناب دکتر اطمینان بدهیم در همه احوالات از چشم تیز بین رسانه ها در امان نخواهید بود و عملکردتان تحت هر شرایطی به صورت گفتاری و شنیداری رصد خواهد شد »»
چه معنایی دارد ؟؟؟؟
مگر شما رسانه نیستید ؟ پس چگونه به این صراحت اطمینان میدهید در همه شرایط همه احوالات را رصد خواهید کرد ؟؟
مگر مرجع نظارتی هستید؟؟

چگونه به خود این حق را میدهید که اولا به اسم رسانه به حریم خصوصی افراد دخول کنید
و ثانیا تهدید به ادامه این کار کنید ؟؟؟؟

این کار با قانون جور در نمی آید چه رسد با اخلاق رسانه ای !!!

و آگاه هستید که در قانون برای ‌تهدید مجازات تعیین گشته و کار شما مصداق تهدید است و خلاف قانون ؟؟؟

دامنه یک رسانه چقدر است ؟ تمام زندگی و احوالات و مراودات یک فرد حقیقی؟

در متن ذکر کرده بودید که درب سازمان را به روی رسانه های منتقد چهار قفله کرده اند و تعامل خوبی ندارند با این رسانه ها!

خود حرف خود را نقض میکنید ،
چرا که دکتر میتوانست از شما بخاطر این متن و عکس شکایت کند و شکایت نکردن و توجه نکردن وی به نظر این جانب نشانه حسن نیت و تعامل بسیار خوب با منتقدان است ، و اگر سخن شما درست بود تا حالا به دادگاه مطبوعات احضار شده بودید و یا توسط سازمان جهاد کشاورزی مورد شکایت قرار گرفته بودید جهت توهین به خدمات تمام سازمان و افراد آن با انتشار متن و نسبت دادن واژه خود تجلیل به انجام وظایف آن !

مطلب بعدی این است که ذکر کرده اید با پیگیری رسانه ای ،امام جمعه واکنش نشان داده اند و از این جهت از ایشان تشکر کردید ، با توجه به نقش امام جمعه در هر شهر ، به دور از باور است که امام جمعه محترم از متن و عکسی که با توجه به موارد و سوالاتی که ذکر کردم سراسر تخلف و تهدید و قانون شکنی است حمایت کرده باشد!!!
و در این خصوص ک به نهادی مردم محور و خادم جهت انجام‌ وظیفه چنین واژه هایی نسبت دهند ،واکنشی نشان نداده باشد در حمایت از مردم و سازمان و در جهت حرف رهبری حرکت نکرده باشند که توصیه به اتحاد و همدلی مردم و دولت نمودند ،در حالی که امام جمعه همیشه طرف قانون و حق و مردم بوده اند!

و در متن خود به نوعی عملکرد امام جمعه و دستگاه های نظارتی ( که ذکر نشده)،را ذکر کردیده اید که به پیگیری خود ربط داده اید که خلاف باور است که از این رسانه متخلف حمایت کرده باشند!!!!

و از این رو در تعجم که دادستانی ک مدعی العموم است واکنشی نشان نداده اند در این خصوص!؟

سخن آخر اینکه به نظر بنده این متن و عکس همه از تفاوت سلیقه شما و کج سلیقگی و نیز جهت گیری سیاسی نشات میگیرد و این که با این ابزار فشار را به روی مدیر به قول خودتان غیر بومی سازمان زیاد کنید و از این جهت آن را تهدید نیز کرده اید به صراحت ، وگر نه عملکرد مدیران قبل ها و دیگر ارگان ها در حال هود جای انتشار طومار ها دارد.

از این رو از شما خواهشمندم به ابهامات این حقیر پاسخ گفته و در صورت صلاحدید جوابیه بنگارید تا این حقیر فرق رسانه ها و کلا رسانه های منتقد و نقد سازنده را بدانم‌.

فرشید محمودی اسفندقه فعال سیاسی اصلاح طلب دانشجوی دانشگاه فرهنگیان