. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 1503 تاریخ انتشار : جمعه 5 تیر 1394 | 08:25 ق.ظ

عظمت دره دلفارد، آرامش ساردوییه و طبیعت سرشار از ناگفتنیهای بحرآسمان دنیا را معطوف لطافت خود می سازند.

آثار دیدنی جیرفت ، انسان را روزها و ماهها ی متمادی در جهانی از دیدنی ها و شنیدنی های طبیعت بکر و خدادادی و تاریخ این منطقه فرو می برد و تمنای آنان را برآورده می سازد. آبشارها‌، باغ‌های با صفا مرکبات‌، دشت‌های حاصلخیز‌، سد عظیم جیرفت و حتی برخی آثار باستانی با ارزش قلعه‌ها و مجموعه‌های جدید الاحداث نظیر موزه جیرفت و پارک‌ها و فضاهای سبز سطح شهر جیرفت چشم هر گردشگری را

SAMSUNG CAMERA PICTURES

آثار دیدنی جیرفت ، انسان را روزها و ماهها ی متمادی در جهانی از دیدنی ها و شنیدنی های طبیعت بکر و خدادادی و تاریخ این منطقه فرو می برد و تمنای آنان را برآورده می سازد. آبشارها‌، باغ‌های با صفا مرکبات‌، دشت‌های حاصلخیز‌، سد عظیم جیرفت و حتی برخی آثار باستانی با ارزش قلعه‌ها و مجموعه‌های جدید الاحداث نظیر موزه جیرفت و پارک‌ها و فضاهای سبز سطح شهر جیرفت چشم هر گردشگری را خیره می‌کند، اما اینها نیز نمی‌تواند گوشه‌ای از توانمندی‌های گردشگری این منطقه را بازگو کند. فصل تابستان است و عظمت دره دلفارد و آرامش ساردوییه و طبیعت سرشار از ناگفتنیهای بحرآسمان با هوایی پاک و خنک مردم را بسوی خود میخواند. هر چند بخاطر ماه مبارک رمضان خیلیها نمیتوانند به این مناطق سفر کنند.

 دلفارد
یکی از باشکوه ترین و منحصر به فردترین مناطق استان، منطقه دلفارد است که به شکل دره ای ۴۰ کیلومتری با شیب ملایم از کوه های بحر آسمان و گردنه امیر‌المومنین آغاز و تا دشت جیرفت ادامه می‌یابد. فاصله این منطقه تا جیرفت حدود ۴۰ کیلومتر است و در شمال غرب این شهر قرار دارد. مهمترین خصوصیت این منطقه علاوه برساختار طبیعی زیبا، وجود دو اقلیم متفاوت گرمسیری و سردسیری این دره است‌. جایی که در تمام طول سال بخش کشاورزی و باغ داری آن جریان دارد و در هر ماه از سال، میوه‌هایش روانه بازارند. به دلیل عبور جاده از دل این دره و اشراف مسافران به باغ‌ها و رودخانه دلفارد، این مسیر یکی از زیباترین محورهای استان به حساب می‌آید. به خصوص در بخش‌های بالایی آن که نزدیک به۱۵ پیچ بسیار تند را باید طی کرد. با ورود به این دره و گذر از پل کلدان، فضایی تازه را تجربه می‌کنیم. باغ‌های پرتقال، چندین کیلومتر حاشیه جاده را در بر گرفته و ناگاه به گردوها و باغ های زردآلو و گیلاس می‌رسیم. جایی در محدوده روستای «کراه» پرتقال، گردو، تمشک، آلبالو و هلو یک جا در کنار یکدیگر گرد آمده‌اند که بسیار جالب و بی‌نظیر است. در زمستان‌ها که بخش بالایی دره را برف در بر گرفته، در بخش‌های پایینی و با فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر میوه‌های نارنجی رنگ پرتقال، تاج سبز درختان را جلوه‌ای خاص بخشیده‌اند. علاوه بر آن وجود آبشار یا آبشارهای دلفارد که به «گلمای دختر کش» معروفند با دره‌ای پر از درختان تنومند چنار، جاذبه دلربای دیگری محسوب می‌گردند. در اطراف دره دلفارد، دره‌ها و مسیرهای زیبای فراوانی وجود دارد که از غرب تارمون و نراب و از شرق تا جبال بارز و دهبکری ادامه دارند. چشم اندازهایی چون جنگل‌های متراکم اورس، بنه، کهکم، بادام کوهی و دره‌ها و دامنه‌های لبریز از درختان تنومند گردو به خصوص در پاییز و زمستان فراموش نشدنی هستند.
درب بهشت
ساردوییه، بلندترین دشت ایران، با ارتفاعی بیش از ۲۷۰۰ متر از سطح دریا)، در۸۰ کیلومتری شمال جیرفت، درب بهشت، دری بزرگ و زیبا به روی بهشت این بخش از استان محسوب می‌گردد. انبوه باغ‌های میوه‌های سردسیری خصوصا گردو، گیلاس و زردآلو و نیز امامزاده «سیدسلطاناحمد» جذابیت‌های این بخش را برای گردشگران دو چندان می‌کند. ساردوییه در فصل تابستان یکی از شلوغ‌ترین و پررفت و آمدترین مناطق جیرفت محسوب می‌گردد. همچنین تصاویر پاییزی و زمستانی ساردوییه نیز جلوه خاص دارند.

 

بحر آسمان:

 در۹۰ کیلومتری غرب شهر جیرفت در دل رشته کوه بلند و زیبای بحر آسمان، جنگل های بنه، اورس و بادام کوهی، چشم اندازهای با شکوهی را به همراه دارند که این جلوه ها در روستای بحر آسمان به اوج می رسند. جریان پر شتاب رودخانه، سایه اندازهای زیبای درختان با عظمت گردو و بافت مسکونی بومی، در منطقه، طراوت خاصی را حاکم نموده است. این منطقه از نظر حیات وحش، به دلیل اینکه از زیستگاه های مهم خرس سیاه آسیایی محسوب می گردد، از اهمیت خاصی برخوردار است.

آلاله، آویشن، گاوزبان، فرفیون و زیره گیاهانی هستند که بحر آسمان را فراگرفتند و رایحه‌ی گل‌ها خاطره‌ای ماندنی را در جان عابران آن برجا می‌گذارد.

قله ای که در سمت راست جاده‌ی «ساردوئیه» به جیرفت قرار می‌گیرد، «نشانه» نام دارد و با ارتفاع ۳۸۸۶ متر، بلندترین قله در میان رشته کوه‌های ۳۰۰۰ متری استان است. شهرت منطقه‌ی بحر آسمان به جز دره‌های زیبایی که دارد، خرس سیاه آسیایی نیز است. حیوان کمیاب و تحت حفاظتی که یکی از زیستگاه‌های اصلی آن در ایران، این منطقه است.

مناطق روستایی زیبایی در محدوده‌ی بحر آسمان واقع شدند که برخی عبارتند از دلفارد، بحر آسمان، رمون، نراب، محمدآباد، سربیژن و … جنگل‌های اورس، بنه، بادام کوهی و کهکم در بیشتر نقاط بحر آسمان با توجه به ارتفاع دیده می‌شوند و زیبایی خاصی به منطقه بخشیده‌اند.

در منطقه‌ی بحر آسمان به جزء خرس سیاه نامدار و مشهور آسیایی، پلنگ، بز، میش، کل و قوچ نیز وجود دارد اگرچه هم‌اکنون جمعیت قابل توجهی از آنها دیده نمی‌شود.

صعود به قله‌ی بحر آسمان از مسیر «محمدآباد روز پیکر» ساردوئیه انجام می‌گیرد. سفر به بحر آسمان از اواسط فصل بهار تا اواخر تابستان، خاطرات خوبی را برای کوهنوردان و گردشگران به ارمغان می‌آورد.

در این منطقه مزارع، جنگل‌ها و باغ‌های سردسیری و گذر از منطقه‌ی گرمسیری و در کنار آن مناطق سردسیری و رودخانه‌ی آن و همه و همه عناصر زیبا و پی در پی هستند که توجه هر عابر و گردشگری را معطوف لطافت خود می‌کند.

 طبیعت بحر آسمان جیرفت سرشار از ناگفتنی‌هاست و انرژی‌ که انسان از این طبیعت می‌گیرد، بدون تردید با هیچ داروی آرامش‌بخش ‌دیگری قابل مقایسه نیست…

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دو =