معاون سیاسی وزارت کشور گفت:اخبار زیادی به ما منعکس شده که در برخی شهرستان‌ها فعالیت‌هایی برای انتخابات در حال انجام است.


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: اخبار زیادی به ما منعکس شده که در برخی شهرستان‌ها فعالیت‌هایی در حال انجام است. برای همین وزارت کشور و شورای نگهبان باید دقت کنند تا خدای ناکرده برخی از این فرصت انتخابات سوءاستفاده نکنند.

محمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت جبهه یکتا که اخیرا از سوی اطرافیان احمدی‌نژاد راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: این جبهه به دلیل اینکه مجوز حزبی ندارد، اگر بخواهد در قالب یک تشکل حزبی کار کند، اجازه فعالیت سیاسی را نخواهد داشت. آنها در صورتی که تمایل به انجام فعالیت سیاسی داشته باشند، می‌توانند ضمن ارائه درخواست خود بعد از طی مراحل قانونی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوزهای قانونی را دریافت کنند.

اگر جبهه یکتا فعالیت سیاسی داشته باشد، مراجع ذیربط با آن برخورد می‌کنند

وی افزود: اگر این تشکل سیاسی بخواهد در قالب حزب هر فعالیت سیاسی انجام دهد و مجوز نداشته باشد، حتما مراجع ذیربط برابر قانون، برخورد لازم را با آنها خواهند داشت.

معاون سیاسی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا آماری از مدیرانی که برای انتخابات استعفا داده‌اند، در دست دارید، گفت: آمار دقیقی نداریم چون این استعفاها در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته است و بسیاری از آنها به وزارت کشور ارتباطی نداشت و از دیگر وزارتخانه‌ها بودند که آمار مربوط به آنها در اختیار وزارتخانه مربوط به خودشان است.

به آمار مدیرانی که از وزارت کشور استعفا دادند اضافه شد

وی افزود: البته برگه استیضاح مدیران دست خودشان است تا در زمان ثبت‌نام برای انتخابات مجلس آن را به مسئولان امر ارائه دهند. ما هم می‌توانیم بعد از سوال از وزاتخانه‌های آمارها را از آنها بگیریم و اعلام کنیم. ضمن اینکه در روزهای پایانی از میان مدیران وزارت کشور به کسانی که از سمت خود استعفا دادند اضافه شد.

به زودی آمار مدیرانی را که استعفا دادند، اعلام می‌کنیم

مقیمی با بیان اینکه آمار کلی در مورد میزان استعفاها برای حضور در انتخابات را به زودی اعلام می‌کنیم، گفت: مدیران مایل به حضور در انتخابات تا پایان ساعت اداری روز سوم تیرماه فرصت داشتند تا استعفای خود را اعلام کنند.

درخواست تاسیس احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا در حال بررسی است

معاون سیاسی وزارت کشور در مورد درخواست گروه‌ها به وزارت کشور برای تاسیس حزب عنوان کرد: تاکنون درخواست‌های زیادی از سوی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا برای تاسیس حزب داشتیم که این درخواست‌ها هنوز مصوب نشده و همچنان در حال رسیدگی هستیم اما به محض مشخص شدن بررسی و تصویب درخواست آنها، نامشان را اعلام می‌کنیم.

بازگشایی خانه احزاب مراحل پایانی خود را طی می‌کند

مقیمی با اشاره به بازگشایی مجمع عمومی خانه‌احزاب عنوان کرد: مراحل آخر کار خانه احزاب باقی مانده است. پیش از این با برگزاری مجمع فوق‌العاده اعضای خانه احزاب اساس‌نامه خود را اصلاح کردند و آن را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فرستادند در این کمیسیون روی اساسنامه اصلاحاتی انجام شد و هم‌اکنون باید با اساسنامه جدید شورای مرکزی خانه احزاب را انتخاب کنند. ما هم به موقع محل لازم را به شورای مرکزی خانه احزاب تحویل می‌دهیم.

ایراداتی که به قانون احزاب وارد می‌شود، در طرح وزارت کشور لحاظ شده بود

وی در خصوص آخرین وضعیت قانون احزاب خاطرنشان کرد: مجلس در این رابطه طرحی را تهیه کرده بود و دولت نیز به دنبال تهیه لایحه‌ای در این ارتباط بود اما چون زمان زیادی از تهیه طرح اولیه گذشته بود مجلس بررسی همان طرح را به جریان انداخت.

مقیمی افزود: با این وجود مجلس یک تنفس یک ماهه داد تا وزارت کشور لایحه خود را در این ارتباط تهیه کند. اما در این زمان اندک این کار شدنی نبود برای همین وزارت کشور نظرات خود را به طراحان این طرح داد تا نظرات دولت نیز در آن مندرج شود لذا در طرح فعلی درصدی از نظرات وزارت کشور نیز لحاظ شده است اگرچه برخی مواردی که مدنظر ما بود و فقدان آنها هم‌اکنون مورد ایراد برخی نمایندگان احزاب قرار گرفته است، از ابتدا در طرح پیشنهادی وزارت کشور لحاظ شده بود اما طرح فعلی با اصلاحاتی که روی انجام شد در مجلس به تصویب رسید و به شورای نگهبان رفت و ایراداتی به آن وارد شد بنابراین باید این ایرادات رفع شود تا شورای نگهبان دوباره نظر خود را در مورد این طرح اعلام کند.

ستادهایی در استان‌ها تخلفات انتخاباتی را رصد می‌کنند

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به انتخابات دهمین دوره مجلس اسلامی و اقداماتی که از سوی وزارت کشور برای برخورد با تخلفات انتخاباتی صورت گرفته است، گفت: در این رابطه ما از هم‌اکنون اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و با تامین نیازهای انتخاباتی، امکانات و تجهیزات را آماده‌سازی می‌کنیم. در ارتباط با تبلیغات زودهنگام نیز ستادهای ما در استان‌ها و شهرستان‌ها این موضوع را رصد می‌کنند و در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم هستند.

برخی به شکل غیررسمی فعالیت‌‌های انتخاباتی خود را آغاز کردند

وی با تاکید بر اینکه در آستانه انتخابات باید نظارت‌های ما بیش‌تر و دقیق‌تر شود، گفت: بسیاری از افراد از هم‌اکنون به شکل غیررسمی فعالیت‌ خود را برای انتخابات آغاز کردند در حالیکه این خلاف قانون است و اگر موردی در این خصوص به ما منعکس شود، حتما بدون اغماض با آنها برخورد خواهد شد.

گزارش‌های زیادی از تخلفات انتخاباتی به ما منعکس شده است

معاون سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: این روزهای گزارش‌های زیادی در مورد تخلفات انتخاباتی و فعالیت‌های متفاوتی که در حال انجام است، به دست ما می‌رسد اما برخورد با این افراد مستلزم آن است که صحت و سقم این گزارش‌ها نیز مورد تایید قرار گیرد. تاکنون گزارشی از برخورد با تخلفات انتخاباتی به ما ارائه نشده است.

وی افزود: اخبار زیادی به ما منعکس شده که در برخی شهرستان‌ها فعالیت‌هایی در حال انجام است. برای همین وزارت کشور و شورای نگهبان باید دقت کنند تا خدای ناکرده برخی از این فرصت انتخابات سوءاستفاده نکنند.