یک آهوی جبیر در روستای آزادگان عنبراباد پس ازنجات به طبیعت بازگشت.


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ این آهو در روستای آزادگان عنبراباد هنگام خوردن آب به داخل استخر آب کشاورزی سقوط کرده بود اما با حضور به موقع یک خانواده عشایر پس از مداوا در طبیعت رها سازی می شود.
مسلم دبیر از محیط بانان افتخاری محیط زیست عنبر آباد گفت : دشت آزادگان شهرستان عنبرآباد زیستگاه آهوی جبیرودیگر حیوانات وحشی است اما براثر خشکسالی های پیاپی ونبود آبشخوراین حیوانات هنگام ورودبه حاشیه روستا برای تامین اب با خطرهای شکارچیان غیرمجاز، سگ های ولگرد واستخرهای بدون حصار روبرو می شوند .
وی ایجاد آبشخور را در زیستگاههای جانوری برای حفظ گونه های کمیاب جانوری خواستار شد .
محیط بان افتخاری محیط زیست عنبر آباد افزود: تاکنون ۴ آهو ی جبیر بدست مردم روستا ی آزادگان نجات یافته وبه دامان طبیعت بازگردانده شده است.

گفتنیست  آهوی جبیر بسیار شبیه غزال ایرانی است  و بسیار ظریف و زیباست و به خوبی خود را با زندگی در کویر و مناطق گرم وفق داده و تکثیر یافته است. گستره زندگی این حیوان از هند تا پاکستان و ایران است.

اما این حیوان زیبا که کوچکتر از غزال ایرانی است به رغم توانمندیهای حیرت آورش این روزها در دستان شکارچیان و تنگناهای خشکسالی گرفتار شده است.

این حیوان به آب بسیار کمی نیاز دارد و بیشتر آب مورد نیازش را از گیاهان کویری تامین می کند و کمتر به آب به صورت مستقیم نیاز دارد و می تواند روزها اینگونه زندگی کند و آب بدنش را تامین کند اما خشکسالی آنچنان به این حیوان در استان کرمان فشار آورده است که حتی گیاهی هم برای تامین آب بدنش وجود ندارد به همین دلیل شاهد مهاجرتهای منطقه ای این حیوان در طبیعت استان کرمان هستیم.

جبیر یکی از تندروترین حیوانات گیاهخوار در طبیعت ایران است . جبیر توان رسیدن به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت را دارد .