. سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 2198 تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 تیر 1394 | 21:26 ب.ظ

گفتگوی با محمدرضا براهام مسئول انجمن اهل قلم شهرستان جیرفت

ستون پیش روی شما مربوط به جوانان موفق این دیار کهن است که با پشتکار و تلاش خود موفقیت هایی در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، تحصیلی ، ورزشی و غیره کسب نموده اند. در وهله اول به توضیح جوان موفق می پردازیم. که جوان موفق کیست؟ جوانی است ارمان گرا و هدف دار با […]

ستون پیش روی شما مربوط به جوانان موفق این دیار کهن است که با پشتکار و تلاش خود موفقیت هایی در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، تحصیلی ، ورزشی و غیره کسب نموده اند.
در وهله اول به توضیح جوان موفق می پردازیم. که جوان موفق کیست؟ جوانی است ارمان گرا و هدف دار با اندیشه های متعالی. در واقع کسی است که با شرایط موجود، خواه مساعد باشد خواه نامساعد، استعدادهای بالقوه خود را شناسایی و با تلاش و مهارت، آن را بالفعل می کند. شاید بعضی افراد تعریف جوان موفق را، در کسب شهرت بدانند. شاید شهرت گوشه ای از این موفقیت باشد ولی آنچه که مهم است در شناسایی استعداد و کشف خلاقیت های جوانی است که در پیشبرد خود فرد و پیشرفت جامعه تاثیر خواهد گذاشت بسیار شنیده ایم در کسب موفقیت به بخت و اقبال اشاره می کنند و یا بعضی افراد شاید بگویند: این افراد در شرایط مساعدی بودند و از روی فراغ بال و آسایش خاطر به این نقطه رسیده اند. باید گفت: چنین حرفی درست نیست! چه بسا افرادی در شرایط که مابقی افراد زندگی می کنند، به این موفقیت دست یافته اند و حتی در بدترین شرایط چه از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و مالی به این موفقیت رسیده اند.
لذا برآن شدیم در این ستون به معرفی جوانان بپرداریم که توانسته اند با مقابله با شرایط نامساعد، موفقیتهایی هر چند ضمنی را کسب کنند. در این شماره پای صحبت یکی از فعالان عرصه نویسندگی شهرستان جیرفت نشسته ایم .
– لطفا بیوگرافی خودتان را بگویید؟
محمدرضا براهام هستم اهل و ساکن روستای دوبنه شهرستان جیرفت، فارغ التحصیل مهندسی عمران متولد ۱۸اردیبهشت ۱۳۶۷
– مسئولیت شما در انجمن اهل قلم (نویسندگان شهرستان جیرفت) چیست؟
به لطف و بزرگواری دوستان نویسنده ای که به بنده رای دادند رئیس انجمن هستم.
– از چه زمانی وارد این مجموعه فرهنگی شدید؟ و از چه زمانی این مسئولیت به شما محول شد؟
از سال ۱۳۸۴ وارد عرصه نویسندگی و شعر شدم و فروردین۹۴ بود که مسئولیت انجمن اهل قلم را عهده دار شدم.
– نویسندگان از چه سنی می توانند در این انجمن شرکت کنند؟
تقریبا در تمام سنین عضو داریم، در حال حاضر کوچکترین عضو ۱۲سال سن دارد و مسن ترین که حدود ۶۰سال
اهداف این انجمن را بیان کنید؟
هدف، شناسایی استعدادها و ظرفیت ها و تشویق و ترغیب نویسندگان در حوزه های مختلف است و همچنین جهت تبادل افکار و اندیشه های متفاوت و آشنایی هرچه بیشتر اهل قلم با اثار همدیگر و گسترش فعالیت های فرهنگی، دینی، مذهبی و… می باشد.
– کتابخوانی از نظر شما چه تاثیری در ارمان گرایی و ایجاد هدف و انگیزه در یک جامعه دارد؟
کتابخانی مردم یک جامعه را هرچه بیشتر به هم نزدیک می کند، به گمانم تلاش غربی ها هم برای باسواد کردن مردم نیست، برای یک دست کردن جامعه است مردمی که کتاب می خوانند یک جور می پوشند، یک جور سخن می گویندو یک جور می خورند. این نه به این معناست که کتاب خواندن دگرگونی را از بین می برد. این طور با یک ادم و یک شهروند طرفیم و این خودش نقصانه اما باعث ایجاد یک کشش درونی می شود که مردم ما را زیر یک پرچم نگه می دارد. که هر دولت هم به صلاح مملکت خودش یک سری از کتاب ها را پشتیبان می شودو اما درباره ی ارمان و هدف که یعنی ارزو و خواستن توده ای از مردم که هرچه قدر بتوانیم مردم را خواهان و مشتاق به خواندن کتاب کنیم که ارمان ما را پی گیرند به همان اندازه هم مردم به ما نزدیک و پشتیبان ما و ارمان ما می شوند.
– این انجمن مثل هر نهادی برای شروع و پابرجایی لازم به فداکاری و تحمل مشقت هایی بوده است، می توانید ذکر کنید که برای رسیدن به موفقیت فعلی چه موانعی را پشت سر گذاشته است؟
بله از سال ۱۳۹۰ این انجمن بعد از سالها تعطیلی با ۴ عضو فعالیت خود را اغاز کرد و با تلاش دوستان و جذب نویسندگان جدید و با گذر از سلیقه های مختلف هنری و حاشیه ها ما توانستیم امروز این جمع دوستانه ی ادبی را داشته باشیم که تعدادی از انها صاحب اثر می باشند.
– درحال حاضر این انجمن چه تعداد عضو دارد؟ آیا از این انجمن نویسندگانی بودند که به جرگه ی نویسندگان موفق و کشوری پیوستند؟
۵۴نفر عضو دارد که تعداد۳۰نفر از انها ثابت هستند. بله این انجمن نویسندگان خیلی خوبی دارد که آثارشان به کشور راه یافتند و در جشنواره های مختلف استانی هم خوش درخشیدند و افتخار افرینی کردند. اقای کیوان براهام، سرکارخانم فریبا عادلی و نویسنده نوجوان فاطمه براهام ازجمله این افراد هستند.
– شما به عنوان یک جوان موفق و نویسنده چه اهدافی برای اینده خود دارید؟
من خودم را موفق نمی دانم، چرا که هنوز راه طولانی درپیش دارم و اگر از اهدافم بگویم امیدوارم روزی به لطف خداوند در هر جایگاهی که قرار گرفتم در مسیر پیشرفت فرهنگ شهرو کشورم بتوانم خدمتی انجام دهم که ماندگار باشد.
– آقای براهام مشوقان شما در امر نویسندگی چه کسانی بودند؟ آیا خانواده تاثیر داشته است،چگونه؟
از همه ی دوستانم در انجمن اهل قلم و شعر سبزواران جیرفت آموخته ام ولی تاثیرگذارترین فردی که مشوقم بود و مرا در دنیای ادبیات داستانی حمایت کرد پدرم است. و به دلیل اینکه در خانواده بنده شش نفر شاعر و نویسنده می باشند؛ بله صددرصد خانواده با دلگرمی ها و نقدهای سازنده کمک داشته اند.
– به عنوان یک هنرمند چه پیامی به خوانندگان به خصوص ستون جوان امروز دارید؟
من توصیه ام به تمام خوانندگان عزیزی که این مصاحبه را می خوانند این است که هیچ وقت انزوا طلب نباشند و روحیه خود را در اجتماع بالا ببرند.
تقدیر و تشکر. تقدیر و تشکر می کنم از نایب رئیس انجمن اهل قلم سرکار خانم فریبا عادلی و تمام عضوهای انجمن مخصوصا آقای سمان مهدی زهی، محمد پیرای که همیشه در برپایی و برنامه های انجمن زحمات زیادی می کشند و همچنین از معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد آقای طیبی و آقای نیک نفس ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جیرفت
سخنی با مسئولین. از مسئولین عزیز می خواهم نویسندگان و هنرمندان را در بحث چاپ و خرید اثار هرطور که می توانند یاری و همراهی نمایند. و همچنین دعوت می کنم به انجمن اهل قلم تشریف بیاورند و ببینند که در چه وضعیتی انجمن برگزار می شود.
– یک نوشته یادگاری.
 از رحمت خدا ناامید نشوید(سوره زمر ایه ۵۳)
حسن ختام. تشکر از نشریه وزین گلدشت و همچنین از شما که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادیدو همچنین از خانواده های عزیز و بافرهنگ جیرفتی می خواهم که اگر حتی اندکی ذوق نویسندگی در خود و فرزندانشان احساس کردند جهت کشف این استعدادها به انجمن اهل قلم مراجعه کنند تا در کنار هم قله های افتخار ببیشتری را در حوزه ادبیات و فرهنگ برای شهرمان بدست آوریم.

منبع: نشریه گلدشت

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =