. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 2856 تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مرداد 1394 | 22:17 ب.ظ

پژوهشی درباره وجود عروسکی متحرک در ۵ هزار سال قبل در منطقه جیرفت در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی–سنتی ارائه می شود

به گزارش سایت کنارصندل، هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی–سنتی به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایشی ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایش ایران زمین و بهره بردن از این دستاورد‌ها برای بنیان تئا‌تر، در شهریور ماه ۹۴ برگزار می‌شود. این جشنواره، از بخش‌های زیر تشکیل شده است: […]

به گزارش سایت کنارصندل، هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی–سنتی به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایشی ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایش ایران زمین و بهره بردن از این دستاورد‌ها برای بنیان تئا‌تر، در شهریور ماه ۹۴ برگزار می‌شود.
این جشنواره، از بخش‌های زیر تشکیل شده است:
الف: صحنه‌ای شامل دو بخش ویژه (مُلهم از آثار نظامی گنجوی)، آزاد، مرور و مسابقه (جایزه ویژه استاد علی نصیریان)
ب: مجالس شبیه خوانی (یادواره هاشم فیاض)
ج: آیین‌ها و بازی‌های نمایشی
د: مسابقه نمایشنامه نویسی
ه: سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی، سنتی
و: جایزه ویژه دکتر جلال ستاری (پژوهش) تشکیل شده است.

نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی روز سه‌شنبه ۲۷ مردادماه برگزار شد که طی آن مباحثی چون لزوم توجه به نمایش‌های آیینی، امکان اجرای عمومی آثار جشنواره و توجه به امر پژوهش مطرح شد.
حمیدرضا اردلان دبیر بخش سمینار جشنواره عنوان کرد:در این دوره جوانان بسیاری به عنوان پژوهشگر در جشنواره مقاله ارائه دادند که یکی از آنها امیر سهرابی است که با پژوهشی درباره وجود عروسکی متحرک در ۵ هزار سال قبل در منطقه جیرفت، سخنرانی خواهد کرد.
اردلان در ادامه سخنان خود متذکر شد: جامعه ای که آیین ندارد، معرفت و حیات اجتماعی هم ندارد. به این معنی که اگر این آیین ها نباشند، ما نمی توانیم اندوه و خوشحالی هایمان را با هم تقسیم کنیم. پس اگر کشوری آیین مدار نباشد، هویت اجتماعی خودش را از دست خواهد داد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =