آلبوم موسيقي «كويرانه ۱۱» شامل بخش هايي از موسيقي «دُر محمد نوازنده » نوازنده چنگي منوجان كرمان رونمایی شد.


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

IMG-20150820-WA0035

به گزارش سایت کنارصندل، اين اثر كه دیروز چهارشنبه ۲۸ مردادماه در همايش پژوهشگران جنوب در شهرستان منوجان رونمايي شد، بخش هايي از موسيقي «دُر محمد نوازنده » نوازنده چنگي منوجان همچون تكنوازي چنگ در نواهاي كهنوجي ،مونتك،زهيركي(زهرا و نورك، كِسر كندي و سنگ محرم(سبزه پري) ، ترانه بالا بختياري، بداهه نوازي چنگ و تنبك، نواي زهيركي و ترانه حماسه دور انديش، سربندي و ترانه شوپاي دهنو ،‌ترانه كنيز احمد، فارسي نوازي چنگ و تنبك، نواي شاه غلام زارعي ، نواي كِسر كندي و ترانه زمونه به چشم مي خورد كه به همت سيد فواد توحيدي پژوهشگر موسيقي جمع آوري شده اند.

در اين اثر همچنين رضا قنبري ويرايش صوتي قطعات را برعهده داشته است.

آلبومهای کویرانه حاصل شانزده سال کار پژوهشی فواد توحیدی دراقصي نقاط استان کرمان است که تاکنون ۱۰ شماره آن به همت حوزه هنری استان کرمان منتشر شده است .

فواد توحيدي پژوهشگر با سابقه كشورمان در كارنامه آلبوم «كويرانه ۱۱» آورده است: شهرستان منوجان در جنوب استان پهناور كرمان يكي از نواحي نغمه خيز كشور است كه منبعي ست گرانقدر از آداب و رسوم فرهنگي . موسيقي منوجان به نوعي در اكثر سنتهاي منطقه جاري و جلوه گر است . سرنا ، دهل،‌جره و تمپك همراه هميشه شاديانه ها و رقص هاي حماسي از جمله انواع چاپ ، رحماني ، رقص خروس و … و سازهاي چنگ قوطي، يروتي ، تمبورك و تمپك همراه و همساز آوازها و ترانه هاي عاشقانه و حماسي همچون شاهنامه خرم و زيبا، شعر جنگجو، ترانه دور انديش،‌ترانه كلي سف، ترانه كامران و انواع دهوها و زهيركي ها مي باشد.

يكي از اسطوره هاي فقيد موسيقي منوجان استاد «دُر محمد» نوازنده مشهور به دُرك است . وي در خانواده موسيقيدان در سال ۱۳۰۰ شمسي به دنيا آمد . پدر و برادر وي از خوانندگان و نوازندگان چيره دست دوران خود بودند . «دُر محمد» علاوه بر تسلط فوق العاده در نوازندگي ساز قيچك كه درجنوب استان كرمان به چنگ مشهور است از صدايي خوش نيز برخوردار بود و به همراه برادرش كه نوازنده زبردست تمپك بود اكثر مقام ها و ترانه هاي منطقه را اجرا مي كرد.

او در ادامه آورده است: ترانه هاي زيادي به همراه قطعات سازي از ساخته هاي «دُر محمد» به جاي مانده است . متاسفانه كهولت سن و عدم توانايي در نوازندگي باعث شد «دُر محمد»در نهايت فقر و تنگدستي زندگي خود را سپري كند و در نهايت در تاريخ شانزدهم آذرماه ۱۳۸۶ چهره در نقاب خاك كشيد.

حسين نظري و عليشاه جوشن پور از ادامه دهندگان مكتب نوازندگي او هستند كه چراغ چنگ نوازي منوجان را پرفروغ نگاه داشته اند . تهيه اين اثر گرانسنگ اداي ديني است به روح بلند «دُر محمد» .

آلبوم «كويرانه ۱۱» كه از توليدات مركز موسيقي حوزه هنري كرمان است بعد از مراسم رونمايي در بازار موسيقي منتشر مي شود.