دیگر این عکس را در واتساپ و سایر شبکه های اجتماعی بازنشر ندهید، چون پرونده آن بسته شده!


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

«اینقدر این عکس را بازنشر کنید تا مجرم شناسایی و دستگیر شود»؛ این جمله مشهوری است که برای پیگیری برخی مطالبات با استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی به کار می‌رود و به تازگی زیر عکسی درج شده که تکلیف آن سال ها پیش تعیین شده است! resized_524000_778

ماجرا درباره عکسی است که در آن مرد جوانی با اسلحه کلاشنیکف در یک دست، پلنگی را کشته و در حالی که لاشه حیوان را در دست دیگر نگه داشته، مقابل دوربین ژست گرفته تا این لحظه تاریخی (!) را در قاب تصویر برای همیشه ثبت کند و حالا ظاهرا عده‌ای تلاش دارند از فعالان حیات وحش، دوستداران محیط زیست و دیگر شهروندان مسئول برای شناسایی این فرد کمک بگیرند.

بدین ترتیب این عکس با نوشته دوخطی درج شده ذیلش، به بمب خبری شبکه های اجتماعی تبدیل شده و دست به دست می‌چرخد، بلکه منجر به شناسایی این شکارچی ناآگاهی شود که برای تفریح، یکی از گونه های نادر ایرانی را که در معرض انقراض است، از پهنه حیات وحش کشورمان حذف کرده است.

تا اینجای کار همه چیز خوب به نظر می‌رسد، زیرا دورنمای بازنشر گسترده این تصویر، شناسایی و دستگیری یکی از قانون شکنانی است که هرچه تلاش دارد در این تصویر خود را شجاع نشان دهد، نه تنها ذره ای شجاعت در رفتارش دیده نمی‌شود، که اقدامش خشم عمومی را برانگیخته است؛ شناسایی در راستای محاکمه این شکارچی بی دانش.

اگر چنین اتفاقی رقم بخورد، بار دیگر به همگان ثابت خواهد شد که کمپین های اجتماعی تا چه اندازه مؤثر هستند و جایگاه شبکه های اجتماعی در رقم خوردن اتفاقات مثبت، مستحکم تر خواهد شد؛ همه اینها به شرطی است که این حرکت با تعقل آغاز شده باشد و تصویری که دست به دست می‌شود، واقعی و داستان آن حل ناشده باشد!

با این ملاحظه، کافی است کمی درباره این تصویر از مسئولان محیط زیست و حتی دستگاه قضا پرس‌وجو کنیم تا دریابیم همه تلاش هایی که برای بازنشر این تصویر و شناسایی شکارچی صورت می‌گیرد، بی فایده بوده، چون داستان این پرونده سالها پیشتر بسته شده است. این توضیحات را بخوانید:

«تصویر مربوطه کاملا موثق و واقعی است و کشتار پلنگ توسط فردی که در تصویر مشخص است در ارتفاعات روستای بزن در بخش خشت از توابع شهرستان کازرون رخ داده است، ولی این تصویر مربوط به ۴ سال قبل (سال ۱۳۹۰) بوده و کشتار پلنگ نیز توسط یکی از اشرار منطقه که در کوه های بخش خشت مخفی شده بود، با شلیک اسلحه کلاشنیکف رخ داده است.

پس از این حادثه نیروهای یگان محیط زیست کازرون عازم ارتفاعات منطقه شده و لاشه پوست کنده شده پلنگ را نیز کشف و عامل کشتار آن را نیز شناسایی می کنند. فرد شروری که پلنگ را کشته و در تصویر نیز اسلحه جنگی به دست دارد، مدتی پس از این حادثه در جریان درگیری خانوادگی در یک عروسی به ضرب بیش از ۲۰ گلوله کلاشینکف کشته شده است.

با مرگ این شرور، پرونده قضایی تشکیل شده جهت شکار غیرمجاز پلنگ نیز مختومه می‌گردد».