مدیر زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد: سوء استفاده شبکه‎های دلالی در فروش غده‎های بذری/ ضرورت خودداری کشاورزان از خرید غده‎های بدون جوانه


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان به دلیل فعالیت و سوء استفاده شبکه‎های دلالی در توزیع و فروش غده‎های خوراکی به عنوان غده بذری از خرید و کاشت غده‎های بدون جوانه خودداری کنند.
به گزاش سایت کنارصندل، مهندس فرامرز رستگاری اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل کشت سیب‎زمینی و پیاز طرح استمرار دقت نظر در رعایت موارد و نکات فنی برای کشاورزان این منطقه ضرورتی اجتناب‎ناپذیر است.
وی بیان داشت: در ابتدا خاک با یک مرحله آبیاری سنگین به منظور کاهش میزان املاح سطح‎الارض خاک‎ها باید شست‎وشو شود.
رستگاری تصریح کرد: استفاده از غده‎های پیش‎جوانه‎دار و کشت محصولات به صورت نم‎کاری به منظور جلوگیری از پوسیدگی غده‎ها در خاک و تسریع در جوانه‎زنی باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: باید غده‎های بذری خارج شده از سردخانه سورتینگ و در هوای آزاد و سایه حداقل به مدت ۷۲ ساعت نگهداری شوند.
وی افزود: به منظور جلوگیری و کاهش خسارت ناشی از آلودگی غده‎ها و خاک‎ها به فوزاریوم باید غده‎های بذری با سموم قارچ‎کش رورال تی اس به نسبت دو کیلوگرم به ازای هر تن غده ضد عفونی شوند.
رستگاری عنوان کرد: با توجه به بالا بودن EC خاک‎ها ناشی از استمرار بحران خشکسالی و تبخیر تابستانه باید از مصرف کود پایه ازته خودداری شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اضافه کرد: همچنین به دلیل فعالیت و سوء استفاده شبکه‎های دلالی در توزیع و فروش غده‎های خوراکی به عنوان غده بذری از خرید و کاشت غده‎های بدون جوانه باید ممانعت به عمل آید.
وی با تأکید بر اینکه کشاورزان باید از خرید و تأمین غده از استان همدان به ویژه شهر بهار با توجه به آلودگی مزارع این استان خودداری کنند، گفت: آنان می‎توانند، غده بذری سالم مورد نیاز خود را از کشاورزان پیشرو یا شرکت‎های فعال استان‎های کرمان، اصفهان و فارس تأمین کنند.
رستگاری خاظرنشان کرد: نباید از غده‎های تولیدی کشت زمستانه «دوم» جیرفت به دلیل خسارت گرمازدگی برخی از مزارع، برداشت زودهنگام، پایین بودن کلاس و کاربری خوراکی آن‎ها استفاده شود، زیرا احتمال پوسیدگی غده در خاک و در نهایت نقصان عملکرد قابل پیش‎بینی است.