مدیر مدرسه علمیه ولی‌عصر(عج) کهنوج: برخی ها به جای دلداری به خانواده جانباختگان فاجعه منا به انتقاد از همه حجاج پرداخته اند


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل، حجت الاسلام حمیدرضا احمدی، مدیر مدرسه علمیه ولی‌عصر(عج) کهنوج، با اشاره به موج شبکه های اجتماعی علیه حج و حاجی گفت: بعضی ها به جای این که به خانواده جانباختگان حادثه منا تسلیت گفته و آن ها را دلداری دهند می گویند کشته شدن حقشان هست و به جای این که به حج بروند باید پول خود را صرف فقرا می‌کردند.

وی در ادامه افزود: این نوع نگاه و نگرش غیر مصنفانه بوده و اصلا واقع بینانه نیست؛ کسانی این حرف ها را می زنند که داعیه روشن فکری دارند و در واقع به علت ضدیتی که با دین دارند این گونه جنجال سازی می کنند.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: حج از واجبات الهی است همانطور که خمس و زکاتی که به فقرا داده می شود از واجبات است؛ قرآن به صراحت تأکید می کند کسی که مستطیع باشد و حج نرود یهودی یا نصرانی است و وقتی که مستطیع شد حج بر او واجب شد باید آن را ادا کند.

وی ادامه داد: حج یکی از شعائر الهی است و باید گرامی داشته شود؛ اما بعضیها برای کمک به فقرا فقط روی حج و هزینه های آن تأکید می کنند اما آمار ها نشان می دهد سالانه تعداد بسیار بالایی به کشوری مثل ترکیه سفر می کنند که سفر آن ها حتی رهاورد اقتصادی نداشته و صرفا برای تفریح و خوش گذرانی است.

مدیر مدرسه علمیه ولیعصر کهنوج اظهار داشت: افرادی برای ادای تکلیف به حج می روند و در یک اتفاقی ناخواسته جان خود را از دست می دهند اما به جای دلداری می آیند بحث هزینه ها را مطرح می کنند؛ اما شاید همان افرادی که چنین چیز هایی را به حجاج نسبت می دهند هزینه های زیاد مجالس عروسی و شادی را که عمدتا اسراف هست را نادیده می گیرند.

وی در ادامه افزود: در جامعه می بینیم که بسیاری از این حجاج اهل کار خیر نیز بوده و به فقرا کمک می کنند؛ طبیعتا دستهایی در پشت کار است و کسانی که در شبکه های اجتماعی مطالبی را منتشر می کنند تحریک شده اند.

حجت الاسلام احمدی تأکید کرد: بعضی ها نیز مطرح می کنند که حج رفتن تقویت بنیه اقتصادی عربستان سعودی و در نتیجه به ضرر اسلام است پس لازم است با تعطیلی حج از کمک به آن ها صرفه نظر کنیم؛ این مسأله از تخصص ما خارج است و قطعا مراجع و رهبری ملاحظات لازم را هم کردند که اگر کمکی که عربستان و داعش شود برنامه حج تغییر کند.

وی در پایان گفت: اگر هزینه ای هم برای حج انجام می شود جدای از رشد و سازندگی معنوی حجاج در مدت زمان حج برای جامعه اسلامی ما نیز مفید است؛ به نظر نمی آید پول هر ساله حج ایرانی ها درآمد چندانی برای عربستان داشته باشد زیرا آن ها درآمد های نفتی بسیار بالایی دارند.