منطقه گرایی و قوم گرایی، مانع بزرگ پیشرفت دوشهرستان جیرفت و عنبرآباد/ به قلم دکتر ذبیح الله اعظمی


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

دکتر اعظمی

بنام خداوند بخشنده و مهربان
مردم شریف شهرستانهای جیرفت وعنبرآباد
دانشگاهیان، فرهنگیان، نخبگان و اهل قلم
سلام علیکم،
– در شرایط کنونی فرهنگی،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و…حاکم بر این دو شهرستان، دانشگاهیان، نخبگان، اهل قلم، دانشجویان، طلاب و فرهنگیان دارای رسالت سنگینی برای دفاع از ارزش های اسلامی- ایرانی، حقوق و منافع مردم در سال همدلی و وحدت بوده و نقشی که آنها در این عرصه ایفا می نمایند، شاید بیش از هر زمانی به چشم می آید. انچه را که در گروههای اجتماعی، رسانه های مجازی و نوشتاری در سطح منطقه شاهد هستیم، کوبیدن بر طبل تفرقه و دامن زدن به اختلافات قومی، قبیله ای و منطقه ای است که بی شک موجب نگرانی هر فرد اگاه و دلسوز است. بنده، به دلیل دغدغه و احساس وظیفه ام در قبال مردم فهیم جیرفت و عنبرآباد، قبلا طی نگارش مقاله ای در هفته نامه وزین گلدشت، در خصوص آفت های قوم گرایی، زیان ها و خسران این پدیده شوم، برای منطقه را تحلیل نموده ام.

– بر اساس، واکنش های مردم، مطالب و نوشته های اهل قلم و دلسوز در جراید و نیز فضای مجازی، به آسانی می توان دریافت که اکثریت مردم از عواملی که بذر تفرقه، نفرت و کینه را در جامعه، به خصوص بحث کثیف قوم گرایی، قبیله گرایی و منطقه گرایی، می پراکنند، سخت بیزار بوده و از آن دوری می جویند. مردم به درستی فهمیده اند که دامن زدن به این مباحث، نه تنها باعث اختلاف و انشقاق میان مردم گردیده، بلکه مانع بزرگی در توسعه و پیشرفت این دو شهرستان بوده وخواهد بود.

– متاسفانه خود نخبه پنداران و غوغا سالاران و به تعبیر ساده تر شارلاتان ها در رسانه های نوشتاری و مجازی سعی دارند تا از طریق دامن زدن به اختلافات بین اقوام و تقسیم منطقه به سردسیری و گرمسیری، جبالبارزی، میانچیلی و ساردویی و استفاده از این حربه تکراری، منافع نامشروع خود را تامین و حفظ کنند. با توجه به خودآگاهی و هوشیاری که میان مردم نسبت به ضرر و زیان های تفرقه گرایی، قوم گرایی و منطقه گرایی بر هبستگی، انسجام و وحدت، توسعه و پیشرفت در چند سال اخیر ایجاد شده است، جیرفت بزرگ و حوزه هلیل رود، که یکی از سرچشمه های تمدن بشری در تاریخ بوده، را وارد دوره پسامنطقه گرایی و قوم سالاری نموده است. ازین رو، تقویت این اتفاق میمون در افکار عمومی نیاز به همراهی دلسوزان تحصیل کرده دانشگاهی، فرهنگیان و نخبگان جامعه دارد.
– نکته مهمی را که مایلم به اهل قلم، نخبگان دانشگاهی و فرهنگی عرض نمایم این است که همگی ما با هزینه همین مردم در دانشگاه های کشور تحصیل نموده و به عنوان یک قشر مرجع و متعهد هستیم تا راه صحیح را برای مردم منطقه هموار نماییم. باتوجه به اینکه دانش اموختگان دانشگاهی، قشرعظیمی از جمعیت منطقه را تشکیل داده و تفکرات راهبردی جنوب را می سازند، انتظار می رود که نسبت به آرام کردن جو و فضای انتخاباتی و جایگزین کردن انتخاب نمایندگان احتمالی مجلس شورای اسلامی بر پایه علم واگاهی، کوشش نمایند تا مردمی که از دیرباز با اختلافات ناصواب طرز اندیشه، تفکر و روابط انسانی شان نسبت به یکدیگر تحت الشعاع قرار گرفته را به مهرورزی، دوستی، انسجام، وحدت و اتحاد در این سال که به فرموده رهبر معظم انقلاب سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت است دعوت نماییم.

– همچنین، در پایان لازم است به عده ای که هر روز با گفتار نادرست و شایعه سازی و با استناد به ریسمان پوسیده منطقه گرایی، قوم گرایی و جناح بازی، کسی را به نفع دیگری کنار می گذارند، یادآوری کنیم که با این گونه شایعات، غوغا سالاری و متشنج کردن فضای جامعه ره به جایی نخواهند برد. به آنها بفهمانیم که هر ائتلافی سازوکارخاص خود را داشته و ممکن است هر کدام از طرفین با ارزیابی کاملا علمی و فنی بیطرفانه و براساس مصلحت و منافع جناح تصمیم گیری نمایند و منحصر به یک فرد خاص نمی باشد.

– امید است که همه دوستان دانشگاهی، فرهنگی ونخبگان اهل قلم فراتر از دیدگاههای سیاسی خود و باتکیه بررسالت علمی و شایسته سالاری این مهم را در دستور کار خود قرار دهند. زیرا آنچه که پس از انتخابات برجای خواهدماند، نبایستی چیزی به جز دوستی و محبت مردم به یکدیگر و قرار گرفتن رقبای انتخاباتی به منظور همراهی با نماینده منتخب جهت پیشرفت و اعتلای جیرفت و عنبراباد و توابع باشد.
– در پایان از همه آگاهانی که تاکنون در فضاهای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه های نوشتاری در طول سالیان اخیر، تلاش نموده اند تا با پدیده شوم قوم گرایی، قبیله سالاری و منطقه گرایی مبارزه نمایند تقدیر و تشکر نموده، و این در حالی است که به دلیل حلقه مفقوده اهالی فرهنگ، حوزه و دانشگاه این مهم بطور کامل محقق نشده است، لذا امید است که بتوانیم با همکاری یکدیگر طرحی نو در اندازیم و با اتحاد و برادری رسالت مان را نسبت به

مردم دیار خود به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و”دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد”.

دکتر ذبیح الله اعظمی

استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت