دلال‌هاي بخيل ، خرمايی بر نخيل و مسئولین با وعده های شکیل


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل، در سال‌هاي اخير يكي از مهم‌ترين نگراني‌هاي نخلداران موضوع فروش و شناخته شدن بعضي استان‌هاي كشور در حوزه توليد خرماست و نخلداراني كه موفق به فروش محصولات خود نمي‌شوند بايد محصولات خود را با قيمت اندك به دلالان به فروش برسانند.
علي اصغر موسوي دبير كل انجمن خرما گفت: توليد خرما در كشور قريب به ۱۰ سال است تغييري نداشته و در بعضي سال‌ها با كاهش مواجه بوده ايم كه در حال حاضر ايران با توليد يك ميليون تن در سال از رتبه اول جهان به رتبه سوم جهان نزول پيدا كرده است. وي ادامه داد: مصرف داخلي كشور به ۵۰۰ هزار تن هم نمي‌رسد و در بخش صادرات خرما نسبت به سال گذشته ۴۰هزار تن كمتر بوده است.
وي با اشاره به اينكه در گذشته ستاد خرما كه متولي امر و مسئول رسيدگي به مشكلات و درخواست‌هاي توليدكنندگان خرما در كشور بود، مي‌توانست كمك شاياني به اين صنعت عظيم كند و راهكارهاي خوبي ارائه دهد اما اكنون چهار سال است اين ستاد تعطيل شده و مسئوليت آن به وزارت جهاد كشاورزي سپرده شده است.

بنابر اين گزارش متأسفانه بازار خرما در سال‌هاي اخير با مشكلات فراوان و منطقه‌اي زيادي مواجه است كه بررسي و راهكار براي نجات فعالان آن ضروري است.

وطن خواه نيز در مورد نخلداران جيرفت گفت: تاجران محصولات توليد شده را با كمترين قيمت از توليد كننده خريداري مي‌كنند و به چند برابر قيمت به خريداران مي‌فروشند و سود قابل توجهي نصيب آنها مي‌شود حتي گاهي سه يا چهار دست محصول مي‌چرخد كه قيمت كالا را بالا مي‌برد و تقسيم سود به مساوات انجام نمي‌شود، در حالي كه بيشترين كار و هزينه را توليد كننده پرداخت مي‌كند. اين كشاورز خواستار قرار گرفتن خرما اين ماده غذايي با ارزش در سبد كالاي مردم شد و خواهان توجه مسئولان براي ايجاد فضاهايي همچون نمايشگاه‌ها در داخل و خارج كشور براي معرفي توليدات داخلي و راهيابي آنها به بازارهاي خارجي شد.

خرماي پارسال در سردخانه
وي گفت: خرماهاي سال گذشته هنوز در سردخانه‌ها وجود دارد و بازار صادرات و مصرف داخلي خرما بسيار خراب هستند. بنابراين بايد فكري به حال توليدكنندگان كنند. وي در ادامه به راهكارهاي حمايتي از توليدكنندگان خرما پرداخت و گفت: دولت مي‌تواند با پرداخت تسهيلات در قالب وام‌هاي كم بهره به كشاورزان براي خريد ماشين آلات و توليد با كيفيت‌تر محصول به صنعت كشاورزي جان تازه‌اي ببخشد.

وي تصريح كرد: وجود خشكسالي از يك طرف و هزينه‌هاي بالا و حمايت نكردن از باغداران و نخلداران آنها را به فكر قطع درختان و تبديل آنها به زميني با كاربرد‌هاي مختلف مي‌اندازد كه مي‌تواند كشاورزي كشور را با مشكلات جدي رو به رو كند. وي با بيان اينكه قطع هر نخل مانند كشتن يك نفر در عقيده ما حرمت دارد، گفت: بي‌توجهي به توليد باعث بيكاري صنايع وابسته نيز خواهد شد، لذا دولت بايد در اين حوزه به طور جدي‌تري ورود پيدا كند. وي گفت: در كشور‌هاي مختلف مانند امارات به بهبود كشاورزي براي مصرف داخلي و سود بالاي حاصل از صادرات كه انگيزه كشاورزان را بالا مي‌برد توجه مي‌شود ولي متأسفانه در كشور ما بيشتر به واردات اهميت داده مي‌شود تا توليد.