سفیر فرانسه در ایران: ما در جیرفت شریک نیستیم، فقط همکاری‌هایی داشتیم


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

 هیأت تجاری گردشگری فرانسه که با مأموریت وزیر امور خارجه این کشور به ایران سفر کرده است، برای تعامل و سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری کوهستان، سلامت، آموزش و هتل‌سازی اعلام آمادگی کرد.

میشل دوریو، رییس بخش گردشگری وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خبری که بعدازظهر دیروز در محل سفارتخانه این کشور در تهران با حضور نمایندگان شرکت‌های فرانسوی برگزار شد، به اهمیت صنعت گردشگری و توجهی که دولتمردان دو کشور به آن دارند اشاره کرد و افزود: جهانگردی برای دو کشور موضوعی مهم است، چرا که ایران و فرانسه دارای میراث غنی و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار هستند.

در ادامه این نشست خبری که برونو فوشه، سفیر فرانسه در ایران نیز حضور داشت این سوال پرسیده شد که با توجه به آنکه فرانسوی‌ها در گذشته بیشترین کاوش‌ها را در سایت‌های باستانی ایران داشتند و بسیاری از آثار تاریخی شناخته شده ایران نتیجه کاوش‌های آن ها بوده اکنون در شرایطی که فرانسه مدت زیادی است در این کاوش‌ها مشارکت ندارد، اما سایت‌های تاریخی جدیدی کاوش شده چه برنامه‌ای برای معرفی سایت‌هایی مثل جیرفت در پکیج‌های سرمایه‌گذاری دارند که اتفاقا این سایت توسط باستان شناس ایرانی که در فرانسه زندگی می کند، کاوش شده است که سفیر فرانسه ترجیح داد خودش به این سوال پاسخ دهد.

ایرانی‌ها نمی‌خواستند فرانسوی‌ها سایت‌های تاریخی را کاوش کنند

فوشه گفت: درست است که فرانسه و ایران همکاری باستان‌شناسی داشتند، ولی چند سالی است این همکاری به درخواست مقامات ایرانی متوقف شده، به این دلیل که آن‌ها نمی‌خواستند جست‌وجوها در سایت‌های تاریخی توسط فرانسوی‌ها انجام شود، اما اوضاع اکنون در حال تغییر است چون کمیسیون جست‌وجوها اعلام کرده در دو کارگاه باستان‌شناسی شمال ایران و شیراز، فرانسوی‌ها مشارکت دارند.

وی ادامه داد: باستان‌شناس ایرانی را که در فرانسه حضور دارد خیلی خوب می‌شناسیم. او بزرگترین متخصص کاوش در جیرفت است که خود ایرانی‌ها برای این کار انتخابش کردند. ما در جیرفت شریک نیستیم و فقط همکاری‌هایی داشتیم، چرا که همه جست‌وجوها توسط ایرانی‌ها انجام شد.

در ادامه این سخنان، رییس بخش گردشگری وزارت امور خارجه فرانسه که پیش‌تر از تمایل این دولت در سرمایه‌گذاری و معرفی سایت‌های جهانی ایران خبر داده بود، گفت: این سایت‌های تاریخی قطعا شناسایی می‌شوند، ولی لازم است مقامات دولتی آن‌ها را ببینند و بعد معرفی کنند. ما امروز دیداری با معاون سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد ایران داشتیم که شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور را توضیح داد و ما زمینه‌هایی را برای همکاری شناسایی کردیم و قرارهایی گذاشتیم.

او سپس به دیداری که با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران دارند اشاره کرد و افزود: برای ما جالب است که گردشگری در ایران نیز اولویت مقامات عالی رتبه این کشور است و آن‌ها خود را با گردشگری درگیر می‌کنند. آقای فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز در سفر به ایران موضوع همکاری‌های جهانگردی را با این کشور مطرح کرد و هیأتی که اکنون در ایران است ابتکار دبیر دولت در این وزارتخانه است.

دوریو بیان کرد: همه نهادها و سیاستمداران فرانسه و ایران به این نتیجه رسیده‌اند که در گردشگری مشترکاتی دارند.

این هیأت که دیروز دیداری با مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند، امروزسفری به کاشان به منظور دیدار از جاذبه‌های تاریخی این شهر خواهند داشت و سپس در روز پنج‌شنبه تهران را به مقصد پاریس ترک خواهند کرد.

فرارو