. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 4551 تاریخ انتشار : دوشنبه 27 مهر 1394 | 05:51 ق.ظ

محمد حیدری طنز پرداز همیشه خندان جنوب کرمان پایان فعالیت هنری خود را اعلام کرد

بی گمان کمتر کسی در جنوب کرمان است که صدای طنازانه محمد حیدری  طنزپرداز بزرگ جنوب استان را نشنیده باشد. اخیرا در فضای مجازی خبری دست به دست چرخید و شایعه‌ای را قوت بخشید که محمد حیدری طنزپرداز بزرگ جنوب کرمان لقای هنر را به عطای آن بخشید. محمد حیدری‌چاه‌باغی که سالیان سال است به‌ عنوان […]

حیدری

بی گمان کمتر کسی در جنوب کرمان است که صدای طنازانه محمد حیدری  طنزپرداز بزرگ جنوب استان را نشنیده باشد. اخیرا در فضای مجازی خبری دست به دست چرخید و شایعه‌ای را قوت بخشید که محمد حیدری طنزپرداز بزرگ جنوب کرمان لقای هنر را به عطای آن بخشید.

محمد حیدری‌چاه‌باغی که سالیان سال است به‌ عنوان چهره‌ای کمدی و طناز در بین مردم جنوب کرمان و سایر بلاد همزبان مشهور شده در این سال‌ها بی‌منت و گاهاً بی‌مزد بر صحنه نمایش بوسه زده و دل مردمش را خندان نگه داشته، اما چند زمانی است که دیگر به‌ قول خودش ناگواری خاک صحنه گلویش را آزرده و نفسش را بریده است.

در دوره‌ای که همه دشمنان قسم خورده نظام اسلامی ما از ابزار هنر برای نفوذ در بین اقشار مختلف جامعه بهره می‌برند و در جنگ نرم و شبیخون فرهنگی از هیچ کوششی فروگذار نمی‌‌کند، خداحافظی تلخ یک هنرمند کمدی و طنزپرداز آن هم به خاطر ناملایمتی مسئولان و کم‌لطفی در مورد هنر جای تأمل دارد.

محمد حیدری که سال‌ها است به‌ عنوان خبرنگار واحد مرکزی خبر در شهرستان قلعه‌گنج فعالیت می‌کند، آیا دیگر خواهد توانست لبخندی بر لب داشته باشد که بتواند دل مردم را شاد کند.

به سراغ محمد حیدری رفتیم و در گفت‌و‌گویی این شایعه را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید…

از چه سنی وارد دنیای هنر شدید؟

من از کلاس پنجم ابتدایی در کارهای هنری بودم و به صورت آماتور و بدون آموزش تاکنون ۳۰ ساله کار هنری انجام دادم.

چندین‌بار در استان کرمان و یک‌بار هم در شهرستان رامسر رتبه اول را آوردم و کارهایی که انجام دادم، شامل تولید ۳۰۰ دقیقه کار طنز در قالب سی‌دی، اجرای نمایش طنز در تمام اعیاد ملی و مناسبتی و اجرای نمایش تک‌نفره بوده است.

در چه برنامه‌هایی به‌صورت کار هنری شرکت داشتید؟

گروهی از هنرمندان عرصه طنز و کمدی به صورت خودجوش در منزل شخصی کار هنری انجام می‌دادیم، اما کار به دلیل هزینه‌های بالا مدت ۱۰ سال است که تعطیل شده و هنوز مردم منتظر هستند، ما کار طنز انجام بدهیم.

در حال حاضر مشکل هنر قلعه‌گنج چیست؟

ما یک سالن آمفی‌تئاتر هنوز نداریم، اداره فرهنگ و ارشاد قلعه‌گنج یک اتاق آزاد ندارد و در یکی از منازل اجاره‌ای اداره می‌شود و زمانی که برنامه خاص و مناسبتی است، هنرمند از جاهای دیگر می‌آورند و هزینه گزافی برای اجرای یک ساعت او پرداخت می‌شود.

چه‌طور تصمیم گرفتید و صحنه هنر را خالی کردید؟

همه موارد و مشکلات دست به دست هم داد تا یکی یکی از دوستان هنرمند دلسرد شوند و هر آنچه در توشه هنری که داشتند، بوسیده و کنار گذاشتند.

اما بنده با توجه به علاقه‌ای که به هنر داشتم، هنوز ادامه می‌دادم تا اینکه به این نتیجه رسیدم که ای کاش هرگز پا در این وادی نمی‌گذاشتم.

من فقط از تئاتر گفتم، بقیه هنرها را اطلاع ندارم، شأن و منزلت ما بیشتر از این مسائل بود، اما توقع داشتیم که کمی به ما توجه می‌کردند.

پس این شایعه که شما هم به جمع گروه هنری بچه‌های قلعه‌گنج پیوستید و با هنر مورد نظر مدیران خداحافظی کردید، صحت دارد؟

از همین جا پایان کار و فعالیت هنری خود را اعلام می‌کنم و امیدوارم کسانی که در آینده پا در این عرصه می‌گذارند، سرنوشت آن‌ها مثل ما نباشد.

نظرات بینندگان:

  1. صابر گفت:

    با سلام
    واقعا جای تاسف داره با این حال که من قلعه گنجی نیستم جیرفت زندگی میکنم اما کارای این هنرمند کاربلد .خوش صدا و با تکنیک را دنبال میکردم و واقعا ناراحتم از این بی عدالتی و بی توجهی مسولان واقعا جنوب کرمان مورد توجه هیچ نهاد و ارگانی قرار نمیگیره با این همه استعداد ….تا کی باید شاهد این همه بی مهری باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 1 =