. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 4822 تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آبان 1394 | 15:02 ب.ظ

قلعه گنج «گنج» ندارد

کپر سازه‌ای از چوب و برگ درختان نخل است که به دلیل محرومیت و فقر ناشی از سال‌ها عقب‌ماندگی و بی‌توجهی این روزها به خانه برخی از روستاییان شهرستان‌های جنوبی استان کرمان تبدیل‌شده است. باوجود اجرای طرح‌های متعدد کپر زدایی و طرح‌های هادی در روستاهای و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در جنوب کرمان اما […]

کپر سازه‌ای از چوب و برگ درختان نخل است که به دلیل محرومیت و فقر ناشی از سال‌ها عقب‌ماندگی و بی‌توجهی این روزها به خانه برخی از روستاییان شهرستان‌های جنوبی استان کرمان تبدیل‌شده است.

باوجود اجرای طرح‌های متعدد کپر زدایی و طرح‌های هادی در روستاهای و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در جنوب کرمان اما هنوز هم تعداد قابل‌توجهی از مردمان محروم روستاها و عشایر منطقه کپر را تنها گزینه اسکانشان می‌بینند و به نظر می‌رسد رهایی از کپرنشینی در کرمان به اقدامی جهادی و ریشه‌ای در بین مسئولان نیاز دارد.

طرحی جدید برای رفع محرومیت در جنوب کرمان

این راهکار که درگذشته در قالب طرح ستاد توسعه جنوب کرمان شکل‌گرفته بود پس از مدتی کنار گذاشته شد و درنهایت در دولت یازدهم توجه به مناطق جنوبی کرمان و رفع محرومیت در قالب طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی کشور، دریکی از جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان شکل‌گرفته است.

این روزها رفت‌وآمد مسئولان استان به شهرستان قلعه گنج افزایش‌یافته است این شهرستان برخلاف اسمش اما از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور محسوب می‌شود و در بسیاری موارد از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست اما پس از انتخاب قلعه گنج به‌عنوان شهر اقتصاد مقاومتی و حضور پررنگ بنیاد مستضعفان و سفرهای چندباره استاندار کرمان به منطقه، اقداماتی برای رفع محرومیت این شهرستان با تکیه‌بر توان بومی و محلی در حال انجام است.

یکی از این طرح‌ها تبدیل نماد فقر در جنوب کرمان به یکی از مجلل‌ترین هتل‌های بومگردی است، در این طرح کپرهای محروم نشین قرار است به هتل‌های چهار ستاره‌ای تبدیل شوند که برای جذب گردشگر از آن‌ها استفاده خواهد شد

یکی از این طرح‌ها تبدیل نماد فقر در جنوب کرمان به یکی از مجلل‌ترین هتل‌های بومگردی است، در این طرح کپرهای محروم نشین قرار است به هتل‌های چهار ستاره‌ای تبدیل شوند که برای جذب گردشگر از آن‌ها استفاده خواهد شد.

وحدت عیدی که در سمت فرماندار قلعه گنج فعالیت می‌کند در این خصوص گفت: با نظر استاندار کرمان قرار شده است از سازه‌های کپر در منطقه برای احداث هتلی چهار ستاره در قلعه گنج استفاده شود و به سبک بومی و محلی از میهمان‌های این هتل پذیرایی شود.

وی با اشاره به انتخاب این شهرستان به‌عنوان شهرستان نماد اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: ما سعی می‌کنیم با استفاده از داشته‌های شهرستان، محرومیت را از قلعه گنج حذف کنیم که یکی از این زمینه ها بومگردی در هتل کپری این شهرستان است که در نوع خود بی‌نظیر خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم طی یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وحدت عیدی گفت: این هتل ۳۰ اتاق دارد و مطابق با سنت‌های محلی و بومی تجهیز و مورداستفاده گردشگران قرار خواهد گرفت که درنهایت منجر به آشنایی مسافران با سنت‌های بومی و همچنین رونق گردشگری و کسب درآمد در منطقه می‌شود و می‌تواند نمونه‌ای موفق برای گرایش مردم محلی برای بومگردی باشد.

۱۸۸۴۰۱۲

شهرستان بر اساس پتانسیل های بومی توسعه می یابد

وی افزود: خشک‌سالی و نبود زیرساخت‌ها از دلایل بروز محرومیت در شهرستان‌های جنوبی است که برای رهایی از چنگال فقر در منطقه خوشبختانه مسئولان استانداری کرمان و بنیاد مستضعفان با تمام توان پای‌کار آمده‌اند و هم‌اکنون طرح‌های مختلفی برای توسعه بر پایه اقتصاد مقاومتی در منطقه در حال اجرا است.

فرماندار قلعه گنج گفت: طرح اقتصاد مقاومتی از اوایل سال جاری در قلعه گنج در حال اجرا است مهم‌ترین محورهای این طرح درزمینهٔ توسعه کشاورزی، دام‌پروری و توسعه گردشگری است که از هم‌اکنون موجب ایجاد روحیه شادابی و نشاط اقتصادی و اجتماعی در جامعه محلی شده است.

وی با اشاره به بازدیدهای استاندار کرمان از منطقه گفت: تمام طرح‌های در حال اجرا با نظارت جدی در حال اجرا و توسعه است و امیدواریم به‌زودی قلعه گنج با تکیه برداشته هایش و حمایت مسئولان به الگویی قابل‌اتکا در بحث اقتصاد مقاومتی در کشور تبدیل شود.

چهار هلدینگ سرمایه گذاری در قلعه گنج فعال می شود

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در بازدید از طرح‌های در حال اجرای بنیاد در شهرستان قلعه گنج اظهار داشت: هم‌اکنون طرح‌های مختلفی برای توسعه قلعه گنج در منطقه در حال اجرا داریم و چهار هلدینگ سرمایه‌گذاری نیز در این شهرستان فعال‌شده است که نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.

محمد سعیدی کیا افزود: در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت از مستضعفان که ازجمله اهداف بنیاد است در قلعه گنج به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستیم و اراده جدی داریم که در این شهرستان که به‌عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی انتخاب‌شده است اقدامات قابل‌توجه توسعه‌ای بر پایه پتانسیل‌های بومی را انجام دهیم.

واگذاری امور یک شهرستان به این نحو یک تجربه جدید در کشور محسوب می‌شود و با توجه به محرومیت شدیدی که در قلعه گنج وجود دارد می‌تواند راهگشا باشد اما این طرح نیاز به قواعد و اصول درزمینهٔ ورود بخش خصوصی به طرح‌ها دارد

وی از اجرای هلدینگ صنایع غذایی، صنعت و معدن و گردشگری و کشاورزی در منطقه خبر داد و گفت: قلعه گنج زمینه مساعدی برای توسعه کشاورزی دارد که باید در کنار کشاورزی صنایع تبدیلی را نیز فعال کنیم و در تمام این موارد ظرفیت‌های منطقه شناسایی و فعال خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه برای نخستین بار در راستای محرومیت‌زدایی امور اقتصادی و رفع محرومیت یک شهرستان به بخش خصوصی واگذارشده است گفت: بنیاد مستضعفان با مشارکت مردم سعی در رفع مشکلات در شهرستان دارد.

محسن جلال پور افزود: واگذاری امور یک شهرستان به این نحو یک تجربه جدید در کشور محسوب می‌شود و با توجه به محرومیت شدیدی که در قلعه گنج وجود دارد می‌تواند راهگشا باشد اما این طرح نیاز به قواعد و اصول درزمینهٔ ورود بخش خصوصی به طرح‌ها دارد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی نیز آماده همکاری و اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج با تکیه‌بر توان‌بخش خصوصی و داشته‌های بومی شهرستان است.

جلال پور گفت: باید ظرفیت‌های شهرستان شناسایی و به‌خوبی به بخش خصوصی معرفی و زیرساخت‌های لازم و حمایت‌های موردنظر از سوی دولت ایجاد شود تا بتوانیم این طرح را در قلعه گنج نهایی کنیم.

محرومیت عمیقی که در جنوب استان کرمان ریشه دوانده است سبب شده اکثر مردم به‌خصوص در شهرستان قلعه گنج با بیکاری و مشکل تأمین معاش روزانه مواجه شوند بطوریکه هم‌اکنون مهم‌ترین بخش از درآمد هر خانوار در این شهرستان یارانه‌های دولتی است که گاه مردم محلی برای گذران زندگی کارت‌های یارانه را نیز در فروشگاه‌ها به ودیعه می‌گذارند تا بتوانند مایحتاج زندگی خود را تأمین کنند.

حال باید دید اجرای طرح الگوی اقتصاد مقاومتی در این شهرستان تا چه اندازه می تواند از میزان مشکلات موجود در قلعه گنج بکاهد.

مهر

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هشت =