فرماندار جیرفت :تاکنون در این شهرستان ۲۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز با برخورد قاطع دستگاه قضایی پر شده است.


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت خبری تحلیلی کنارصندل ، احمد امینی روش صبح دیروز در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان جیرفت با تشکر از همکاری دستگاه قضایی شهرستان اظهار کرد: تاکنون در این شهرستان ۲۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز با برخورد قاطع دستگاه قضایی پر شده است و این روند ادامه دارد.

IMG_2044


امینی روش اظهار کرد:در این شهرستان ۱۸ حلقه چاه آرتیزین (خودکار) وجود داشت که هم اکنون این چاه ها خشک شده و این یک هشدار است.

وی خاطرنشان کرد: استاندار کرمان برای حفظ منابع آبی برنامه جامعی را ارایه کردند که این برنامه به مرحله اجرا در آمده و تاکنون نقش موثری در کاهش مصرف و بهینه سازی مصرف آب بویژه در حوزه کشاورزی داشته است.
وی گفت: افزایش سطح آگاهی مردم، تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله راهکارهای عملی مدیریت منابع آب است.

IMG_2049

فرماندار جیرفت با بیان این که کشاورزان حق آبه هلیل را خواهان هستند گفت: پلمپ چاه های غیرمجاز در این منطقه با توجه به اینکه معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد لذا باید با حساسیت بیشتری انجام و حق آبه مردم از رودخانه هلیل نیز تامین شود.

امینی روش خاطرنشان کرد: وجود چهار هزار حلقه چاه آب غیر مجاز که دو برابر چاه های مجاز این شهرستان هستند صدای بحران آب را در زمینه کشاورزی به صدا درآورده است.
وی گفت: رسانه ملی باید نقش خود را در زمینه آب به خوبی ایفا کند و سایر رسانه ها و امامان جمعه و جماعت نیز برای اطلاع رسانی به کمک بیایند.

وی افزود: برخی از مردم در روستاها و نقاط مختلف شهرستان هنوز از تهدید بحران آب اطلاع ندارند و باید این مساله اطلاع رسانی شود زیرا مردم در صورت آگاه شدن با صرفه جویی به کمک ما می آیند.

IMG_2043

رئیس اداره آب منطقه ای شهرستان جیرفت در ادامه این نشست گفت: حفر چاه های غیر مجاز را به صورت صد درصد متوقف کرده ایم و در سال جاری نیز هشت دستگاه حفر چاه توقیف شد.
محمد محمدی افزود: چاه های غیر مجاز در دو دسته فرم یک و فرم پنج هستند که در دسته اول تاکنون دو هزار و ۵۰۰ حلقه بدون سابقه شناسایی شده است.
وی با بیان این که در جیرفت دو هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مجاز وجود دارد گفت: در زمینه نصب کنتور هوشمند برای کشاورزان مشکل مالی وجود دارد لذا ۱۷۵ مورد اخطار صادر و تاکنون هشت کنتور هوشمند نصب شده است.
وی گفت: برای تعامل بیشتر با کشاورزان با توجه به فصل کشت، مجوز بهره برداری را به سه ماه کاهش داده ایم.
شهرستان جیرفت با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت یکی از قطب های کشاورزی استان محسوب می شود که در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان کرمان گفت: وضعیت آب استان کرمان در حال نابودی و بحرانی است و در مرکز استان برای آب شرب دچار مشکل هستیم و هیچ خانه‌ای بدون پمپ نمی‌تواند آب مورد نیاز را تامین کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از جیرفت، محمدرضا بختیاری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب دراین شهرستان اظهار داشت: شهرستان جیرفت در طرح همیار آب همکاری بسیار خوبی داشته است.

IMG_2064

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان کرمان با بیان اینکه ۷ هزار و ۷۰۰ چاه در جیرفت وجود دارد، گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۳۹۱ مجاز و مابقی غیرمجاز هستند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان ۲۵ درصد بیلان منفی کشور را دارد، عنوان کرد: باید کشاورزی را پایدار بکنیم و ۲۵ درصد باغات باید با شیوه‌های نوین نگهداری کنیم.

وی افزود: با وجود ۱۸ سال خشکسالی و ورودی سد جیرفت نسبت به سال‌های قبل همواره منفی بوده است و انتقال آب از سد جیرفت برای تأمین آب شرب جیرفت و عنبرآباد در دستور کار است و سال آینده عملیات اجرایی انتقال آب را شروع می‌شود.

بختیاری با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان به جنوب کرمان برای صنعت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در استان کرمان باید دو کار انجام شود یکی صنعتی شدن و دیگری کشاورزی پایدار داشته است.

IMG_2046

وی بیان کرد: وضعیت آب استان کرمان در حال نابودی است و در مرکز استان برای آب شرب دچار مشکل هستیم و هیچ خانه‌ای بدون پمپ نمی‌تواند آب مورد نیاز را تأمین کند.

بختیاری گفت: انتقال آب از بهشت آباد به کرمان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان به طول ۶۸۰ در دهه فجر سال جاری کلید می‌خورد.

وی گفت: باید پذیرفت که کشور ما در یک منطقه خشک است و استان کرمان نیز نهایت خشکسالی را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان خاطرنشان کرد: طرح همیاران آب در استان تشکیل و در سطح کشور بی‌نظیر است و همه چیز در آن دیده شده است ولی اگر مردم با ما همراه نشوند روی کاغذ خواهند ماند.

وی تصریح کرد: حفظ منابع آبی و اجرای پروژه‌های بزرگ باید مدنظر باشد و آب دریای عمان برای صنعت صرفه است و نه برای کشاورزی و استفاده بهینه از کشاورزی مد نظر باشد و باید نوع نگاه به همه مسائل تغییر کند.

بختیاری با بیان اینکه صنعت و کشاورزی پایدار به‌عنوان توسعه سبز باید دستور کار قرار گیرند، افزود: اگر ارگان‌ها حمایت نکنند موفق نیستیم و اگر در جیرفت موفق هستیم همه با هم بودند وگرنه آب منطقه‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: چاه‌های فرم شماره ۵ باید بسته شوند باید کمک کنیم و چاه‌ها فرم شماره یک هم با کار کارشناسی تجمیع شوند.

IMG_2052 IMG_2040 IMG_2038