آزمون حقوقی بین دانش آموزان جنوب استان کرمان برگزار شد/ تصاویر


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل ،برای نخستین بار در کشور سردفتران ،دفتران ، دفتریاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی جنوب استان کرمان در روز ششم دیماه روز سردفتر و هفته نکوداشت سند رسمی ،آزمون حقوقی بین دانش آموزان جنوب استان کرمان برگزار نمودند.

IMG-20151231-WA0025

آقای فرود رفعتی عضو هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریان استان کرمان و پیشنهاد دهنده این طرح ، هدف از برگزاری این آزمون را چنین بیان نمود:

که ما با برگزاری این آزمون چند هدف را داشتیم

نخستین هدف ما گرامیداشت ششم دیماه بعنوان روزسردفتر و هفته نکوداشت سند رسمی بود.که در همینجا این روز را به همه همکاران گرامی شادباش گفته و آرزوی پیروزی و شادکامی برای آنان دارم.

وی گفت: اول باید فلسفه انتخاب ششم دیماه را بعنوان روز دفاتر اسناد رسمی بیان نمایم.چون دویست و هشتاد و دومین آیه سوره بقره که به “آیه مداینه یا تداین” مشهور می باشد و طولانی ترین آیه قرآن هم هست به مومنین توصیه می نماید که برای پیش گیری ازفراموشی و درگیری بخاطر اختلافات ،معاملات و قرضهای خود را بوسیله یک نفر درستکار و عادل بنویسند،و قانونگذار این وظیفه را بعهده دفاتر اسناد رسمی گذاشته است، بنابراین دویست و هشتاد و دومین روز سال (ششم دیماه )را بعنوان روز کاتبین با العدل یا روز سردفتر برگزیده اند.

رفعتی با اینکه شاید دلیل اینکه طولانی ترین آیه قرآن به معاملات پرداخته است نه عبادات گفت : که بیشتر درگیرها ، اختلافات و جرائم، ناشی از ثبت نکردن معاملات و قراردادها است و قرآن برای پیشگیری از این اختلافات،لزوم نوشتن قراردادها را در طولانی ترین آیه خود یاد آور شده است !

رفعتی اظهار کرد :دومین هدف ما ،افزایش آگاهی دانش آموزان و حتی خانواده آنان باحقوق خودشان و دیگران ،و آشنایی با واژه های حقوقی و بویژه واژه های پارسی بود.و برای رسیدن به این هدف جزوه آموزشی تهیه وبه دانش آموزان دادیم .و به گفته بسیاری از پدر و مادرهای دانش آموزان خانواده آنها هم از این جزوه بهره برده اند .ومی توانیم بگوئیم در این زمینه از دادگستری و کانون وکلا جلوتر هستیم.چون نخستین گام را ما برداشته ایم و تلنگری به دیگران وارد کرده ایم که این راه را پیش بگیرند.

وی بیان کرد:در جزوه آموزشی و پرسشهای پژوهشی به دانش آموزان یاد آوری کرده ایم که می توان بدون آنکه جمله سنگین و دشوار شود ، واژه های پارسی مانند:رایزنی، خود باوری ،دیدگاه و نشان و را …..بجای(مشورت، اعتماد بنفس” بنظر شما و علامت)بکار برد و زبان مادری را پویا تر نمود.

IMG-20151231-WA0024

رفعتی تصریح کرد:چندی پیش صدا و سیمای مرکز کرمان مصاحبه ای با مدیر کل ثبت اسناد و املاک داشت و خبر نگار از ایشان پرسید چرا در نوشته های حقوقی و اسناد صادر شده توسط دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد واژه های دشوار عربی بکار برده می شود ؟ ایشان اظهار داشت چون این واژه ها در منابع فقهی ما آمده است و جزو ادبیات حقوقی کشور مان شده اند بنا براین چاره و گریزی در بکار گیری (استفاده )از آنها نداریم.

وی افزود: درحالی که از دید من ساده ترین راه برای برابر سازی (معادل ) و آموزش این واژه ها در مدارس و دیوان سالاری اداری و ادبیات نوشتاری است.

رفعتی تصریح کرد:چند سال پیش به بهانه تهیه پیش نویس لایحه قانون تجارت مقاله ای نوشتم و به مجلس ،نمایندگان،وزارت علوم؛فرهنگسرای زبان پارسی و …فرستادم. و در یکی از همایشهای وبلاگنویسان هم به آگاهی همکارانمان رساندم و انجمنی هم با عنوان انجمن ویرایش اسناد تشکیل گردید.ولی شوربختانه این انجمن ازمرحله نامگذاری فراتر نرفت و دوستان تنها به شعار بسنده نمودند!. در آن نوشته ماده یکل ایحه قانون تجارت را مورد بررسی قرار دادم .ازمیان ۳۳۰ واژه بکار رفته در این ماده ۱۵۱تای آنهاوازگان بیگانه ،و ۱۰۴حرف ربط ،وتنها۷۵وازه های پارسی بود!!این یعنی اینکه تنها ۲۲درصد متون قانونی به زبان مادری ماست!.و این در حالی بود که بجای تالار ، پرندگان و …وازه های سالن ، طیور،و….را بکار گرفته بودند!!!

وی گفت:از دید من چنانچه پیش از تصویب قانون انجمنی بنام انجمن پالایش زبان پارسی متن قانون را ویرایش نماید ،ودر نامه نگاریهای اداری بکار گرفته شود دیوان سالاری اداری خود بخود آن واؤه را جا می اندازد.همانگونه که تا ۵۰ سال پیش واژه های طیاره،امنیه،طبیب،مدعی العموم،مستنطق،ضدحمله و …واژه های روز بودند ولی با نامه نگاری و دیوان سالاری در ارتش،وزارت بهداشت و دادگستری و بکار گیری هواپیما ،پاسبان ،دادستان،بازپرس و پدافند به واژه های روزانه تبدیل شده اند.و به گونه ای شده که اگر کسی بگوید طیاره یا مستنطق واژه ای عجیب و غریب پنداشته می شود.پس میبینیم که راه دارد .اما باید خودمان آغازگر باشیم.(شروع کنیم)

رفعتی افزود:سومین هدف و مهمترین هدف ما گرد آوری یک جامعه آماری برای اجرای یک طرح پژوهشی با عنوان “بررسی نیازمندی دانش آموزان به درس حقوق” بود.

وی بیان کرد:چون همگی مردم حتی پیش از بدنیا آمدن(تولد) بخاطر تبار( نسب) و میهن ( ملیت) و در دوران زندگی با داد و ستد روزانه ، خرید خانه و خودرو، دریافت وام،همسر گزینی( ازدواج) و حتی پس از مرگ و انحصار وراثت و تقسیم ارث ناگزیر از بکار گیری علم حقوق می باشند.

از یک سو براساس قانون مدنی قوانین پس از ۱۵ روز در سراسر کشور لازم الاجرا هستند و جهل به قانون رافع مسئولیت نیست.

از سوی دیگر هنگامی که قوانین ما پر از واژه های سخت و پیچیده است چگونه میتوان چشم داشت که همگی مردم مفهوم و معنای قانون را درک نموده و آنرا اجرا نمایند؟اسنادی که ماسردفتران تنظیم می نماییم سر شار از واژه های عربی پیچیده است، متن فتوای علما که برای همگی مردم و عوام صادر شده است و شرعا”مکلف به اجرای آن می باشند با جمله ” الیوم استعمال دخانیات به ای نحو کان”..شروع می شود! و افراد عادی از لوایح وکلای دادگستری سر در نمی آورند و هرچه پیچیده تر و نا مفهوم تر باشد با ارزشتر پنداشته می شود،!متن آرائ قضات در چهار چوبی از پیش تعیین شده و با واژه های عجیب و غریب انشاء شده است!

یکی از دوستانمان که خود استاد دانشگاه شیراز و دارای دکترای صنایع غذایی بود و در خانواده ای حقوقدان بزرگ شده بود که بیشتر آنها سردفتر و وکیل دادگستری و قاضی بودند ،میگفت در یکی از دادگاهها رائی برایم صادر شده بود ،چندین بار آنرا خواندم آخرش ندانستم که رای به سود من است یا به زیان من!

وقتی که یک استاد دانشگاه نمی تواند معنای واژگان را دریابد ،چگونه میتوان از یک کشاورز،کارگر و یا …چشم آن داشت که قانون را بفهمد و آنرا بکار بندد؟مگر قانون تنها برای حقوقدانان نوشته شده است؟ مگر میتوان از کسی که تنها تحصیلات او دوره دبیرستان است و بعد نجار ،مکانیک خیاط و یا خانه دار می شود چشم آنرا داشت که پس از تصویب قانون آنرا بخواند و بکار ببندد؟

آیا چشمداشت بکار گیری قانون از کسی که به او آموزش داده نشده است نا بخردانه و بر خلاف قاعده فقهی ( قبح عقاب بلا بیان )یا ناپسند بود مجازات بدون آموزش و تذکر نیست؟چگونه میتوان

از سوی دیگر میدانیم که سالیانه ۲۰ ملیون پروندهبه دادگستری و دیگر نهادهای قضائی وارد می شود و هر پرونده پرونده بیش از ۱۰ ملیون تومان بار مالی برای دولت در بر دارد!(ساختمان،خودرو،قاضی،کارمند،نوشت افزار و …)

بنا براین خردمند آن است که راه رابر قانون شکنی و تشکیل پرونده های دادگستری ببندد و و از تنش و درگیری -پیشگیری نماید و بودجه دادگستری را در زمینه های آموزشی ،فرهنگی و زیر ساختهای پیشرفت کشورهزینه نماید و روزی فرا برسد که در میهن عزیزمان با پشتوانه ۷۰۰۰ساله حق ، دادنی شود ،نه گرفتنی!!!!

عضو هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریان استان کرمان گفت:هدف دیگر ما دور ریختن پاره ای از سنتهای نادرست در برگزاری همایشها و جشنواره ها وبزرگداشت ها و سالروزها است که شماری ازسردفتران،وکلا ،قضات، ؛پزشکان،پرستاران و …در روز ویژه ای مانند روز سردفتر ،هفته قوه قضائیه ،روز پزشک و …دور هم گرد آمده ،هزینه زیادی بر دوش نهاد و سازمان خود می گذارد بی آنکه کوچکترین دست آوردی داشته باشد.!کارآنها درست مانند کسانی است که گاوی را به نیت خدا و یا یکی از ائمه قربانی می کنند و تا آخرین تکه گوشت آنرا می خورند و استخوانش را هم سوپ درست میکنند و پوستش را هم می فروشند!پس چه از قربانی کردن و نذر کردن؟!

رفعتی افزود:ما مراسم بزرگداشت خود و پیشه (شغل) مان را از کانون سردفتران و دفترخانه ها به بیرون آوردیم تا در میان کسانی باشیم که آینده سازان این مرز و بوم هستند.تا شاید آغازی باشد برای پایان جهل و نادانی.و پایه گذار شیوه نوینی در برگزاری جشنها و همایشها باشیم.

همانگونه که چند سال پیش تر به پیشنهاد اینجانب و با اهدائ خون خود و همکارانمان در جنوب استان کرمان در روز ششم دیماه ، آئین اهداء خون را در سراسر کشور پایه گذاری کردیم بگونه ای که بنام دفاتر اسناد رسمی جنوب استان کرمان به ثبت رسیده است و هیچکس را یارای گرو گرفتن (مصادره) آن نیست !

عضو هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریان استان کرمان بیان کرد:در ششم دیماه امسال نیز دفاتر اسناد رسمی جنوب استان کرمان بیش از ۹۰۰۰سی سی از خون خود به بیماران نیازمند اهداء نمودند.

وسپس با اعلام نتایج آزمون که با حضور گروه خبری صدا و سیما ،خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاریای رسمی انجام شد، جوایزی که شامل ۶ جایزه به انضمام ۶ جلد مجموعه قوانین حقوقی و کیفری به برگزیدگان اول تا ششم اهدا گردید و به برگزیدگان اول تا سی ام مجموعه قوانین اهدا شد.

وی افزود:همچنین به همگی شرکت کنندگان در آزمون لوح تقدیری از طرف سردفتران و دفتریاران و کارکنان دفترخانه های جنوب استان کرمان و مدیریت آموزش و پرورش شهرستانهای برگزار کننده آزمون تقدیم گردید.

انتهای پیام/.