. سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 7617 تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1394 | 06:14 ق.ظ

رتبه اول خوشنویسی جشنواره قرآن و عترت جنوب کرمان

گفتگو با علی اسفندیاری مهنی ،خوشنویس و نقاش جیرفتی

 به گزارش سایت کنارصندل ،در جشنواره قرآن و عترت جنوب کرمان یکی از هنرمندان جیرفتی که ساکن شهرستان قلعه گنج می باشد، رتبه اول بخش خوشنویسی را کسب کرد و همین باعث شد که با این هنرمند بیشتر آشنا شویم و با وی به گفتگو بنشینیم       لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید.. […]

 به گزارش سایت کنارصندل ،در جشنواره قرآن و عترت جنوب کرمان یکی از هنرمندان جیرفتی که ساکن شهرستان قلعه گنج می باشد، رتبه اول بخش خوشنویسی را کسب کرد و همین باعث شد که با این هنرمند بیشتر آشنا شویم و با وی به گفتگو بنشینیم

 

IMG_7023

 

 

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید..

به نام خدای ن و القلم. وبا عرض سلام و درود فراوان به جنابعالی و تمام کسانی که این مطالب را می خوانند.

بنده حقیر علی اسفندیاری مهنی متولد سال ۵۴ در شهرستان جیرفت هستم که حدود ۵ سال است  در میان مردم با صفای قلعه گنج زندگی می کنم.

 

 

چندسال است که در هنر نقاشی و خوشنویسی فعالیت دارید؟

از سال ۷۳ هنر خوشنویس را در محضر استاد بزرگوارم آقای غلامرضا شریفی آغازکردم ودر سال ۷۴ دومین مدرک خوشنویسی که همان مدرک خوش می باشد دریافت کردم ودر سال ۸۷ دوره ممتاز خوشنویسی که معادل کارشناسی است  را تمام کردم و بعداز آن خط شکسته نستعلیق را به صورت مکاتبه ای با تهران  زیر نظر استاد محمد حیدری فرا گرفتم

 

 

 کدام را بیشتر می پسندید؟ خوشنویسی یا نقاشی؟ و چرا

 

همه هنرها به نوعی با هم ارتباط دارند و آگاهی از هر کدام میتواند در زمینه هنری که به صورت تخصصی انتخاب میکنیم کمک کننده باشد.از آنجایی که  خط شکسته ایرانی ترین خط  است و ازادی وحس رهایی در عین قانونمندی در ان موج میزند و با روحیه و طبعم سازگاری دارد ان را ترجیح داده ام و به صورت تخصصی دنبال میکنم .

 

 

 چه اتفاقی باعث شد که هنرمند شوید ؟ چه در نقاشی و چه در خوشنویسی؟

دیدن خط زیبا مرا همیشه شیفته  میکرد وحس غریبی در من به وجود می اورد.اگر خط زیبایی را در گوشه ای می دیدم که به صورت کاغذ مچاله شده در آمده آن را از روی زمین بر میداشتم وساعت ها نگاهش میکردم، عشق من به نقاشی هم همین بود .از همان کلاس اول ابتدایی کتابها را بیشتر به خاطر تصاویر داخل آنها دوست داشتم وچندان در پی درس و محفوظات درسی نبودم ودر جز کودکان مدرسه گریز بودم .در دوران دبیرستان زنگ کلاس از مدرسه میزدم بیرون و می نشستم داخل میدان کمنزیل و تصویر کمنزیل را طراحی می کردم .

 

 چه آثاری در این زمینه دارید؟ آیا نمایشگاه هم داشته اید؟ چه مقام هایی در این زمینه ها کسب کردید؟

 

هنوز در پی کسب تجربه بیشتر و عمق بخشیدن به آموخته هایم هستم ودر این رهگذر  یک نمایشگاه انفرادی در شهرستان قلعه گنج  دوسال قبل داشتم  ودر جشنواره عاشورایی جنوب کرمان هم برگزیده خوشنویسی شدم.در جشنواره قران و عترت هم که چندی قبل برگزار شد مقام اول خوشنویسی کسب کردم.در نمایشگاه گروهی پوستر که با عنوان حجاب بودودرجیرفت برگزارشد شرکت داشتم.

 

 

 مشوق شما در این زمینه ها؟ در هنر به چه کسی مدیونید؟

 

در خانواده پدر ومادر به نوعی با گرایش من به سمت هنر موافق نبودند آنها می دیدند که بیشتر نقاشی یا خوشنویسی تمرین می کنم و علاقه ای به تکالیف درسی ندارم.ولی همیشه از تلاشهای آنها که سبب می شد در آن روزها با خیالی راحت تمرین کنم شاکرم. ودر گذشته ها در خانواده خواهرم حمیده اسفندیاری مشوق من بوده .

 

 آیا از اداره فرهنگ و ارشاد هم حمایتی داشته اید؟

نه متاسفانه.انگار اداره فرهنگ وارشاد در زمینه حمایت از هنرمندان هیچ برنامه ای  که بتواند برای هنرمندان اندکی اسودگی خیال بیاوردندارند .ادامه حیات هنر وکار شاخص وماندگار در این زمینه مستلزم هزینه فراوان است که هنرمند با تمامی سختی ها در این زمینه  متکی به خودش است.

 

 

 در خانواده شما کسی دیگر هم هست که هنرمند باشد؟

بله.همسرم خانم لیلا زارعی عکاس هستند که مقام اول عکاسی در جشنواره کشوری تربیت معلمین کسب کردند.و خواهرم حمیده اسفندیاری در زمینه شعر نو کار میکنند و در پرسش مهر دانش آموزی با شعر نو در دوران دبیرستان برگزیده کشوری شدند.

 

 

 هنر و هنرمند از دیدگاه شما

 

هر پیامی با هنردلنشین می شودو در قلبها نفوذ و در ذهن ها می ماند.هر انسانی می تواندو این ونعمت  را دارد که در گذر ایام مس وجودش را با کشف خود به طلا تبدیل کند.و هنرمند کسی است که پیوسته در تکاپوی کشف خود و نمود آن در هنرش است.

 

 یک خاطره تلخ و یک خاطره شیرین در هنر اگر دارید بفرمایید…

همیشه لحظات تمرین خوشنویسی  برایم شیرین ترین لحظات هستند که لذت وصف ناشدنی آن با چیزی قابل قیاس نیست.وهرانچه که مانع تمرینم شده تلخ ترین اتفاق بوده.

 

 

 چقدر بستر مناسب برای این دو رشته در جیرفت فراهم شده است؟ و چه معایب و محاسنی می بینید؟

 

خوشبختانه انجمن خوشنویسان در جیرفت سی سال است فعالیت دارد وبرنامه اش موافق برنامه های انجمن خوشنویسان ایران است.این در حالی است که ما هنوز در بعضی شهرستانها انجمن رسمی خوشنویسی نداریم.از این نظر راه برای هنر جویان وعلاقمندان باز است.اما ما نشست تخصصی خوشنویسی ونقاشی در جیرفت نداریم .جشنواره خیلی کم برگزار میشود.و از هنر مندان شاخص کشوری برای نمایشگاه ونشست وآموزش دعوت نمی شود.که امیدوارم در آینده شاهد بستر مناسب برای ارتقا هنر جنوب کرمان باشیم.

 

 

 آیا آثاری در مورد تمدن جیرفت خلق کرده اید و دارید؟

تلفیق نقش سفالینه ها وسنگ های صابونی تمدن جیرفت با خوشنویسی یکی از برنامه های کاری آینده ام است که امیدوارم بتوانم آن طور که شایسته است احساسم ودینم را نسبت به این تمدن بزرگ ادا کنم.

 

 یک نقاش و یک خوشنویس خوب که به آن علاقه دارید، نام ببرید ؟

 

از نقاشان اروپایی کارهای ونسان ونگوگ را دوست دارم .از هنرمندان ایرانی که در زمینه نقاشیخط کار میکنند کارهای محمد احسایی را می پسندم.کارهای خوشنویسی نستعلیق میرزا غلامرضا اصفهانی و خط شکسته درویش عبدالمجید طالقانی را دوست دارم.

 

 

 

 چه برنامه هایی برای آینده در این دو رشته دارید؟

خط شکسته نستعلیق را به صورت تخصصی وبا هدف دستیابی به شیوه مستقل ادامه میدهم.در زمینه نقاشیخط هم از خط نستعلیق و شکسته الهام میگیرم.برگزاری نمایشگاه انفرادی وشرکت در نمایشگاه های گروهی جز برنامه هایم هستند.

 

 

 

 تقدیر و تشکر فقط از یک نفر

 

از همسر نازنین و هنرمندم خانم  لیلا زارعی به خاطر تمامی همراهی هاو حمایت های معنویش و فراهم کردن بستر مناسب برای تمریناتم قدر دانی می کنم.

 

 

سخنی با جوانان هنرمند در این دو رشته هنری

 

 

 

از آنجایی که هنر خوشنویسی هنری دیر یاب است و نیاز به تمرین مداوم دارد  عده ای ابتدا با علاقه وارد خوشنویسی می شوند ولی پس از مدتی رها میکنند اگر آنها صبور باشندو سختی مسیررا تحمل کنند به لذتی ودام  شیرینی گرفتار می شوند که رهایی از ان ممکن نیست و بهتر است در ابتدای را ه در کنار آن نقاشی   وطراحی هم برای جلوگیری از یکنواختی تمرین کنند .

 

 

 

 حرف پایانی

از جنابعالی ممنونم که مسبب این گفتگو شدیدو با متانت و بردباری تحمل کردید وهمچنین با قلم زنی در سایت تحلیلی و خبری کنارصندل، گامی در جهت اگاهی واطلاع رسانی این خطه بر می دارید.پیروز وسرافراز باشید.

 

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 16 =