. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 7860 تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 | 20:53 ب.ظ

نگاهی به شناسنامه دوره چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی

به گزارش سایت کنارصندل، مجلس شورای اسلامی در ۹ دوره‌ای که پشت سر گذاشته، چهره‌های متفاوتی را به خود دیده؛ اتفاقات، حادثه‌ها و حاشیه‌ها هم جزو جدانشدنی آن بوده است. اسفندماه امسال انتخابات دوره دهم مجلس هم برگزار می شود تا تکلیف ساکنین چهار سال آینده بهارستان روشن شود. به همین بهانه نگاهی انداخته ایم […]

به گزارش سایت کنارصندل، مجلس شورای اسلامی در ۹ دوره‌ای که پشت سر گذاشته، چهره‌های متفاوتی را به خود دیده؛ اتفاقات، حادثه‌ها و حاشیه‌ها هم جزو جدانشدنی آن بوده است.

اسفندماه امسال انتخابات دوره دهم مجلس هم برگزار می شود تا تکلیف ساکنین چهار سال آینده بهارستان روشن شود.

به همین بهانه نگاهی انداخته ایم به شناسنامه ۳ دوره چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی :

مجلس چهارم: اولین پیام رهبری
مجلس چهارم در شرایطی آغاز به کار کرد که جنگ تحمیلی تمام شده بود، دولت سازندگی عهده دار اداره کشور برای جبران خرابی‌ها و اقتصاد نابسامان بعد از جنگ بود؛ همچنین در عرصه کلان مدیریت کشور، آیت الله خامنه‌ای جانشین امام خمینی(ره) شده بودند.
در انتخابات مجلس چهارم، تعداد زیادی از کاندیداهای جناح چپ از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و با مشارکت ۵۸ درصدی مردم که در شهرهایی مثل تهران به زیر ۵۰ درصد رسید، چهره‌های شاخصی چون مهدی کروبی، محمد موسوی خویینی‌ها، محمدرضا توسلی، علی‌اکبر محتشمی‌پور، عبدالواحد موسوی لاری، فخرالدین حجازی، مرتضی الویری، سعید حجاریان، ابوالقاسم سرحدی زاده، محمد سلامتی، نجفقلی حبیبی، علیرضا محجوب، گوهرالشریعه دستغیب، فاطمه کروبی و مرضیه حدیدچی دباغ نتوانستند راهی مجلس شوند.
در نهایت از میان افراد واجد شرایطی که به مجلس راه پیدا کردند، علی اکبر ناطق نوری، رئیس شد و حسن روحانی، سید اکبر پرورش، محمدعلی موحدی‌کرمانی، و حسین هاشمیان سایر اعضای هیات رئیسه را تشکیل می دادند.
اکثریت مجلس چهارم با جریان معروف به راست(سنتی) مرتبط با جامعه روحانیت مبارز بود که با شعار اطاعت از رهبری و حمایت از هاشمی به مجلس راه پیدا کرده بودند، اقلیت مجلس چهارم هم منسوب به جناح چپ بودند.

۷

مجلس پنجم: تنوع احزاب
انتخابات مجلس پنجم در ۱۸ اسفند ۷۴ برگزار شد. در این دوره، چهار طیف سیاسی ائتلاف خط امام، تجامعه روحانیت مبارز، کارگزاران سازندگی و جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند، ترکیب نهایی مجلس نیز با توجه به کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده، مجلسی متنوع بود.
علی اکبر ناطق نوری، فائزه هاشمی رفسنجانی، بهاء الدین ادب، الهه راستگو، قربانعلی دری نجف آبادی، مرتضی نبوی، جواد لاریجانی، از مجید انصاری، مصطفی معین، و عبدالله نوری تا فاطمه رمضان زاده از جمله چهره‌های مربوط به طیف‌های مختلفی بودند که در مجلس پنجم حضور داشتند. ناطق‌نوری در رقابت با عبدالله نوری، رئیس مجلس پنجم شد و حسن روحانی و محمدعلی موحدی‌کرمانی هم نواب رئیس شدند.
این مجلس هم اقدامات زیادی انجام داد که از جمله بحث‌برانگیزترین آن‌ها می توان به استیضاح عطاءالله مهاجرانی- وزیر فرهنگ دولت خاتمی- و برکناری عبدالله نوری توسط طیف اصولگرای مجلس اشاره کرد.

۷۷۷

مجلس ششم: تحصن نمایندگان
انتخابات مجلس ششم در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۷۸ در میانه حاکمیت دولت اصلاحات برگزار شد. در این دوره تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان به مجلس راه پیدا کردند و اصول گرایان به رهبری غلامعلی حدادعادل، اقلیت مجلس ششم را تشکیل دادند.
نخستین جلسه مجلس ششم در هفتم خرداد سال بعد برگزار شد. مهدی کروبی رئیس مجلس ششم شد و بهزاد نبوی و محمدرضا خاتمی نواب رئیس. همچنین ناصر خالقی، شهربانو امانی، سهیلا جلودارزاده، علی شکوری راد، اسماعیل جبارزاده، محمد قمی، محمد نعیمی پور و محمدرضا تابش سایر اعضای هیات رئیسه بودند.
مجلس ششم در زمان فعالیت خود با حوادث مهمی از جمله قضیه کوی دانشگاه، قتل‌های زنجیره‌ای و کنفرانس جنجالی برلین مواجه شد. در این دوره مصونیت نمایندگان برای اولین بار برداشته شد و حسین لقمانیان نماینده همدان به دلیل نطق پیش از دستوری در اعتراض به بازداشت فعالین ملی مذهبی دستگیر شد و به زندان رفت. طی این ماجرا، رییس مجلس به منزلش رفت و گفت تا وقتی نمایندگان مصونیت نداشته باشند به مجلس بازنخواهد گشت. این اقدام منجر به آزادی نماینده همدان شد.
تحصن و استعفای دسته جمعی نمایندگان از دیگر حاشیه‌های مجلس ششم بود. تعداد ۱۳۹ نفر از نمایندگان برای اعتراض به رد صلاحیت‌های انجام شده در مورد کاندیداهای مجلس هفتم در مجلس بست نشستند. اعتصاب نمایندگان با برگزاری انتخابات مجلس هفتم و استعفای دسته جمعی آنها به پایان رسید.

۷۷

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 17 =