. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 8190 تاریخ انتشار : شنبه 3 بهمن 1394 | 19:28 ب.ظ

زنده کردن تئاتر کارگری ایران توسط گروه نانودراما /تصاویر

  به گزارش سایت کنارصندل, گروه نانودراما با نمایش خیابانی « نوازش جوجه تیغی» به نویسندگی علی محمد رادمنش و کارگردانی فاطمه رادمنش در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به احیاء تئاتر کارگری میپردازند. این گروه با استفاده از رویکردهای تئاتر کارگری به زندگی، امید، ترس ها و اضطراب های یک خانواده […]

 

به گزارش سایت کنارصندل, گروه نانودراما با نمایش خیابانی « نوازش جوجه تیغی» به نویسندگی علی محمد رادمنش و کارگردانی فاطمه رادمنش در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به احیاء تئاتر کارگری میپردازند.

این گروه با استفاده از رویکردهای تئاتر کارگری به زندگی، امید، ترس ها و اضطراب های یک خانواده از طبقه ی کارگر می پردازد تا در مسیر رشد اقتصادی و توسعه ی صنعتی کشور فرهنگ سازی کند.

IMG_20160123_171541

تئاتر کارگری با فعالیت های اروین پیسکاتور ۱۸۹۳-۱۹۶۶ کارگردان شهیر آلمانی که مبدع تئاتر روایی بود، شروع می شود. او تلاش کرد تا به جای اجرای نمایشنامه های معمولی برای تماشاگرانِ طبقه متوسط که عموم آن ها، کارگران بودند، نوعی درام به نام درام پرولتاریایی (Proletarian Drama) به راه اندازد. درام کارگری سال ها جزو تاثیرگذارترین انواع تئاتر بر جوامع صنعتی و همینطور موثرترین در پدید آمدن شیوه های اجرایی تئاتر در جهان پس از جنگ جهانی دوم بوده است. درام کارگری با تلطیف فضای کار و زندگی، ایجاد ارتباط صحیح و موثر کارگران و کارفرمایان، به نمایش ارزش ها و مشکلات زندگی طبقه ی کارگر می پردازد.

IMG_20160123_171543

فاطمه رادمنش کارشناس بازیگری_کارگردانی و بازیگر برگزیده ی جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر، با کارگردانی نمایش « نوازش جوجه تیغی» وضعیت کنونی کارگران را نشان می دهد. او با هنرمندی و خلاقیت به روشنگری درباره ی فرصت ها، امیدها و همین طور نگرانی های احتمالی آینده در زمینه ی چرخه ی تولید و جامعه ی کارگری پرداخته است. وی با مشارکت طلبیدن تماشاگران در رخدادها سعی نموده است تا برای رفع بحران از یک اقتصاد در حال توسعه مردم را به تفکر و عمل و غرور ملی وادارد.

این درام کمدی_ تراژدی به شیوه ی مدرن و با ترکیبی از تئاتر بیومکانیک و موسیقی درمانی برگرفته از آئین زار اجرا می شود. فضای حاکم بر این نمایش، فضایی گروتسک است؛ دنیایی آشنا از زندگی طبقه ی کارگر اما اضطراب آفرین. برجسته نمایی طراحی صحنه، به کارگیری زبان به شیوه ای خلاق و کردار شخصیتها و نحوه ی وقوع رخدادها، از خودبیگانگی و پریشانی خاطر یک خانواده ی کارگر را نشان می دهد.

IMG_20160123_171538

آنچه در طول اجرا موجب شگفتی و سپس در پایان موجب غرور تماشاگران می شود، پرداختن به زندگی یک کارگر ماهر به شکلی ملموس و صمیمانه است. کارگری که حرفه اش جوشکاری مخازن تحت فشار است. این نوع مخازن در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و انرژی هسته ای کاربرد بسیار مهمی دارند.

نمایش «نوازش جوجه تیغی» توسط گروه نانودراما تولید شده است که از گروه های ممتاز تئاتر خیابانی و محیطی کشور، با سابقه ای بیست و چند ساله است.

IMG_20160123_171545

عوامل اجرایی گروه عبارتند از ؛

دستیاران کارگردان: عدنان محمدی پور، احسان خیرمند/ طراح صحنه: مهران سیفعلی پور/ طراح لباس: مرضیه رادمنش/ آهنگساز: پویا شاطرانی/ نوازندگان: هاتف صادقی، حامد یاسینی، مهریار قنبری/ منشی صحنه: امیرعلی قلی پور/ مدیرصحنه: مریم سیفعلی پور/ عکاس: علی غیاثی/ تصویربردار: امیر یزدانی پناه/  روابط عمومی: محمد حسین اثنی عشری/ برنامه ریز اجراها: احمد رادمنش / طراح پوستر و بروشور: امید ضیاالدینی

نمایش « نوازش جوجه تیغی» در بخش مسابقه ی خیابانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در روزهای ؛ دوم، نهم و یازدهم بهمن ماه، ساعت ۱۷ در محوطه تئاتر شهر اجرا می شود.

و پس از جشنواره ی فجر در محیط های کارگری و کارخانه ها برای خانواده ی کارگران و کارفرمایان اجرا خواهد شد و اجرای ویژه ای هم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کار و کارگر خواهد داشت.

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =