. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 8237 تاریخ انتشار : دوشنبه 5 بهمن 1394 | 04:50 ق.ظ

روستاهای محروم جنوب کرمان میزبان جشنواره عمار / مساجد محور اصلی اکران‌ها است

  به گزارش سایت کنارصندل ، جشنواره مردمی فیلم عمار از رویش‌های انقلاب بعد از فتنه ۸۸ و متمایز از جشنواره‌های دیگر بوده است و همان‌طور که از اسمش پیداست وجه متمایزش از دیگر جشنواره‌ها همان مردمی بودن آن بوده است به‌ طوری که در دورترین شهرها و حتی روستاها هم این جشنواره اکران داشته است. […]

۱۳

 

به گزارش سایت کنارصندل ، جشنواره مردمی فیلم عمار از رویش‌های انقلاب بعد از فتنه ۸۸ و متمایز از جشنواره‌های دیگر بوده است و همان‌طور که از اسمش پیداست وجه متمایزش از دیگر جشنواره‌ها همان مردمی بودن آن بوده است به‌ طوری که در دورترین شهرها و حتی روستاها هم این جشنواره اکران داشته است.

 

 

جنوب کرمان و به مرکزیت جیرفت جزء نخستین شهرهایی بود که از همان سال‌های ابتدایی جشنواره عمار به جمع شبکه اکران‌کنندگان مردمی این جشنواره پیوست.

 

 

با توجه به آغاز ششمین جشنواره فیلم عمار در جنوب کرمان در گفت‌و‌گو با عوامل جشنواره به چگونگی اکران آن و برنامه‌های جشنواره پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

اثر مستندساز جیرفتی جزء آثار تحسین برانگیز جشنواره

 

 

دبیر ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در جنوب کرمان با اشاره به برگزاری پنج دوره جشنواره عمار در این منطقه اظهار داشت: آن روزی که بعد از فتنه ۸۸ تعدادی از هنرمندان انقلابی دوربین به دست گرفتند و در نقاطی از کشور و از جمله در همین جنوب کرمان به تولید آثاری مستند در این زمینه روی آوردند، شاید به ذهنشان خطور هم نمی‌کرد که در کمتر از ۶ سال این جشنواره بین‌المللی شود و از ۶۰ کشور به این جشنواره اثر ارسال کنند.

 

 

نواب کمالی با اشاره به اینکه سال گذشته اثر امیرحمزه مشایخی مستندساز جوان جیرفتی با اینکه نخستین تجربه مستندسازی‌اش بود جزو آثاری بود که در جشنواره عمار دیده شد و تحسین و تمجید فعالان این عرصه را به همراه داشت، بیان داشت: این اتفاقی است که فقط در عمار می‌افتد و هیچ نمونه دیگری مانند آن سراغ نداریم.

 

 

ایجاد دبیرخانه دائمی عمار در جیرفت و منوجان

 

 

دبیر ستاد جشنواره عمار در جنوب کرمان با بیان اینکه یک کار عمار، گردبرداری از قهرمان‌ها و هویت‌های ملی و دینی ما است، عنوان کرد: شخصیتی رعیت‌زاده و روستایی مانند آزاده شهید محمد شهسواری که در چنگال اسارت دشمن بعثی فریاد «مرگ بر صدام، ضد اسلام» سر داد و به یک قهرمان ملی و اسطوره تبدیل شد با گذشت نزدیک ۳۰ سال تاکنون یک اثر پنج دقیقه‌ای هم راجع به زندگی این شهید ساخته نشده است.

 

 

کمالی افزود: می‌طلبد، هنرمندان و مستندسازان ما در منطقه‌ای که با وجود برخورداری از استعدادهای طبیعی بی‌نظیر در کشور در عین حال پیشانی فقر و محرومیت در کشور هم هست، کار بیشتری انجام دهند.

 

 

وی از ایجاد دبیرخانه دائمی عمار در شهرستان جیرفت و شعبه‌ای از آن در شهرستان منوجان خبر داد و خاطرنشان کرد: هیچ ممنوعیتی برای اکران‌های مردمی عمار وجود ندارد و مردم هفت شهرستان جنوبی استان کرمان برای درخواست اکران فیلم‌های جشنواره می‌توانند با ارسال پیامکی با عبارت «درخواست اکران» به شماره “۰۹۱۳۰۴۲۱۴۰۰” برای هر جمع بیش از پنج نفر درخواست اکران داشته باشند.

 

 

مساجد و مصلای نماز جمعه محور اصلی اکران‌ها

 

 

دبیر اجرایی جشنواره ششم در جنوب کرمان از اکران گسترده فیلم‌های عمار در این دوره نسبت به دوره‌های پیش خبر داد و افزود: به‌طور رسمی اکران‌های ما از همین هفته آغاز می‌شود و مساجد مانند دوره‌های پیش مهم‌ترین مکان‌های ما برای اکران است.

 

 

هوشمند رئیسی با اشاره به اینکه در نخستین اقدام ۱۰ مسجد به‌عنوان مساجد پایلوت شهرستان جیرفت شناخته شده و با همکاری خود بچه‌های آن مساجد در آنجا اکران خواهیم داشت، گفت: در این دوره با رایزنی‌ای که با امام جمعه جیرفت داشتیم، مقرر شد که در طول ایام سال یک اکران ثابت هفتگی در مکان مصلای نماز جمعه شهرستان قبل از آغاز خطبه‌ها داشته باشیم.

 

 

وی از هیئت‌های مذهبی، حلقه‌های صالحین بسیج، پارک‌ها و میادین شلوغ سطح شهر، مدارس، باشگاه‌های ورزشی، زندان و کمپ ترک اعتیاد جیرفت هم به‌عنوان مکان‌های دیگری نام برد که قرار است، طی بازه زمانی قبل از سال جدید در آن‌ها اکران عمار صورت گیرد.

 

 

روستاهای محروم میزبان اکران عمار

 

 

رئیسی همچنین روستاها را اولویت دیگر ستاد برنامه‌ریزی عمار در جنوب کرمان برای اکران این دوره عنوان و اظهار کرد: از روستاها و بخش‌های توابع جیرفت تاکنون تعدادی از خود آن روستاها تقاضا داده‌اند و ما فیلم‌ها را برای اکران در اختیار آنان قرار داده‌ایم.

 

 

دبیر اجرایی ششمین جشنواره عمار در جنوب کرمان افزود: بعضی روستاها را هم در برنامه اکران خودمان بعد از آغاز سال جدید و همزمان با اردوهای جهادی در این مناطق گذاشته‌ایم.

 

 

دانشگاه‌های جنوب کرمان آماده میزبانی از عمار در ایام دهه فجر

 

 

دبیر بخش دانشگاهی جشنواره عمار نیز از آغاز اکران‌های دانشگاهی این جشنواره همزمان با ایام دهه فجر خبر داد و اظهار داشت: با همکاری بسیج دانشجویی شهرستان تاکنون در دانشگاه‌های جامع، علوم‌پزشکی، پیام‌نور و آزاد جیرفت هماهنگی برای اکران صورت گرفته و همچنین دو حوزه علمیه سفیران و بلندمدت شهرستان در نوبت بعدی اکران قرار دارند.

 

اسماء رشیدی از خوابگاه‌های مدارس شبانه‌روزی شهر جیرفت، اسفندقه و اسماعیلی به‌عنوان مکان‌های دیگری نام برد که با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است در آنجا برای دانش‌آموزان اکران صورت گیرد.

 

منبع :فارس

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 3 =