. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 8344 تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 بهمن 1394 | 10:00 ق.ظ

دهمین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان برگزار شد +جزئیات

به گزارش سایت کنارصندل ،دهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در سال۱۳۹۴ ، با حضور اعضاء به ریاست حجت الاسلام” رضا کرمی‌پور ” امام جمعه جیرفت و رئیس شورا برگزار شد.   در این نشست ابتدا رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: امام عسکری جدای از بقیه […]

به گزارش سایت کنارصندل ،دهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در سال۱۳۹۴ ، با حضور اعضاء به ریاست حجت الاسلام” رضا کرمی‌پور ” امام جمعه جیرفت و رئیس شورا برگزار شد.

 

در این نشست ابتدا رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: امام عسکری جدای از بقیه ائمه وظیفه دیگری به عنوان آماده کردن مردم برای غیبت داشتند که مردم را با درخواست نوشتن نامه برای زمان امام عصر(عج) آماده می کردند.

 

حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور افزود: وحدت و انسجام موضوع مهمی است خصوصا وقتی در قرآن به آن اشاره می شود جدای از ضرورت وحدت بین شیعه و سنی وحدت و انسجام مردم در فصل انتخابات ضروری است.

 

وی با اشاره به آیه سوره قصص که شان و نزول آن درباره امام زمان(عج) است ادامه داد: پس از این آیه خداوند درباره داستان حضرت موسی و فرعون حرف می زند که فردی اراده کرده موسی به دنیا نیاید و برای به دنیا نیامدن او کودکان بسیاری را کشت اما اراده خداوند را ببینید که حضرت موسی به دست قابله دربار به دنیا می آید، سربازان فرعون او را از آب می گیرند و موسی تا ۱۸ سالگی در دربار فرعون بزرگ می شود، غافل اند جاهلانی که خبری از اراده خداوند ندارند.

 

وی با تاکید بر اینکه همان چیزی که خداوند اراده می کند، اتفاق خواهد افتاد، و انقلاب اسلامی ایران نیز از همین دست اراده ها است تصریح کرد: اگر گوشه ای از اتفاقات را ببینیم پی می بریم که انقلاب ما معجزه الهی بود و با این توطئه ها که انقلاب ما مانده است نیز مشخص می شودکه دست اراده الهی در این کار است چنانکه به فرموده مقام معظم رهبری اگر علیه آمریکا این تحریمها انجام می شد کمر آنها می شکست، این اعجاز الهی است و قدر نعمتها و توجهاتی که به کشور می شود را باید دانست.

 

وی با بیان اینکه عربستان کشور های عربی و اسلامی مانند عراق و یمن و غیره را این گونه در هم می کوبد و رهبر شیعیان عربستان را گردن می زند اما در ایران نمی تواند هیچ کاری انجام دهد بیان داشت:ما باید قدر دان باشیم خصوصا قدر دان جایگاه ولایت که به واسطه آن اینگونه ایران در جهان درخشیدن گرفته است.

 

کرمی‌پور با اشاره به دستگیری تفنگداران آمریکایی توسط نیروهای سپاه تصریح کرد:لرزشی که در این دستگیری بر کاخ سفید افتاد به گوش همه رسید و خاری آنها از اعترافشان به اشتباه نمایان است ،اگر رادارها و دوربین های آمریکایی خطا کنند وضعیت بقیه مشخص است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث نشست شورای فرهنگ عمومی در زمینه وحدت و انسجام در جنوب کرمان است و مصوبات خوبی در این راستا انجام می‌گیرد که از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

وی با اشاره به فعالیت گسترده شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی را در این راستا ارائه دهیم چرا که بسیاری از خانواده‌ها نگران این موضوع هستند و این در حالی است که برخی خانواده ها با معضلات شبکه اجتماعی آشنایی ندارند.

 

کرمی‌پور عنوان کرد: این شبکه‌های اجتماعی معضلات بسیار بزرگی برای تمامی قشرها به ویژه نسل جوان و نوجوانان ایجاد کرده است که باید تدابیری در این راستا اندیشیده شود.

 

وی با تاکید مجدد به اهمیت وحدت و انسجام در بین مردم بیان داشت: این موضوع در بین مردم جنوب کرمان از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته است.

 

نماینده ارباب جراید و عضو فرهنگی و هنری شورا نیز در ادامه افزود: درخواست مردمی از شورای فرهنگ عمومی فرهنگ سازی در خصوص پرهیز از زدن نامه در مراسم ات ترحیم از سوی دستگاههای مختلف برای نشان دادن موقعیت صاحبان عزا است که اگر در زمینه پرهیز از این موضوع تصمیم گیری شود بسیار موثر است.

 

دکتر بختیار مجاز بیان داشت: دستور کار شورای فرهنگ عمومی در خصوص انسجام و وحدت مردم در جنوب کرمان اهمیت بسیاری دارد چرا که افرادی که در منطقه هستند این موضوع برایشان بسیار ملموس است .

 

وی با بیان اینکه عدم هماهنگی و تفرقه مانعی برای رشد و توسعه منطقه است اظهار داشت: یکی از شاخص ترین عوامل تفرقه، ناسیونالیسم قومی است.

 

وی ادامه داد: وقتی به آیات نگاه می کنیم می بینیم که مردم باید وحدت داشته باشند و از تفرقه دوری کنند که در این خصوص اولین پیشنهاد را سید جمال الدین اسد آبادی برای پرهیز از تفرقه داد و آن براساس موضوع کثرت نشریات بود.

 

وی اظهار داشت: در خصوص انسجام اگر از تریبون نماز جمعه به صورت هماهنگ اقدام شود می تواند بسیار موثر باشد .

 

وی با بیان اینکه تفاوت در اندیشه ها و افکار لازمه رشد جامعه است ابراز داشت: منظور از اختلاف ، اختلافی است که تیشه به ریشه مردم می زند مانند زمانی که مدیری مردم را تحریک می کند که در برابر وحدت با سایر شهرها بایستند که خود نمونه بارزی از این موضوع است و برخی افراد از موضوعاتی که برای اداره یک شهر باید برخوردار باشند بهرمند نیستند .

 

وی خاطر نشان نمود:یکی از مشکلات امروز فرهنگی ما توجه مردم به خرافات است که برخی خرافات مانند ساخت زیارتگاهها هر روز بر دامنه آن افزوده می شود و مردم باید بدانند زیارتگاهها و قدمگاهها بدعت و پیرایه به دین هستند.

 

وی بیان داشت: موضوع برپایی آیین برادری در جنوب کرمان برای ایجاد وحدت و انسجام بین مردم بسیار مهم است که اگر در شهرها گسترش می یافت و جلسات متعدد برگزار می شد ، می توانست در جهت انسجام بین مردم و افراد تاثیرگذار باشد.

 

نماینده ارباب جراید با بیان اینکه عوامل تفرقه در جنوب کرمان باید بدون ملاحظه شناسایی و با آن برخورد شود گفت: در این موضوع خصوصا در عرصه صاحب نظران باید برخورد شود مانند اینکه فردی در یک منطقه چیزی را می گوید و باعث کینه چه نژادی ،چه منطقه ای و چه در سایر موضوعات می شود.

 

شخصیت فرهنگی و هنری دیگر عضو شورا نیز در ادامه بیان داشت: متاسفانه برخی خانواده ها از دوره های گذشته انتخابات هنوز با هم اخلاف دارند.

 

شفیقه شفیعی افزود: حداقل نیاز است تا پایان فصل انتخابات همه ائمه جمعه در خصوص پرهیز از تفرقه صحبت کنند.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای بانوان نیز در دهه مبارک فجر برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

 

مسئول دفتر رسیدگی به امور مساجد جنوب کرمان نیز گفت: اختلافاتی بین قومیت ها است که اگر برای آنها در طی سال برنامه ریزی شود می تواند مقدمه ای برای هفته وحدت باشد.

 

حجت الاسلام مسعود راوند افزود: همه مسئولین و نهادها با تعامل و همدلی می توانند در فعالیت های فرهنگی دهه فجر حضور داشته باشند.

 

مسئول کمیسیون پژوهش شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان نیز گفت: دلیل انتخاب موضوع وحدت و انسجام بین مردم ، حوادث ناگواری است که در منطقه به دلیل طایفه گرایی و منطقه گرایی رخ داده همچنین نیاز به حضور حداکثری مردم در انتخابات است .

 

محمود حیدری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت وحدت و انسجام مردم افزود: ایشان می فرمایند منظور ما از وحدت این نیست که همه یک جور فکر کنند یا یک جور سلیقه سیاسی داشته باشند بلکه منظور از وحدت یعنی نبودن تفرقه ،نفاق ، درگیری و کشمکش است در خصوص قوم گرایی امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است .

 

عضو فرهنگی و هنری شورا ادامه داد: معظم له می فرمایند حتی جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی نیز مثل هم نیستند می توانند اتحاد داشته باشند ،کنار هم باشند و دعوا نکنند.

 

وی با اشاره به سخنان دیگری از معظم له در خصوص ضرورت وجود وحدت و انسجام در جامعه خاطر نشان نمود: ایشان در جای دیگر می فرمایند امروز انگیزه تحریک قومیت ها جدی است ؛ دشمن مشغول تحریکات است ، دشمن را نباید دست کم گرفت ، مراقب باشید ، این از جمله چیزهای مهم است .

 

وی با بیان اینکه گاها کارشکنی هایی در خصوص طوایف و وحدت بین شیعه و سنی وجود دارد افزود: اساس آسیب های اجتماعی ناشی از روابط ناسالم اجتماعی است که بنیان های جامعه را به طور جدی تهدید می کند.

 

وی با بیان اینکه طایفه گرایی مزایا و معایبی دارد اما پیامدهای منفی آن بیشمار است خاطر نشان کرد: ساختار طایفه ای باعث می شود که اعتماد گروهی به درونی تنزل پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: استمرار و تداوم قوم گرایی در نزاع های دست جمعی نمود دارد و اخلاق در توسعه منطقه ضعیف می شود و از جمله عواملی است که باعث انگیزه درگیری است.

 

وی بیان داشت: ریشه ها و انگیزه های درگیری و از بین رفتن وحدت میان مردم شامل مسائل مالی و ملکی ،عصبیت های قومی ،جنون و خشونت ،دشنام و ناسزاگویی حتی دوست داشتن و احساس تعلق ، مشکلات فرهنگی کم سوادی و یا بی سوادی و در نهایت فقدان نظارت و کنترل اجتماعی و عدم حاکمیت قانون است.

 

وی در ادامه پیشنهاد هایی مانند سازماندهی منطقه در ساختار جدید و مدرن و شکستن تفکرات افراطی طایفه گرایی (جایگزین نمودن خانواده گرایی به جای طایفه گرایی)، اجرای برنامه های آموزشی به منظور افزایش سطح آگاهی مردم و ایجاد انگیزه در آنها برای پیگیری حقوقشان از طریق مراجع قانونی و پرهیز از اقدامات خودسرانه و خارج از ضوابط را پیشنهاد نمود.

 

وی ادامه داد:پیشنهادات دیگری نیز وجود دارد مانند به کارگیری افراد صاحب نام و دارای حسن شهرت در صورت نیاز در شوراهای حل اختلاف جهت ایجاد پل ارتباطی محکم بین دستگاههای رسمی و مردم ، همچنین باید برای پیگیری از وقوع نزاع های طایفه ای پرونده های مربوط به اختلافات طایفه ای به سرعت و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

عضو فرهنگی و هنری شورا ادامه داد: پرهیز از مسائل تفرقه افکن و معرفی جریانات تفرقه افکن و اعلام موضع نسبت به آنها ، پیشگیری از تضادها و منازعات سیاسی ،خود داری مدیران ارشد از ورود به منازعات سیاسی و حزبی ،خود داری اصحاب جراید ،مطبوعات ،نویسندگان و مسئولان از هرگونه اظهار نظرهای تعصبی ، غیرکارشناسانه و غیر مسئولانه برای ایجاد وحدت و انسجام در جنوب کرمان پیشنهاد می شود.

 

وی گفت:استفاده از تریبونهای نماز جمعه به صورت هماهنگ در منطقه جهت تحکیم وحدت و انسجام مردم ،افزایش آیین های برادری ،توجه به اسلام و قرآن به عنوان مبنای وحدت بخشیدن بین مردم ،دعوت از نامزدهای انتخاباتی توسط ائمه جمعه شهرستانها به عنوان پدر معنوی شهرستان به منظور پرهیز کاندیدا از مطرح کردن مباحث تفرقه افکن نیز برای ایجاد وحدت و انسجام بیشتر بین مردم جنوب کرمان توصیه می شود.

 

نماینده رئیس کل دادگستری استان نیز در ادامه افزود: رمز موفقیت و توفیق نظام مرهون وحدت و انسجام همه نیروهای دینی و مذهبی بوده که باعث شد سد آهنی در برابر نفوذ دشمن ایجاد شود.

 

احمدعلی انجم روز بیان داشت: نظام ما در خصوص وحدت و انسجام سربلند و سرافراز و مرهون نیروهای انقلابی است و ما هرجا که ضربه خوردیم به خاطر اختلاف همین نیروها خصوصا بین برخی خواص بود.

 

وی با بیان اینکه مردم ما همه منسجم اند و باید به بزرگان نگاه کنند اظهار داشت: اگر اختلاف باشد و مسئولین علیه هم حرف بزنند این جایی برای نفوذ است.

 

وی با تاکید بر ضرورت تکیه کردن روی مشترکات ابراز داشت: موضوعات سیاسی در همه کشورها هست اما باید روی مشترکاتی مانند ولایت ،شهادت و غیره بسیار تاکید کرد.

 

وی با بیان اینکه در فصل انتخابات موضوعاتی مطرح می شود که زیبنده نیست خاطر نشان کرد: نماینده مجلس به تنهایی یک فرد عادی است .

 

وی با بیان اینکه فرقه گرایی و قوم گرایی توهین به مردم است گفت: مردم مشکلات را تحمل می کنند و مجلس می تواند برای کشور و جامعه گره گشا باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید کاندیدا و مسئولین دعوت شده و به مشترکات توجه داده شوند ، گفت: اصول و وحدت کار نیز نباید به گونه ای باشد که مشکلات را بعد از مدتی دیگر نتوان جمع کرد.

 

وی با بیان این مطلب که در دهه فجر می توان در مدارس برای دانش آموزان دست آوردهای نظام را بیان کرد افزود: متاسفانه در فضای مجازی مطالبی به خورد جامعه داده شده و مقایسه هایی انجام می شود که باید جلوی این قضایا را گرفت و مسائل مد نظر را برای نسل جوان مطرح کرد.

 

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =