. چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 8694 تاریخ انتشار : شنبه 17 بهمن 1394 | 07:11 ق.ظ

به مناسبت ایام الله دهه فجر

جشنواره کاوان برگزار شد /تصاویر

به گزارش سایت کنارصندل ، به مناسبت ایام‎الله دهه مبارک فجر جشنواره کاوان به میزبانی روستای کلاب‌صوفیان در بخش مرکزی جیرفت برگزار شد. بخشدار مرکزی جیرفت در این جشنواره با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: تنها کشور امن با آسایش در منطقه جمهوری اسلامی ایران است و این به برکت فداکاری و گذشت […]

به گزارش سایت کنارصندل ، به مناسبت ایام‎الله دهه مبارک فجر جشنواره کاوان به میزبانی روستای کلاب‌صوفیان در بخش مرکزی جیرفت برگزار شد.

IMG_0742

IMG_0655

بخشدار مرکزی جیرفت در این جشنواره با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: تنها کشور امن با آسایش در منطقه جمهوری اسلامی ایران است و این به برکت فداکاری و گذشت شما مردمان عزیز و ایثار و شهادت شهدای عزیز بخصوص دفاع مقدس است که همین جا دارد به روح این شهدا صلوات بفرستیم که امروز هر چه ما داریم از برکت خون شهدا است.

وی بیان کرد:همیشه گفتیم ما به مردم بدهکاریم ، چرا که مردم ادای دین کردند و در تمام صحنه ها حضور داشتند و انقلاب کردند و ما به عنوان مسئول خودمان را به شما بدهکار می دانیم و ان شاء الله که بتوانیم بدهی خودمان را به انقلاب اسلامی ایران و به این مردم بزرگوار که همیشه در صحنه هستند با خدمت صادقانه ادا کنیم .

IMG_0735

بخشدار مرکزی در مورد جشنواره کاوان گفت: این جشنواره کار بسیار پسندیده و خوبی بود ، چرا که ورزش‌­ها و بازی‌­های بومی و محلی نیز بخشی از هویت و فرهنگ ساکنان مناطق کشورمان را تشکیل می‌­دهد‌ که در شادی و نشاط جوامع بشری نقش بسزایی دارد، لذا به اعتقاد کارشناسان برای بازیابی و جایگاه دوباره و ترویج آن باید برنامه‌ریزی و نیازسنجی شود.

وی تصریح کرد: با شناخت بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی ایران که علاوه‌بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردارند، نه تنها می‌توان تاریخ و سنن این مرز و بوم را به شکلی پویا و عمیق به نسل‌های آینده منتقل کرد، بلکه از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای گریز از عواقب اعتیاد به تکنولوژی و معنا و مفهوم بخشی دوباره به زندگی می‌توان استفاده کرد.

IMG_0677

نعمتی اظهار کرد:براساس نظر کارشناسان، بازی‌های سنتی وسیله‌ای برای تمرین انسان در زندگی اجتماعی محسوب می‌شود و این بازی‌ها یکی از مصادیق بارز میراث معنوی و احیای تاریخ و هویت فرهنگی هر جامعه است که باعث انتقال اطلاعات و معلومات به نسل های دیگر می‌شود.

وی گفت:در شرایط کنونی در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن گرایش به زندگی مدرنیته جای بسیاری از سنت‌های زیبای گذشته را گرفته که حتی در بازی کودکان نیز رسوخ کرده و خطر غیرمحسوسی جامعه امروز را تهدید می‌کند.

وی افزود: امروزه خصلت فردی افراد بر زندگی مدرن حاکم شده و احساسات و هیجاناتی که در گذشته با بازی‌های سنتی خو گرفته بود، جایگاهی در بین بازی‌های رایانه‌ای ندارد.

وی در پایان از معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری جیرفت ، اداره ورزش و جوانان ، دهیاری های دهستان خاتون آباد ، هلال احمر و نیروهای انتظامی به لحاظ همکاری و همیاری در این جشنواره تشکر کرد.

IMG_0633

دبیر جشنواره فرهنگی ورزشی بومی و محلی اظهار داشت: این جشنواره با هدف ترویج بیشتر فرهنگ بومی و محلی و ایجاد روحیه در بین آحاد جامعه به ویژه جامعه شهری برگزار شد.

حسین موسی‎باغی بیان داشت: در این جشنواره فرهنگی ورزشی که با همکاری فرمانداری و بخشداری مرکزی، اداره ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و هلال‌احمر جیرفت و شورای روستای کلاب برگزار شد، گوشه‎ای از آداب و رسوم و فرهنگ بومی منطقه به نمایش گذاشته شد.

IMG_0723

وی با اشاره به استقبال خوب مردم از این مراسم تصریح کرد: زندگی‎های امروز شهری سبب شده است تا آداب و رسوم گذشتگان به نوعی کم‌رنگ و در معرض خطر نابودی قرار گیرد، اما برگزاری این‌گونه جشنواره‎ها سبب نزدیکی مردم شهر و روستا و فراهم شدن زمینه برای گذراندن روزهایی شاد است.

دبیر این جشنواره افزود: بر همین اساس ۱۴۰ نفر از بانوان و مردان روستا با فراهم کردن زیرساخت‎های این جشنواره زمینه‎ساز روزی شاد برای مهمانان شدند.

موسی‎باغی عنوان کرد: مسابقات طناب‎کشی، الاغ‎سواری، پخت غذاهای محلی و نان‎های سنتی، بالا رفتن از درختان بلند نخل با پرند و اجرای موسیقی‎های محلی و نواحی جنوب استان کرمان از جمله برنامه‎های این جشنواره بودند.

برگزاری این جشنواره با استقبال خوب مردم روبه‎رو شده و مهمانانی را از شهرهای مختلف استان و استان‎های هم‌جوار به این منطقه کشانده بود.

IMG_0744

حضور جوانان و نوجوانان در این جشنواره نشان از علاقمندی قشر جوان به آداب و سنت‎های گذشتگان دارد که می‎طلبد، متولیان فرهنگی در زمینه برگزاری این‌گونه برنامه‎ها یک تقویم خاص را طی سال در نظر بگیرند.

عفت ترابی که از کرمان برای شرکت در این جشنواره حضور یافته بود، از فرآورده‎های خرما مانند دوشاب و سهن یاد کرد و اظهار داشت: طعم خوشمزه این دو شیرینی محلی موجب شد، مقداری از آن را بخریم و به عنوان سوغات همراه خود ببریم.

احمد گویل‎خانی نیز که از کرمانشاه به جیرفت سفر کرده بود، اظهار داشت: برای یک سفر خانوادگی و دیدار با دوستان به جیرفت آمدیم که در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفتیم و تا این لحظه روز خوبی را سپری کردیم.

IMG_0809

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت نیز در حاشیه این مراسم از برگزاری مسابقات ورزشی روستایی و قوی‎ترین مردان روستا خبر داد و اظهار داشت: در این جشنواره مسابقات ورزشی طناب‎کشی با حضور پنج تیم از روستاهای مختلف بخش مرکزی برگزار و در پایان به تیم‎های برتر هدایایی اعطا شد.

سلحشور سالاری افزود: مسابقه پرندزنی «بالا رفتن از درخت نخل با کمربندهای سنتی» نیز بین ۲۱ نفر از مردان روستا برگزار شد که در پایان سه نفر برتر این مسابقات مشخص و با اهدای هدایایی از آن‎ها تجلیل شد.

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 16 =