رتبه اول تنش آبی از آن ایران است


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

رتبه یک تنش آبی از آن ایران است! شاید این اولین بار است که از اخذ مقام نخست برای کشورمان غمگین می‌شویم، رتبه‌ای که ساده گذشتن از آن می‌تواند تبعات زیادی را با خود همراه داشته باشد و ایران را در چاه تشنگی فرو ببرد.

به گزارش سایت کنارصندل, هر روزه آمارهای بیمناکی از حوزه آب به چشم می خورد. آمارهایی که برای خیلی ها اهمیتی نداشته و به صرف باز کردن شیر آب خانه و دیدن جریان آب به خود اجازه هر گونه مصرف بی رویه ای را می دهند.

اما واقعیت این است که ذخایر آبی کشور روزهای پایانی خود را طی می‌کند و سهل‌انگاری‌های مسوولان و مردم می‌تواند تعداد این روز‌ها را کمتر کند، روزهایی که حتی تصور بی آبی در آن نیز مشکل است اما در شرایط فعلی مانند آب خوردن در ذهن جاری می‌شود.

علت این بی‌توجهی، چشم مردم و مسوولانی است که با دیدن ظاهر ماجرا قانع می‌شوند و حتی به خود زحمت درگیر شدن در این بحران عظیم را نمی‌دهند اما نمی‌توان این واقعیت را منکر شد که هرچه هم که بی‌خیال باشیم آب‌های زیرزمینی و سطحی در حال کاهش هستند.

اگر گذری به آمار‌های بحران آب بیندازیم شاید نتوانیم آنقدر بی تفاوت از این بحران عظیم گذر کنیم، چرا که ایران در حالی رتبه اول تنش آبی را به خود اختصاص داده که کشورهایی که با کمبود بارندگی بیش از ایران روبرو هستند چنین رتبه ای را از آن خود نکرده‌اند.

در حال حاضر ایران در شرایط آبی خوبی قرار ندارد و متاسفانه برای بهره برداران آبی این جمله تنها به مانند یک شعار و یا حرف روزمره تبدیل شده است اما واقعیت این است که در شرایط فعلی ایران با ۲۵ درصد فاصله از مصر رتبه اول تنش آبی را در برداشت از آب های زیر زمینی به خود اختصاص داده که به نظر می رسد این آمار بسیار نگران کننده است.

به عبارتی باید گفت زنگ خطر آب‌های زیرزمینی در حالی به صدا در آمده که بیش از ۹۰ درصد مصارف آب کشور در حوزه کشاورزی صرف می‌شود که شاید همین مساله نیز موجب اشاعه شیوه های نوین آبیاری برای خروج از برون رفت آبی شده است تا جایی که تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

اما مشکل اصلی که در حوزه آبی کشور به ویژه بخش کشاورزی وجود دارد مربوط به برداشت بیش از حد آب از چاه‌های مجاز و غیر مجاز است که افت سطح آب‌های زیرزمینی را در پی داشته به طوری که بر اساس آمارهای موجود بیش از ۱۱ میلیارد متر مکعب آب از دشت‌های کشاورزی بیش از ظرفیت مجاز برداشت می شود.

این مساله تا جایی بحرانی شده که به گفته ابتکار معاون رییس جمهور کشاورز برای اینکه بتواند کشاورزی کند ابتدا باید نسبت به حفظ منابع آب و خاک مسوولیت پذیر باشد لذا باید رویکرد کشاورزان تغییر یابد و کاری کنیم که همه در این مسئله سهیم شده و به یک باور و درک مشترک برسند به طوری که بتوانیم کشاورزی پایدار با ملاحظات زیست محیطی در کشور داشته باشیم.

وی با بیان این که حفظ کیفی منابع آب هم در بخش صنعت و هم کشاورزی امری بسیار مهم است اظهار کرد: متاسفانه نمونه‌های خوبی در آلایندگی آب های صنعتی نداریم. این آلودگی ها و مصرف سموم می‌تواند مشکلات آبی ما را حادتر کند.

ابتکار با بیان اینکه در خیلی از موضوعات زمان را از دست داده ایم افزود: در حال حاضر فرصت محدودی برای انجام کار داریم و دیگر نمی‌توانیم زمان را از دست بدهیم زیرا تغییر اقلیم، کاهش نزولات آسمانی و … به شکلی است که شرایط ما را دشوارتر می کند و لازمه آن نشان دادن واکنش مناسب است.

با توجه به شرایط بحرانی کشور در حوزه آب و مهم بودن این مطلب باید توجه ویژه‌ای از سوی تمام بهره برداران در این بخش صورت بگیرد تا بتوان از این بحران گذر کرد در غیر این صورت شکی نیست که وضعیت کشور بحرانی‌تر و پیدا کردن راه حل برای آن سخت تر می شود.

ایسنا