اشک و لبخند پیازکاران میلیونر جیرفتی


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

۱۵۶۰۸۹۴_۷۴۲

 

به گزارش سایت کنارصندل، شهرستان جیرفت منطقه حاصلخیزی است که برخی آن را با بخشی از کالیفرنیایی آمریکا و هند مقایسه می‌کنند و این منطقه شرایط مناسبی برای کشاورزی دارد.

 

درجه هوا ظهر امروز جیرفت ۳۸ درجه است اما در برخی از مزارع دمای هوا تا ۴۳ درجه بالا می‌رود.

 

یکی از کشاورزان محلی این شرایط را مناسب دانسته و می‌‌گوید: اینجا هوا همیشه بهار است و تنها دو تا سه ماه تابستان هوا گرم می‌شود اما وی اذعان دارد که چنین دمای هوایی لازمه بهبود شرایط تولید است. این شرایط آب و هوایی باعث شده که تولید انواع محصولات کشاورزی برای فعالین بخش کشاورزی امکانپذیر باشد و علاوه تولید انواع سبزی، صیفی و محصولات باغی محصولاتی مانند انبه و انگور یاقوتی در حجم پایدار تولید شود.

 

بنابر این گزارش از محصولاتی که در ماه‌های گذشته برای کشاورزان منطقه سود زیادی داشته و این امر باعث شده بخشی از کشت خود را با شرایط بازار به آن اختصاص دهند پیاز است . یکی از پیازکاران محلی که بر سطحی حدود ۵۰ هزار هکتار اقدام به کشت می‌کند، در حالی که با ماشین شاسی بلند و مدل‌بالا سر زمین می‌آید، می‌گوید: اکنون هر کیلوگرم پیاز را ۴۰۰ تومان به فروش می‌رساند که این رقم برای ما به صرفه نیست.

 

اما در ماه‌های گذشته و تا تاریخ ۲۰ اسفند سال قبل این محصول را تا کیلویی ۳۲۰۰ تومان و در مغازه‌ها با نرخ ۳۵۰۰ تومان به فروش رسانده است. وی می‌افزاید: در شرایطی که قیمت سیب زمینی و پیاز بالا است بخش زیادی از افراد غیرکشاورز نیز به کشت این محصول روی می‌آورند به طوری که مشاهده شده در این موارد پزشکان با اجاره کردن زمین از کشاورزان پیازکار می‌شود. یکی از کشاورزان پیازکار دیگر منطقه درباره پیاز می‌گوید این محصول در وقت‌هایی که قیمت آن افزایش یافته بود به صورت غیرقانونی از مناطقی مانند پاکستان، افغانستان و… به کشور وارد شد. قیمت فروش پیاز همواره اشک کشاورزان را به صورت توامان به همراه داشته است به طوری که قیمت این محصول در مقطعی برای آنها به حدی افزایش یافت که تولید هر هکتار خود را ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان فروختند و در مقطعی این محصول کیلویی ۵۰ تا ۱۰۰ تومان از آنها خریداری و حتی باعث شد برخی کشاورزان برای برداشت محصول مزارع خود را شخم بزنند.

 

گفتنی است متوسط برداشت هر کیلوگرم پیاز در منطقه جیرفت ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار است اما کشاورزان پیشرو از هر هکتار خود ۷۰ تا ۸۰ تن محصول برداشت می‌کنند به طوری که برداشت یکی از کشاورزان منطقه که سابقه کشاورز نمونه کشوری را دارد نیز بیش از ۱۳۰ تن در هکتار است.

 

منبع: تسنیم