. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 10698 تاریخ انتشار : جمعه 10 اردیبهشت 1395 | 14:14 ب.ظ

اولین گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونین حفاظت و اموراراضی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در شهرستان جیرفت برگزار شد

به گزارش سایت کنارصندل اولین گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونین حفاظت و اموراراضی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها با حضور مهندس مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و مدیران کل حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی ، روز چهارشنبه و پنجشنبه (هشتم و نهم […]

به گزارش سایت کنارصندل اولین گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونین حفاظت و اموراراضی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها با حضور مهندس مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و مدیران کل حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی ، روز چهارشنبه و پنجشنبه (هشتم و نهم اردیبهشت ماه) در محل اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری جنوب کرمان برگزار شد .
در ابتدای این جلسه که با حضور دکتر موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و حاج آقا علیزاده مشاور و بازرس ویژه رئیس سازمان جنگل ها نیز همراه بود، مهندس محمدحسن کردستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن عرض خیر مقدم و قدردانی از حضور مدعوین ، به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی تحت مدیریت خود پرداخت و افزود: به لطف خداوند و همراهی همکاران ستاد سازمان جنگل ها و همچنین تلاش و کوش همکاران خود در این اداره کل توانستیم در راستای انجام وظایف محوله موفقیت های قابل توجهی کسب کنیم.
وی افزود: به اعتقاد بنده یکی از مهمترین وظایف ما در منابع طبیعی تفکیک اراضی ملی از مستثنیات مردم و تثبیت مالکیت دولت است که در این صورت پیشگیری شده و با کاهش چشمگیر میزان تخریب و تصرف اراضی ملی مواجه خواهیم شد.
IMG_8726
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با تأکید بر لزوم بهره مندی از پتانسیل های بومی خصوصاً جلب مشارکت مردم در پروژه های منابع طبیعی اظهار داشت: حفاظت مشارکتی که بر مبنای اعتقاد و اعتماد به جوامع محلی دوستدار طبیعت و جلب مشارکت آن ها پایه ریزی شده است – با توجه به کمبود امکانات و اعتبارات موجود- بهترین شیوه در حفاظت از منابع طبیعی خواهد بود که با تعمیم آن به سایر پروژه های منابع طبیعی ضمن خلق ثروت و تحقق اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی ، اهداف سازمانی ما نیز در راستای حفظ ، احیاء توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی تحقق خواهد یافت.
در ادامه احمد علی انجم روز رئیس دادگستری (حوزه قضایی ) شهرستان جیرفت گفت: مشاوره و راهکارهایی که مدیران بویژه مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان ارائه میکند ، موجب کسب موفقیت هایی در شورای حفظ حقوق بیت المال شده است.
وی افزود: اگر این حساسیت هایی که امروز برای حفاظت از منابع طبیعی سال های قبل ایجاد شده بود قطعاً منابع طبیعی کمترین خسارت ممکن را به خود می دید ولی متأسفانه ما انسان ها امروز منابع طبیعی را به اسم پیشرفت و توسعه، تخریب و تصرف نموده و غافل از آنکه آینده خود و فرزندان مان را تباه میکنیم.
رئیس دادگستری ضمن تقدیر از شعارنویسی خودروهای دولتی و همیاران طبیعیت تصریح کرد: تمامی آنها مروج حفاظت از منابع طبیعی و عامل بازدارنده در تخریب و تصر ف عرصه های ملی هستند البته با اقدامات پیشگیرانه ای که طی یکسال اخیر در منابع طبیعی جنوب کرمان بعمل آمده، شاهد کاهش چشمگیر ورود پرونده های تخریب و تصرف عرصه ای منابع طبیعی به حوزه قضایی شده ایم.
انجم روز با بیان اینکه همه باید مروج و مبلغ حفاظت از منابع طبیعی باشند اظهار داشت: اگر همه ارگان ها و نهادها پای کار بیایند، مردم بهتر و بیشتر از قبل حافظ منابع طبیعی خواهند بود البته پرونده های ما گویای این مطلب است که عدم آگاهی مردم نسبت به حد و مرز اراضی ملی و مالکیت دولت باعث تخلف و تصرف اراضی دولتی شده لذا حد و مرز این اراضی باید با اقداماتی نظیر نصب تابلو ، کمربند حفاظتی و مشابه این اقدامات از مستثنیات قانونی مردم مشخص شود تا میزان تصرفات کاهش یابد.
IMG_9164
دکتر سیدیعقوب موسوی رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان نیز ضمن تقدیر از اقدامات منابع طبیعی جنوب کرمان بویژه کسب رتبه برتر کشوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در طرح مبارزه با زمینخواری ، حذف یا کاهش عوامل تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی ،گفت: حفظ و احیاء تالاب بزرگ جازموریان که ۲۵ درصد گرد و غبار کشور از آن نشأت میگیرد باید مورد توجه جدی قرار گرفته و مشکل آن در هیأت دولت مطرح شود.
وی با تقدیر از تلاش مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان و همکاران وی گفت: آقای کردستانی افتخار ما در منطقه و سازمان هستند لذا از جناب مهندس جلالی معاون محترم وزیر جهادکشاورزی و ریاست سازمان جنگلها و همکاران ایشان تقاضادارم تا به اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان برای برطرف کردن مشکلاتش خصوصاً در تخصیص اعتبارات لازم و همچنین جذب امکانات و نیروی متخصص، توجه ویژه ای داشته باشند.
مهندس مسعودمنصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری نیز گفت: منابع طبیعی در کشور ما هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ ساختاری از یک مظلومیت رنج می برد و باید با تلاش و کوشش مضاعف و آگاهی بخشی به عموم جامعه در این خصوص اقدام جدی شود.
وی در ادامه اظهار داشت: در روز “جنگلبانان، حفاظت و قانون” ، آقای پورمحمدی وزیر دادگستری به دو نکته اشاره کردند: اول اینکه منابع طبیعی در کشور بعنوان یک بحث حیاتی بوده که مقوله آن با اقداماتی نظیر پیشرفت و توسعه فرق داشته و زیربنای هرگونه پیشرفتی در جامعه حساب میشود.
دوم اینکه سیستم دولت ناچار است در جهت مطالبات مردم باشد و اگر مسائل منابع طبیعی به عنوان اولویت و مطالبه اول آحاد مردم باشد، ضمن حفاظت از منابع طبیعی ، توسعه و پیشرفت هم صورت خواهد گرفت.
مهندس منصور افزود: نگرش ما در معاونت حفاظت و امور اراضی هم حقوقی و مدیریتی است و هم حفاظتی ، پس بایستی نگرش ما کلی ، جامع و همراه با سیاستگذاری باشد. ما با ارگان هایی نظیرسازمان اوقاف و امورخیریه ، شهرداری ها، سیستم قضایی، ادارات کل ثبت اسناد و املاک، وزارت نیرو و… همکاری مستمر داریم پس باید به وظایف این گونه دستگاه ها اشراف داشته تا به بهترین شکل ممکن در انجام وظالیف سازمانی خود موفق باشیم.
IMG_8960
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها با اشاره به موفقیت طرح۴< ۱ (یک بزگتر از چهار) در حذف یا کاهش عوامل تخریب و تصرف اراضی ملی در کشور گفت : طرح هفت که امسال عنوان شده است، عبارتست از هفت محور کاری که محورهایی کمیت پذیرند. وی تصریح کرد: ۷ محور طرح هفت شامل توسعه حفاظت مشارکتی، تثبیت مالکیت دولت و کاداستر اراضی ملی و موات، تکمیل بانک اطلاعات جامع زمین، تهیه نقشه استعدادیابی منابع طبیعی، تلاش برای اخذ حقوق دولت، تشخیص تعیین حریم و کاداستر اراضی مستحدث و ساحلی و تعیین تکلیف اراضی اختلافی بوده که در سال ۱۳۹۵در سراسر کشور اجرا خواهد شد. در پایان این گردهمایی از معاونین و روئسای ادارات ستادی حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی آن دسته استان هایی که دارای بیشترین عملکرد در طرح یک بزرگتر از چهار بودند تقدیر شد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =