خانم دکتر با وجود هزاران جوان بیکار قابل فهم نیست حفاظت از خرس سینه سفید آسیایی کدام درد اقتصادی و اجتماعی ما را دوا می کند؟


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل, اهالی منطقه بهرآسمان ساردوئیه در نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مراتب گلایه خود از این سازمان را عنوان کردند.

متن نامه:
ریاست محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست
سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار
با سلام و احترام

حتماً با نام منطقه بهرآسمان از توابع بخش ساردوییه درشهرستان جیرفت آشنایی دارید، شنیده ها حکایت از آن دارد که حضرتعالی با کارکرد معادن منطقه مخالف می باشید، جهت مزید استحضار آن جناب و تنویر اذهان عمومی نکات ذیل معروض می داریم.
بهرآسمان در شمال شهرستان جیرفت و جنوب غربی بخش ساردوییه واقع شده است،
شرایط اقلیمی این منطقه کوهستانی واز اراضی کشاورزی محدودی برخوردار است.
بافت اجتماعی منطقه روستایی و عمده فعالیت آنان کشاورزی و دامپروری می باشد. منطقه از هرگونه خدمات زیر ساختی از قبیل جاده مناسب، برق، مسکن، بهداشت، مخابرات، آموزش و پرورش، کتابخانه، فضای ورزشی، مسجد و…محروم می باشد.
شرایط جوی زندگی در فصل زمستان را ناممکن می سازد.
هزینه های تولید محصولات کشاورزی و وابسته های این بخش از قبیل سم، کود، دستمزد، حمل و نقل، پایین بودن سطح زیر کشت به لحاظ خرد بودن اراضی و… در قیاس با قیمت تمام شده محصولات عملاً فعالیت در این بخش را غیر اقتصادی می نماید.

با توجه به عوامل فوق و رشد چشمگیر تحصیلات دانشگاهی بافت جمعیتی منطقه در دهه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فقدان هر گونه امکانات زندگی امروزی، مهاجرت روستایی به سمت شهرها برای یافتن شغل و درآمد مناسب بیش از ۹۸ %می باشد که ۲%باقیمانده نیزمربوط به نسل قبل از انقلاب بوده و با توجه به اجرای روش های سنتی کارکرد آن ها بهره وری اقتصادی لازم را ندارد و تنها اتلاف منابع محسوب می شود که توان کاری این جمعیت نیز رو به تحلیل است و با روند کنونی ظرف پنج سال آینده منطقه را خالی از سکنه و اراضی کشاورزی آن بایر خواهد شد.

خانم دکتر ما نمی دانیم در قاموس شما محیط زیست چگونه تعریف می شود ولی به خوبی می دانیم که زنجیره طبیعت اعم از ماده و نباتات برای رشد و شکوفایی همه جانبه انسان به عنوان اشرف مخلوقات آفریده شده است و در قبال این همه موهبت بایستی طاعت و بندگی خدای قادر و متعال را بجا آورد، آیا مفاهیمی غیر از این ها در نظام طبیعت وجود دارد که ما از آن بی اطلاعیم؟!

خانم دکتر برایمان قابل فهم نیست که حفاظت از خرس سینه سفید آسیایی چه دردی از هزاران درد اقتصادی و اجتماعی مان را وقتی که هزاران جوان بیکار در منطقه مان وجود دارد دوا می کند؟!
آیا حفاظت از این گونه جانوری به اقتصاد پایدار که در شرایط اضطرار برای حفظ حیات خود مجوز استفاده از گوشت حرام این حیوان هم داریم منجر می شود یا که خیر؟!

آیا ممنوعه نمودن بر روی کاغذ و بازدارندگی از اعطای مجوز هر گونه فعالیت عمرانی و اقتصادی به توسعه پایدار منطقه در تولید ثروت وایجاد اشتغال و نهایتا رفاه نسبی منجر خواهد شد یا آخرین رگه های جمعیتی بافت روستایی منطقه را به سمت شهرها سوق خواهد داد؟!

سرکار خانم ابتکار آیا می دانید با زمزمه کارکرد معادن منطقه و مخالفت های کاغذی محیط زیست ما هنوز هم رسالت این نهاد را درنیافته ایم و محیط زیست را سازمانی مخالف توسعه می پنداریم زیرا که سالهای سال از قطع النسل میلیون ها گونه جانوری منطقه اعم از بز و کل کوهی قطع النسل میلیون ها پرنده (کبک، تیهو و…)، میلیون ها ماهی قزل آلا، قلع و قمع میلیون ها بوته گیاهی، درختان جنگلی و… رد پایی ندیدیم! (نمی دانم موارد اخیر الذکر در شرح وظایف آن سازمان آیا می گنجد یا خیر؟!)
با این اوصاف مخالفت با کارکرد معادن ذهن ما را به سمت و سوهایی دیگر سوق داده است.

خانم دکتر بعد از خبر مخالفت سازمان متبوعه و تکرار ادعاهای عجیب و غریبی دال بر به مخاطره افتادن اکو سیستم جهانی از کارکرد معادن بهرآسمان مطلبی که ذهن ما را مخدوش کرده و ایمان ما را به خالق جهان نشانه رفته است اینکه آیا خدای حکیم و ناظم تنها مواد معدنی در دل کوههای منطقه بهرآسمان را مخاطره ای برای اکوسیستم جهانی آفریده است؟؟؟!!! که به زعم چنین تصوری باید گفت که وجود چنین موهبتی عبث و بیهوده جلوه می نماید این در حالی است که ما به خدای خود ایمان داشته و ذره ای تردید نداریم که وجود چنین موهبت هایی بر مبنای حساب و کتاب و برای استفاده بشریت و رشد و پیشرفت آن آفریده شده است و از آنجا که تنها راه توسعه منطقه سرمایه گذاری خارجی بوده و به توصیفاتی که بیان شد تنها توجیه سرمایه گذاری در بخش معادن تعریف می شود.
وجود چنین ذخایری بی تردید اقتصاد ضعیف منطقه را متحول خواهد ساخت و چنانچه این آرزو محقق شود دیگر ما و فرزندانمان گذشتگان خود را محکوم به ناآگاهی به واسطه سکونت در دل این کوه های دور افتاده و محروم نمی کنیم و قطعاً زندگی فقیرانه آن ها را بر روی این گنج های نهان را به دانایی می ستاییم.

خانم دکتر به دنبال مخالفت با کارکرد معادن منطقه آیا دولت طرح سرمایه گذاری جایگزین که به توسعه پایدار منطقه بینجامد دارد یا به دنبال کوچ آخرین رگه های جمعیت روستایی است؟؟
خانم دکتر ما هم با محیط زیست و نقش آن در حیات انسانی بیگانه نیستیم ، زعم ما این است که چون سازمان محیط زیست سازکارهای اصولی و کارشناسی برای الزام فعالان اقتصادی در بخش معادن و سایر بخش ها تعریف و اجرایی ننموده است ساده ترین راه حل یعنی توقف فعالیت های معدنی را برگزیده است، این در حالی است که بخش های آسیب پذیرتر به اکوسیستم بدون هر گونه مانعی در حال فعالیت هستند، شاید هم قصه اصولا چیز دیگری باشد .

خانم دکتر جز این نیست که محیط زیست برای حیات ما انسانها آفریده شده است، با این وجود آیا دغدغه ای برای اقتصاد ، اشتغال ، تولید ثروت ، رفاه نسبی فرزندان این ملت وجود دارد؟؟

خانم دکتر شما در پایتخت کشور رشد و تعالی پیدا کرده اید و امروز بر یکی از حساس ترین پست های این مملکت تکیه زده اید نمی دانیم این جمله ما را چقدر درک می کنید آیا هیچ می دانی چه شب ها و روزها را ما گرسنه بر روی این گنج های خدادادی سپری کرده ایم و چه محرومیت ها را اعم از آموزشی، بهداشتی و… کشیده ایم و امروز تمام همت خود را با هزاران مشکل و امید مصروف تحصیلات فرزندانمان فرسنگ ها دور از این منطقه می کنیم؟!

خانم دکتر ازشما انتظار می رود دغدغه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را با ملاحظه دو نفع مبتنی بر کارکرد معادن و الزامات زیست محیطی در نظر بگیرید و اگر تحت تاثیر فشار روانی مدعیان دروغین محیط زیست برنامه ای خارج از کارکرد معادن و الزامات زیست محیطی دنبال کنید قطعاً در قبال توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی این منطقه محروم و دور افتاده در پیشگاه خداوند متعال مسئولیت خواهید داشت.

من الله التوفیق
جمعی از اهالی و کشاورزان منطقه

رونوشت :
-جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جهت استحضار و صدور دستورات مقتضی
-جناب آقای مهندس رزم حسینی استاندار فهیم و خدمتگزار استان کرمان جهت استحضار و صدور دستورات مقتضی