بررسی وضعیت کمی و کیفی نشریات جنوب کرمان از دیدگاه تحلیل گران


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل ، با توجه به نقش مهم و اجتناب ناپذیر نشریات و از طرف دیگر بازار داغ دریافت مجوز در شهرستان جیرفت، شرایط خاصی را بر منطقه حاکم کرده است که حامل فرصت ها و آسیب هایی است لذا در این خصوص نظر تحلیل گران رسانه را جویا شدیم.

 

انسان موجودی اجتماعی است که بدون ارتباط با دیگران قادر به حل مشکلات خود نیست چراکه اجتماع همانند ارگانیسم موجود زنده هست که دارای عناصر و اجزایی است و هر کدام وظیفه خود را انجام می دهند تا در نهایت بدن موجود زنده بتواند به حیات خود ادامه دهد لذا از ابتدای خلقت، انسان ها به اشکال مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند تا از این طریق بتوانند نیازهای خود را مرتفع کنند.

 

در طول تاریخ متناسب با پیشرفت جوامع وسایل ارتباطی تغییر می کرد اما مسئله امنیت خبر و تسریع در رسیدن مطلب به مقصد، دو عاملی بود که در اولویت ارتباط گیری قرار می گرفت؛ در چند قرن اخیر سرعت تغییر و تحولات بسیار زیاد بوده است و وسایل برقراری ارتباط نیز با سرعت زیادی دچار تغییر و تحول شده است.

 

در چند دهه اخیر شاهد وجود وسایل ارتباطی سرد و گرم هستیم که روز به روز در حال تغییر هستند و امروزه نیز شبکه های اجتماعی به آنان اضافه شده است؛ با شرایط حاکم بر جهان قطعا نمی توان رسانه ها و نشریات را نادیده گرفت از طرف دیگر امروزه جنگ رسانه ای عاملی جهت هدایت افکار عمومی شده است اما مدیریت رسانه نیز امری اجتناب ناپذیر است که باید مورد توجه و قرار گیرد.

 

منطقه جنوب کرمان دارای استعدادها، ظرفیت ها و نقاط ضعفی است که نیازمند توجه رسانه و نشریات است اما در چند سال اخیر ازدیاد نشریات در جنوب کرمان ما را برآن داشت به بررسی این امر بپردازیم که انگیزه افراد از دریافت مجوزها چیست؟

آیا جنوب کرمان و بخصوص شهرستان جیرفت ظرفیت این همه نشریه را دارد؟

تهدیدها و فرصت های نشریات چیست؟

بحث نظارت به چه شکل است؟

و سوالاتی از این قبیل مطرح و پیگیری شده است.

 

تا ۴ سال آینده ۱۰ روزنامه خوب در جنوب کرمان فعالیت خواهند کرد

 

روزنامه کمنزیل یکی از نشریات کهنه کار در جنوب کرمان است که مدیرمسئول آن در خصوص انگیزه افراد از گرفتن مجوز نشریه به خبرنگار شبستان گفت: برخی افراد وجه مادی این موضوع را درنظر می گیرند و با رویکرد مالی و اقتصادی به این مسئله نگاه می کنند، تعدادی از افراد نیز به دنبال مسائل سیاسی هستند و همچنین برخی نیز تجربه ای در این زمینه ندارند لذا مشاهده می شود در این مسیر زیاد موفق نیستند.

 

وی افزود: تعدادی از مدیران مسئول نیز به دلیل اینکه خود خبرنگار بوده اند و به نوعی تجربه کار خبری داشتند، اقدام به اخذ مجوز کردند و در این مسیر موفق بوده اند.

 

دلفاردی بیان داشت: تعدد نشریات در جنوب کرمان فرصت خوبی جهت ماندن کسانی است که شایستگی این جایگاه را دارند و بر اساس شرایط پیش رو می توان گفت که تا ۴ سال آینده ۱۰ روزنامه خوب در جنوب کرمان مشغول به فعالیت باشند.

 

به گفته وی یکی دیگر از مزایای افزایش تعدد نشریات این است که موجب می شود فضای بازی در جامعه ایجاد شود و فعالیت رسانه ای از دست افرادی خاص خارج شود لذا بطورکلی موافق با افزایش تعدد انتشارات در جنوب کرمان هستم.

 

مدیرمسئول روزنامه کمنزیل عنوان کرد: چنانچه افرادی هم تقاضای دریافت مجوز نشریه داشته باشند، مسئولین مربوطه باید در این امر سهولت داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه نباید نگاه مالی به نشریه داشت، ابراز داشت: کار در زمینه نشریات و رسانه باید متکی به هنر و ذوق باشد در غیر این این صورت به موفقیت مورد نظر نمی رسد.

 

دلفاردی تصریح کرد: تعداد بیش از ۴۰ نشریه در جنوب کرمان که مرکز ثقل آن در جیرفت است، آماری قابل تاملی است و وجود این تعداد نشریه بیش از ظرفیت این شهرستان است.

 

تبدیل شدن نشریات به بنگاه اقتصادی بزرگ ترین آسیب رسانه است

 

یکی از نشریاتی که به تازگی به جمع مطبوعات جنوب کرمان پیوسته است، دیده بان جنوب است که مدیرمسئول آن  گفت: هر فردی که درخواست مجوز می دهد، باید با رعایت کردن شرایط، به وی داده شود چراکه تجربه نشان داده است که کسانی می توانند در این عرصه بمانند که دارای پتانسیل و تخصص باشند.

 

وی با اشاره به اینکه جنوب کرمان از نظر کمیت نشریات، تکمیل است، افزود: وقتی خروجی نشریات را مورد بررسی قرار می دهیم، متاسفانه به صدا و درد دل مردم چندان توجهی نمی شود به عنوان مثال در مسئله کشاورزی وقتی مردم ورشکست می شوند، نشریات تاثیرگذاری چندانی ندارند لذا نشریات از نظر کیفی زمان تکمیل می شوند که در تمام ابعاد تاثیرگذاری آنان بالا برود.

 

محمدعلی امیری بیان داشت: وقتی به نشریات و مطبوعات توجه می کنیم خیلی از آنها منظم چاپ نمی شود، تعدادی نیز بنگاه اقتصادی هستند، شاید بتوان تنها ۵ یا ۶ نشریه خوب را در میان انبوه نشریات جنوب کرمان وجود دارد البته مردم خود بهترین قاضی هستند.

 

به گفته وی یکی از دلایل افزایش نشریات مربوط به شرایط حاکم است که وقتی طرف می بیند همه مجوز دریافت می کنند، به فکر می افتد که مجوز بگیرند در صورتی که شاید برخی به اصول اولیه مطبوعات هم اشراف نداشته باشند.

 

امیری عنوان کرد: تعجب می کنم که وقتی مسئولین مشاهده می کنند فرد خاطی هیچ تجربه، سابقه یا توانایی در زمینه مطبوعات و نشریه ندارد اما بازهم مجوز دریافت می کند جالب تر ابنکه مدیرمسئول می شوند!!!

 

مثل اینکه طرف هیچ شناختی از فوتبال ندارد یکدفعه مربی فوتبال می شود!!

 

وی با اشاره به اینکه در عمل چندان نظارت کیفی و محتوایی در زمینه مطبوعات و نشریات ندیدیم، تصریح کرد: رسانه مانند تیغ دو دم است از یک طرف می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و در نقطه مقابل می تواند عاملی جهت تخریب آبروی دیگران شود.

 

مدیرمسئول روزنامه دیده بان جنوب اظهار داشت: تبدیل شدن رسانه به بنگاه اقتصادی می تواند بزرگ ترین آسیب باشد، خبرنگار باید بّعد حرفه ای خود را حفظ کند و وارد فضای احساسی و لج بازی نشود.

 

وی ابراز داشت: اگر نشریه ای از خود تحلیل محتوا نداشته باشد و فقط به خبرهای تکراری در سایت ها اکتفا کند، قطعا از دور خارج می شود.

 

توجه بیشتر اصحاب رسانه به دغدغه های فرهنگی/ مسئولین در ارائه مجوز تجدید نظر کنند

 

در ادامه حجت الاسلام رضا کرمی پور امام جمعه جیرفت به خبرنگارما گفت: مطبوعات در صورتی می توانند مثمر ثمر باشند که علاوه بر افزایش کمی، دارای ارتقای کیفی باشند اگرچه متاسفانه امروزه بیشتر جنبه کمی مدنظر است و شاهد کیفیت پایین نشریات هستیم.

 

وی با تاکید بر اینکه نشریات باید به سیرفکری و فرهنگی مقام عظمای ولایت توجه کنند، افزود: نشریات امروزه چقدر همگام با منظومه فکری مقام معظم رهبری پیش می روند؟

وقتی امام خمینی رضوان الله علیه می فرمایند باید نماز جمعه در راس همه امور قرار بگیرد به این معنا نیست که فقط یک اخباری از نمازجمعه زده شود بلکه باید برای نماز جمعه برنامه ریزی کرد، در این زمینه تحقیق و پژوهش شود؛ اما الان چه تعداد از نشریات به مسئله نماز جمعه می پردازند؟

در این ۳ سال چقدر بودجه برای فرهنگ سازی در نماز جمعه اختصاص داده شده است؟

نماینده ولی فقیه در جیرفت اظهار داشت: در بیشتر مناسبت ها همانند رحلت امام خمینی رضوان الله علیه صرفا به یک تسلیت اکتفا می کنند در صورتی که رسانه ها باید خیلی بیشتر از این به این مسائل توجه کنند.

 

به گفته وی نشریه ها چقدر مشکل گشا هستند؟ در صورتی که بهای این همه کاغذ توسط پول بیت المال پرداخت می شود؛ به چه میزان نشریات به تحلیل و گزارش نویسی توجه می کنند یعنی به تولید محتوا می پردازند؟

 

اگر صرفا چند خبر از خبرگزاری کپی شود قطعا نشریه از رسالت خود فاصله می گیرد و باید بجای نشریه عنوانی دیگر را انتخاب کرد.

 

امام جمعه جیرفت با بیان اینکه خبر بدون تحلیل هیچ فایده ای ندارد، ادامه داد: خبرگزاری ها خیلی زودتر اخبار و مطالب را انتشار می دهند و هیچ نیازی به مطالب تکراری در نشریات نیست لذا ارزش مطبوعات و نشریات به تحلیل و گزارشی است که مختص به خود آنان است.

 

وی خاطرنشان کرد: سیاست و اقتصاد در حاشیه فرهنگ قرار دارد، نشریات اگر در راستای فرهنگ سازی حرکت کردند، ارزش دارد، در غیر این صورت مجوز بسیاری از نشریات بر اساس جناح سیاسی است.

 

حجت الاسلام کرمی پور افزود: بسیاری از نشریات دیده می شود که حیطه کاری آنان در زمینه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است اما فقط در یک زمینه کار می کند یا سبقه سیاسی آن خیلی بیشتر است! لذا مسئولینی که مجوز صادر می کنند باید در کار خود بیشتر تامّل کنند و دست به تجدید نظر بزنند.

 

امام جمعه جیرفت ابراز داشت: نشریات باید چارچوب خود را حفظ کنند؛ نشریه ای که مقدسات را زیر سوال ببرد باید برخورد جدّی شود در غیر این صورت خطرآفرین می شود. به گفته وی مهمترین آسیب یک نشریه خود محوری بجای خدا محوری است؛ باید هر تیتری که زده می شود برای رضای خدا باشد، مطبوعات باید از خود محوری به سوی خدا محوری حرکت کنند.

 

تشکیل کارگروه تخصصی جهت بررسی محتوای نشریات/نباید نگاه قوم گرایی حاکم باشد

 

حسین طیبی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: ازدیاد نشریات به نوعی نشان دهنده فرهنگ آن منطقه است.

 

وی افزود: از جمله نقاط ضعف نشریات می توان به پایین بودن سطح کیفی برخی نشریات، عدم انتشار منظم در زمان مورد نظر، محتوای ضعیف، مطالب تکراری می توان اشاره کرد.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بیان داشت: برخی نشریات گستره توزیع خود را رعایت نمی کنند به عنوان مثال حوزه توزیع آن در چند شهرستان است اما فقط به یک یا دو شهرستان محدود می شود، همچنین می توان به پایین بودن جذابیت برخی نشریات نیز اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه برخی نشریات دارای دفتر مستقلی نیستند، خاطرنشان کرد: نظارت بر نشریات در برخی زمینه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است از طرف دیگر در اخذ مجوز نشریات بیشترین سهم در اختیار وزارتخانه است البته در حال پیگیری هستیم که اختیارات ما بیشتر شود.

 

طیبی عنوان کرد: باید یک کارگروه تخصصی با حضور افرادی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران مطبوعاتی تشکیل شود تا به بررسی محتوای نشریات پرداخته شود که این مسئله نیز در حال پیگیری است.

 

طیبی با اشاره به آسیب های نشریه، افزود: در صورتی که نشریات از رسالت خود فاصله بگیرند، می تواند موجب بی انگیزه کردن دیگران برای اخذ مجوز می شود و همچنین باعث پایین آمدن جایگاه نشریات می شود.

 

وی عنوان کرد: نباید به نشریه به چشم یک کاسبی نگاه کرد چراکه هدف تاثیرگذاری مثبت و فرهنگ سازی در جامعه است و همچنین نباید نگاه سلیقه ای و جناحی در نشریات حاکم شود.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان ابراز داشت: نباید برخی اسم ها مبتنی بر نگاه قوم گرایی باشد بلکه باید هم افزایی و وحدت محوریت کار باشد.

 

انگیزه افراد از دریافت مجوز متفاوت است

 

حجت الاسلام جعفر نیک نفس رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جیرفت به خبرنگار ما گفت: افرادی که مشتاق دریافت مجوز نشریه هستند، متناسب با چارچوب و ضوابطی که وجود دارد به آنها مجوز داده می شود چراکه این امر در مجموع موجب پویایی و حرکت رو به جلو می شود.

 

وی افزود: اگر هر نشریه ای به بخشی از مسائل و مشکلات در جامعه بپردازد، موجب حل شدن بسیاری از مسائل در جامعه می شود در این صورت است که اتفاق مثبتی در جامعه می افتد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جیرفت با اشاره به اینکه ممکن است انگیزه افراد از دریافت مجوز متفاوت باشد، اظهار داشت: ممکن است هر نشریه ای در یک حوزه خاص بیشتری تاکید کند مثلا یکی در زمینه سیاسی، دیگری محرومیت، آن یکی اقتصادی و غیره بپردازد.

 

وی در خصوص ازدیاد نشریات و مرکز ثقل آن در جیرفت به خبرنگار ما گفت: از آنجا که مبحث فرهنگ امری عمیق، قابل بررسی و جای کار بسیاری دارد و از طرف دیگر هدف نشریات حرکت با محوریت فرهنگ است لذا هر کدام از این نشریات می توانند به گوشه ای از مباحث فرهنگی بپردازند اما مسئله ای که نباید از ان غافل شد، عامل نظارت است، که نشریه نباید از چارچوب خود خارج شود.

 

حجت الاسلام نیک نفس اظهار داشت: شاید عمده ترین آسیب نشریات، تخریب و دور شدن از هدف اصلی و استفاده ابزاری از آنان است و اگر این امر اتفاق بیفتد و از ماموریت خود فاصله بگیرد، نشریه عاملی مخرّب می شود که موجب ضربه زدن به جامعه و نظام می شود.

 

منبع:شبستان

گزارش : رضا مومنی