اهمیت بیولوژیکی و اکولوژیک جازموریان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل, جازموریان با پهنای باند گسترده در جنوب شرق ایران قرار گرفته است و بعنوان پایلوت زیستگاهی و منابع آبی سفره های مناطق حاشیه قلمداد میگردد.

 

تصمیم سازی های مدیریتی آنی و غیر کارشناسانه و غیر منطبق بر اصول علمی و ترجیح منافع کوتاه مدت بر منافع بلند مدت و دامنه دار، پیش زمینه ای برای وقوع مرگ زود هنگام و تدریجی اکوسیستم بود که موجب ظهور تبعات گسترده با پراکنش منطقه ای بود از جمله سونامی های خشکسالی متوالی، نابودی زیستگاه های گیاهی و جانوری، تغییر اقلیم مناطق حاشیه، نابودی گونه های بومی درختان میوه به تبع وقوع تغییرات اقلیمی مانند سرما و گرمای شدید و تبعات دیگر .

 

با نگاهی آنسوتر به آسیب شناسی بحث فوق و تمرکز بر عوامل ایجاد و توسعه بحران فوق به چنین استنتاج صائبی دست خواهیم یافت که ریشه این همه کم مهری و برهم خوردن اکوسیستم طبیعی سدسازی در مناطق بالا دست بوده است که موجبات وقوع سیر قهقرایی افت آبی جازموریان گردیده است.

 

اقدامی که انجام آگاهانه و بدون عنایت به تبعات بعدی آن موجب متحمل شدن خسارات جبران ناپذیر و غیر قابل باوری بر پیکره کشاورزی مناطق تحت الشعاع گردیده است.

بنابراین کلیدی ترین راه حل برای برون رفت از بحران فوق احیاء مجدد آن با هموار سازی رواناب های مناطق سرچشمه خواهد بود. بی تفاوتی نسبت به احیاء آن بر گستره آسیب های بعدی آن به شکل تصاعدی می افزاید.

 

ورود و افزایش آب های شور با غلظت املاح زیاد و حرکت به سمت آب های شیرین با ذخیره اندک موجب بر هم خوردن توازن یون ها و کاهش کیفیت آنها می گردد که ادامه آن, رها شدن اراضی کشاورزی و بایر گشتن آن و مهاجرت روستائیان به شهرها و مراکز استانی هم جوار خواهد بود.

 

جهت نجات و برون رفت از بحران فوق نیاز به اتخاذ تصمیمات ملی و بین المللی دارد و مشارکت بومیان منطقه و فرهنگ سازی است, اولویت برتر جهت بهبود وضع موجود تخریب سدها و هموار سازی و هدایت رواناب هاست زهکشی های بعدی جهت ایزولاسیون لایه های خاک های رسی و حرکت آب در بین لایه هاست و نیز حفاظت دامنه دار از رستنگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری.

 

احیاء نوار سبز جازموریان بعنوان سدی طبیعی مانع ورود بادهای داغ شبه قاره هند و پاکستان به مناطق کشاورزی زراعی و باغی اطراف میگردد نمونه آن میتوان به خشکیدگی خوشه خرما و باد زدگی خوشه گندم اشاره کرد بنابراین قبل از وقوع سونامی های غیر قابل مهار بعدی که موجب رهاسازی اراضی کشاورزی و مهاجرت میگردد باید چاره ای اندیشید و با مطالعه و بررسی های بعدی از بهترین و کم هزینه ترین روش های جهت احیاء آن کمک گرفت.

 

نویسنده: یعقوب احمدی