محصولات جدید وارد تناوب کشت در شهرستان جیرفت می شوند


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

index

 

به گزارش سایت کنارصندل، مدیر جهاد کشاورزی جیرفت گفت: با توجه به بحران آب و مشکلات فراروی کاشت سیب زمینی و پیاز در سال های اخیر ، محصولات جدید وارد تناوب کشت می شوند.

 

علی سالاری، مدیر جهاد کشاورزی جیرفت بیان داشت: محصولاتی برای فصل خنک با نیاز آبی کم، صرفه اقتصادی بالا و سازگار با منطقه و دوره رشد کوتاه باید وارد الگوی کاشت شوند، این محصولات نیازی به صرف زمان جهت تآیید سازگاری با منطقه نیز ندارند.

 

سالاری بیان داشت: محصولاتی از قبیل ملون ها ، خربزه ، کاهو ، کرفس ، انواع کلم ها ، نخودفرنگی و بامیه بازار بزرگی در داخل و خارج از کشور مانند کشورهای همسایه دارند و در منطقه ما خارج از فصل تولید می شوند و به لحاظ دوره رشد کوتاه می تواند جایگزین مناسبی باشد.

 

وی همچنین به کاشت حبوبات اشاره کرد و گفت: به طور مثال کشت ماش بعد از برداشت سیب زمینی طرح استمرار به بهبود حاصلخیزی خاک کمک می کند و هم چنین قابلیت انبارداری مناسب و بالایی دارد.

 

سالاری همچنین کشت محصولات آجیلی چون بادام زمینی، کدو آجیلی، آفتابگردان و هندوانه آجیلی را پیشنهاد داد و افزود: این محصولات را به لحاظ دارا بودن قابلیت انبارداری می توان در زمان مناسب به بازار عرضه کرد.

 

علی سالاری سطح زیر کشت سیب زمینی در سال زراعی ۹۴-۹۵ را ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان یک هزار و ۹۰۰ هکتار در طرح استمرار بود که همین اضافه تولید کشاورزان را در زمان فروش به چالش کشاند.

 

وی افزود: برای برون رفت از این چالش بزرگ و اجرای برنامه جامع کشت های جایگزین نیازمند کمک ویژه بانک کشاورزی و تسهیلات سرمایه در گردش برای کشاورزان هستیم.

 

وی همچنین گفت: آفات و بیماری های سیب زمینی سایر محصولات را تهدید می کند و خطرناکترین آن نماتد است که به دلیل دامنه میزبانی وسیعی که دارد خطر جدی برای کشاورزی است و راهکار مناسب مبارزه با آن تناوب کشت است.

 

وی گفت آفات و بیماری های سیب زمینی سایر محصولات را نیز تهدید می کند که خطرناکترین آن نماتد است که در سالجاری در اراضی شهرستان مشاهده شده است و با توجه به دامنه میزبانی وسیعی که دارد خطری است برای منطقه که اگر تناوب رعایت نشود با چالش مواجه خواهیم شد.

 

انتهای پیام/.