علی محمد رادمنش بازیگر جیرفتی، نماینده ی مجلس شد!


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل, علی محمد رادمنش در نمایش " راپورت های شبانه دکتر مصدق" در نقش یکی از نمایندگان دوره هفدهم مجلس شورای ملی به ایفای نقش می پردازد.

 

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی و با حضور بازیگران عرصه ی تئاتر ، سینما و تلویزیون همچون آقایان " ایرج راد، فرهاد آئیش، رضا بهبودی، خسرو احمدی، علیرضا آرا، منوچهر علیپور " و خانم ها " رویا میرعلمی و نرگس محمدی " و بیش از شصت بازیگر دیگر در تیرماه و مردادماه در تالار وحدت در حال اجراست.

 

علی محمد رادمنش بازیگر جیرفتی که در فروردین و اردیبهشت ماه ایفای نقش " یک آشپز آلمانی" در نمایش " ننه دلاور و فرزندانش" به کارگردانی آقای امیردژاکام را در تئاتر شهر روی صحنه داشت، اینک در تالار وحدت در نقش یک نماینده مجلس، خوش درخشیده است.

 

فعالیت مستمر هنری آقای رادمنش از سال ۱۳۷۲ از نوجوانی در شهرستان جیرفت آغاز شد سپس با تحصیل در رشته بازیگری در دانشگاه تهران و همزمان فعالیت در رادیو و تلویزیون پی گرفته شد.

 

ایفای نقش به شیوه ای خلاق، جذاب و تاثیرگذار توسط " علی محمد رادمنش" در فیلم های " معمای ارتا" و " سیامول" و همینطور در تئاترهای صحنه ای، خیابانی و محیطی کشور و دریافت تندیس های بازیگری، کارگردانی و نویسندگی از جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر و جشنواره های ملی، زمینه ی توجه مخاطبان و کارگردان ها به این بازیگر با استعداد و با تکنیک را فراهم آورده است.

 

خبرنگار ما با " علی محمد رادمنش" ؛ از نمایش "راپورت های شبانه دکتر مصدق" بگوئید؟

 

این نمایش که با حضور بازیگران باتجربه ای همچون آقای فرهاد آئیش در نقش دکتر مصدق و آقای ایرج راد در نقش روزولت در حال اجراست، به دوره ای از زندگی خانوادگی و مقاومت سیاسی محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران می پردازد…

دورانی پر التهاب و پر از فراز و نشیب در تاریخ ایران پس از ملی شدن صنعت نفت ؛ دوران برگزاری رفراندوم و انحلال مجلس شورای ملی، دوران کودتا، عزل مصدق توسط شاه، تبعید، بیماری و مرگ جانکاه مصدق.

 

اجرای نقش های تاریخی به ویژه شخصیت های معاصر که هنوز در حافظه ی یک ملت زنده هستند، بسیار دشوار است.

 

شما در نقش نماینده ای هستید که در برابر مشی مصدق زیرکانه می ایستد و بازی سیاسی ای را علیه او آغاز می کند، آیا این نقش یک ما به ازای واقعی دارد؟

 

این شخصیت، نماینده ی طیفی از فراکسیون جبهه ی ملی است که در آغاز با مصدق همراه بودند اما به شکلی پنهانی گرایش به فراکسیون سلطنت طلبان دارند.

این گروه به علت اختلافاتی که با مصدق داشتند سعی در تضعیف دولت می کردند.

در آن دوره ، مجلس به چهار گروه تقسیم شده بود؛ جبهه ی ملی و طرفداران مصدق، طرفداران آیت الله کاشانی، وابستگان به دربار و بی طرف ها. وابستگان به دربار، در مجلس و در نطق های خود سعی کردند تهران را در برابر شهرستان ها قرار دهند و شروع به طرح نارضایتی و کاستی های شهرستان ها کردند با گفته هایی شبیه به حق؛ " ایران فقط تهران نیست، شهرستان ها نیز جزئی از پایتخت هستند.

 

چون ادارات فقط به تهران نظر دارند، شهرستان ها ویران شده اند." اراده ی باطل خود را با فشار به شاه ، زمینه ی عزل مصدق را رقم زدند.

 

اجرای نقش رجال سیاسی پیچیده است. شما چه خصوصیاتی را نمایش این شخصیت مدنظر قرار داده اید؟

 

این شخصیت مانند نمایندگان تاثیرگذار آن دوره، دانش آموخته ی اروپاست. روزنامه نگار است، صاحب چاپخانه و البته رجل سیاسی سیاس.

اما جاه طلبی های شخصی و تنازع او با کانون های روز قدرت به وی چهره ای خاص بخشیده است. شخصی که در ملی شدن نفت، مصدق را به عنوان یک پیشوا همراهی کرده است و به خاطر این حمایت ، یکسال رنج حبس را تحمل نموده است اینک با جراید در مقابل مصدق و همینطور حزب توده می ایستد و از کسانی است که موجب حوادث خشونت آمیز در جریان کودتا و تضعیف نهضت ملی ایران می شود.

 

پس به واقع می توان گفت که این شخصیت دو چهره دارد؟

 

بله. یک چهره ی آشکار که از او مردی سخنور ، مبادی آداب ، سیاستمدار و روزنامه نگار ارائه می دهد و شخصیتی پنهان که قدرت تخریب آن شگفت انگیز است.

 

معمولا اجرای چنین شخصیت هایی نیازمند کشف زمینه های تاریخی نمایشنامه و تحقیق تاریخی است.

چگونه وجوه شخصیتی این نقش را پایه ریزی کرده اید؟

 

در مرحله ی آشنایی با نقش از طریق اشارات موجود در نمایشنامه و سپس تحقیق به خصوصیات چند نماینده از آن دوره دست یافتم که لایه های شخصیتی و رفتار سیاسی آنها پیچیده بود.

 

زیرا با جریان ها، رجال سیاسی، نهادها اطلاعاتی نظامی و غیر نظامی، روزنامه نگاران، بازاریان و حتی باندهای پنهان سیاسى مرتبط بودند و از هر کدام در راستای هدفی بهره ای خاص برده بودند.

 

این شخصیتی که شما ارائه می کنید آیا ترکیبی از آنهاست؟

 

تقریبا. اما حقیقت این است که فهم رفتار سیاسی چنین رجالی نیازمند شناسایی فرایندها و شخصیت های موازی دیگر است.

 

وی از جنس کسانی است که دوستانش و اشخاصی همچون روزولت، وی را به گود سیاست پرتاب می نمودند، اگر انگیزه اش را هم از دست می داد، باز به ادامه ی راه تشویق و امیدوارش می کردند.

 

آنها کنترلی وصف ناشدنی بر شخصیت، کردار و رفتار چنین شخصیت های جسوری اعمال می نمودند. و وقتی به سود و مقصود خود می رسیدند، او را به حال خود رها می ساختند.

 

با تجربه ای که در این نقش کسب نموده اید، خصوصیات بارز یک نماینده ی مجلس چیست؟

 

نماینده ی مجلس، وکیل مردم است برای تدوین و اداره ی قوانین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیستی _ معیشتی جهت رفاه ملی، امنیت و آرامش عمومی.

نماینده باید دارای تخصص علمی و تجربه ی مدیریتی باشد و نگاه کلان ملی داشته باشد.

پیوسته در پی استقلال همه جانبه ی کشور باشد.

از جاه طلبی و رانت خواری به شدت پرهیز کند.

مسئولیت سنگین برآورده کردن خواسته های یک ملت را درک کند و حامی حقوق قانونی طبقات اجتماع باشد به ویژه حامی طبقه ی محروم از امکانات ملی، کشاورزان و کارگران.

 

بازیگران در زندگی خود این فرصت را دارند که مدتی نقش شخصیت های مختلف اجتماع را زندگی کنند؛ در لباس یک فرد معمولی، پزشک، مهندس، کارگر، نماینده، نخست وزیر و مشاغل طبقات مختلف اجتماع.

 

آیا تجربه ی زندگی در نقش در رفتار شما در زندگی تاثیر می گذارد؟

 

 مسلم است که موثر است اما بازیگر طی یک فرایند می آموزد که میان زندگی نقش و زندگی حقیقی خویش تمایز قائل شود.

 

زیرا اگر نقش یک دزد، تبهکار یا نقش یک معتاد را بازی کردیم نمی شود خصوصیات او را همچنان در زندگی خویش یدک بکشیم. وگرنه سر از زندان در می آوریم و یا چنان گرفتار توهم جهان آن نقش می شویم که به جنون می انجامد.

 

زندگی کردن در نقش های مختلف موجب خودشناسی می شود.

ما پس از اجرای نقش انسان باتجربه تری هستیم نسبت به گذشته همانطور که تماشاگر پس از تماشای یک زندگی، به تجربه ای بالاتر دست می یابد.

 

میزان استقبال مخاطبان از این نمایش چگونه است؟

 

استقبال بسیار خوب است. با اینکه نام نمایش مقوله ای سیاسی را بر می تابد اما این اثر، نمایشی است ویژه ی ذائقه ی خانواده ها زیرا به زندگی خصوصی مصدق و دغدغه های دخترش (خدیجه مصدق ) می پردازد.

 

طیف دیگری از مخاطبان، فرهنگیان و کسانی هستند که می خواهند تاریخ معاصر ایران را به فرزندانش بیاموزند پس با خانواده ی خود این نمایش را تماشا می کنند.

 

از آنجا که در این نمایش، همزمان دو روایت تنیده شده در دل درام، زندگی خصوصی و سیاسی مصدق را از اوج تا مرگ پی می گیرد، طیف مخاطبان فرهیخته، روزنامه نگاران، خبرنگاران و شخصیت های سیاسی جناح های مختلف و علاقه مندان به تاریخ معاصر ایران را به شگفتی در تالار وحدت گرد هم آورده است.

 

IMG-20160720-WA0010IMG-20160720-WA0007IMG-20160720-WA0006IMG-20160720-WA0008IMG-20160720-WA0004IMG-20160720-WA0001