. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 13950 تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مرداد 1395 | 08:04 ق.ظ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان خبر داد:

بهره برداری و فعالسازی ۵ معدن مس در جنوب کرمان

به گزارش سایت کنارصندل، جنوب کرمان دارای پتانسیل های قابل ملاحظه معدنی است که این یک فرصت خدادادی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه می باشد   رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در این خصوص گفت: با توجه به قرار گیری جنوب کرمان در امتداد زون ماده معدنی مس ارومیه – […]

۱۱۱

به گزارش سایت کنارصندل، جنوب کرمان دارای پتانسیل های قابل ملاحظه معدنی است که این یک فرصت خدادادی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه می باشد

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در این خصوص گفت: با توجه به قرار گیری جنوب کرمان در امتداد زون ماده معدنی مس ارومیه – دختر، که از آذربایجان شروع و به کوه های تفتان در سیستان و بلوچستان ختم می شود، همچنین وجود معادن مس غنی و بزرگ در این زون، مانند سونگون در آذربایجان، سرچشمه و میدوک در کرمان، احساس می شد که پتانسیل های مناسبی از مس در حوزه جنوب کرمان نیز وجود داشته باشد، اما متأسفانه قبلاً تلاش جامعی در جهت اکتشاف این منطقه انجام نشده بود.

 

وی ادامه داد: با توجه به استراتژی سازمان مبنی بر فعالسازی معادن و توسعه اکتشاف بر روی پتانسیل های معدنی، در مدت سه ساله اخیر از طریق دعوت از سرمایه گذاران بزرگ، همچنین برگزاری ۵ مزایده و واگذاری ۸ محدوده معدنی مس جهت اکتشاف و بهره برداری به سرمایه گذاران، واگذاری ۳ پهنه معدنی مس با مساحت ۳۴۸۶ کیلومترمربع از طریق مزایده به سرمایه گذاران واجد شرایط که ۳۰ درصد مساحت پهنه های تعریف شده در جنوب کرمان را شامل می شود، برای شناسایی پتانسیل های معدنی مس منطقه، فعالیت های اجرایی بر روی معادن مس جنوب کرمان آغاز شد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان ادامه داد: بحمدلله در این مدت اندک حدود ۲ ساله، گوشه ای از تلاش های فوق به ثمر نشست و ۵ معدن مس در حوزه جنوب کرمان فعال و به بهره برداری رسید. دکتر محمود اسکندری نسب گفت: ذخیره قطعی این معادن بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می باشد که بهره برداری از برخی از آنها آغاز شده است.

 

وی تصریح کرد: با صدور ۶۵ فقره پروانه اکتشاف و ۱ فقره گواهی کشف با ذخیره بالغ بر ۲۰ میلیون تن، همچنین با روند توسعه فعالیت های اکتشافی که در منطقه در حال انجام است، ان شا الله شاهد وجود ذخایر بسیار بالاتری در منطقه خواهیم بود. رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت جنوب کرمان ادامه داد: در حال حاضر این معادن و پروانه های اکتشافی برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته اند که این خود نشان از اهمیت فعالسازی معادن جهت جلوگیری از بیکاری و ایجاد اشتغال برای منطقه می باشد.

 

دکتر اسکندری نسب در خصوص اقدامات سازمان جهت احداث صنایع معدنی افزود: با توجه به اینکه از همان ابتدا احساس می شد پس از اکتشاف به ذخایر مناسبی دست پیدا کنیم، یکی از راهبردها و اولویت های مهم سازمان، احداث کارخانجات فرآوری مواد معدنی جهت تولید ارزش افزوده بیشتر، اشتغالزایی و جلوگیری از خام فروشی تعریف شد که بحمدلله در دو ساله اخیر با تلاش های پیوسته سازمان موفق به جذب سرمایه گذاران بزرگی برای راه اندازی این صنایع معدنی مهم در منطقه شدیم که تاکنون جواز تأسیس ۵ کارخانه فرآوری مس صادر و برخی از آنها با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ % در حال احداث هستند.

 

البته لازم به ذکر است قبل از آغاز روند اجرایی احداث کارخانجات نیاز به مشخص شدن ذخیره ماده معدنی می باشد که با پیشرفت اکتشاف معادن به مرور زمان برخی از این مهم محقق شده و مابقی نیز مشخص تر خواهد شد، لذا منتظر بودیم که میزان ذخیره معلوم شود و سپس عملیات اجرایی را آغاز کنیم. بحمدلله روند اجرا از حدود ۶ ماه پیش آغاز شد و حتی در سفر هیأت محترم دولت به استان، یکی از این طرح ها در شهرستان جیرفت توسط ریاست محترم جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس کلنگ زنی شد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در پایان افزود: امید است ظرف حداکثر یک سال آینده شاهد بهره برداری از برخی کارخانجات فراوری مس در منطقه باشیم.

 

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =