. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 13983 تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1395 | 15:58 ب.ظ

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت:

تغذیه انحصاری با شیر مادر زیربنای بقا و سلامت کودک است

به گزارش سایت کنارصندل ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت:تغذیه انحصاری با شیر مادر زیربنای بقا و سلامت کودک است چرا که تغذیه ای ضروری، بی نظیر و بدون جایگزین را برای رشد و تکامل کودک فراهم می کند.   اسدالله احمدی ،صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی شیر مادر افزود: […]

به گزارش سایت کنارصندل ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت:تغذیه انحصاری با شیر مادر زیربنای بقا و سلامت کودک است چرا که تغذیه ای ضروری، بی نظیر و بدون جایگزین را برای رشد و تکامل کودک فراهم می کند.

IMG_1444

 

اسدالله احمدی ،صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی شیر مادر افزود: تغذیه انحصاری شیر مادر در جنوب کرمان از میانگین کشوری بالاتر است .

 

وی تصریح کرد:اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی ویونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود.

 

وی افزود: سال‌ها تحقیقات و بررسی‌های متخصصان حوزه سلامت نشان داده است که شیردهی برای مادر و نوزاد، سودمند است و اثر مثبت آن حتی در دوران کودکی هم دیده می‌شود.

IMG_1441

 

وی ادامه داد: شیر مادر علاوه بر اینکه از سندروم خطرناک مرگ ناگهانی نوزاد تا حد امکان جلوگیری می‌کند، باعث تقویت عملکرد ریه‌های نوزاد نیز می‌شود و از مشکلات تنفسی و تنگی نفس جلوگیری می‌کند‌.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: درصد تغذیه انحصاری شیر مادر در کشور به طور میانگین ۵۱ درصد است که در جنوب کرمان با توجه به شیوه زندگی سنتی این رقم بالاتر از میانگین کشوری است.

 

وی بیان کرد:در جنوب کرمان ۱۷ هزار مادر وجود دارد که به فرزند خود شیر می دهد. احمدی تصریح کرد: سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۸ هزار و پنجاه مورد زایمان در این منطقه ثبت شدکه در سال گذشته این تعداد به ۱۷ هزار و ۲۶۶ مورد رسید و شاهد کاهش ۷۸۴ موردی نسبت به سال گذشته بوده ایم.

IMG_1443

 

وی بیان کرد: حفظ زندگی بیش از یک میلیون نفر در سال، کاهش قابل توجه بار اقتصادی و انسانی بیماری ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف و ارتقاء عملکرد تحصیلی از اثرات تغذیه مناسب در ۱۰۰۰ روز اول زندگی نوزاد است.

 

وی با بیان اینکه هزار روز طلایی اول زندگی نوزاد فرصتی بی بازگشت و پنجره ای رو به آینده ای روشن است گفت: هزار روز طلایی شامل ۹ ماه زندگی داخل رحمی و دو سال اول زندگی کودک است که به عنوان ایامی حساس و طلایی در زندگی هر فرد شناخته می شود.

IMG_1454

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: اتفاقاتی که در هر ثانیه از این ۱۰۰۰ روز برای جنین رخ می دهد اثری حیاتی در آینده فرد، اجتماع و کشور دارد.

 

وی با بیان اینکه همه والدین می خواهند کودکانشان با سلامتی رشد کنند و از فرصت رسیدن به پتانسیل کاملخود بهره مند شوند، بیان کرد: این فرصت در ۱۰۰۰ روز اول بین شروع بارداری مادر و دومین سالگرد تولد فرزند او بیش از هر زمان دیگر فراهم است.

IMG_1449

 

وی خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری و حمایت برای گذر ایمن از ۱۰۰۰ روز اول این اطمینان حاصل می شود که کودکان در همه جا شروع سالمی با تغذیه مطلوب و زیربنای مستحکمی برای آینده خواهند داشت.

 

احمدی افزود: اطمینان از مصرف ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مادران و کودکان، ترویج شیوه های مطلوب تغذیه و درمان کودکان دچار سوء تغذیه از جمله راه های ارتقاء تغذیه در ۱۰۰۰ روز است.

 

وی گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر به عنوان اولین ایمن سازی کودکان، حفاظت در برابر عفونت های تنفسی، بیماری اسهال و سایر بیماری های بالقوه تهدید کننده زندگی را فراهم می کند لذا دارای اثر حفاظتی در برابر چاقی و برخی از بیماری های غیر واگیر در مراحل بعدی زندگی می باشد.

IMG_1445

 

وی خاطرنشان کرد: شیوه های ناقص تغذیه با شیر مادر به ۱۱٫۶ درصد از مرگ سالانه کودکان کمک می کند لذا شیر مادر حاوی مواد مغذی پایداری است که با هیچ غذای دیگری این مواد مهم را نمی توان یافت.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: سوء تغذیه هنوز هم یکی از علل مرگ و میر کودکان در سراسر جهان محسوب می شود و برای شیرخواران عواقب سوء تغذیه بویژه سوء تغذیه شدید غیرقابل برگشت بوده و اثرات سوء آن در آینده آنان مشهود می شود.

 

وی با بیان اینکه سوء تغذیه می تواند زندگی کودکان زیردو سال را تهدید نماید افزود: این مورد موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن کودک شده و او را بیشتر به بیماری های شایع ذات الریه، اسهال و مالاریا مبتلا کند.

IMG_1438

 

احمدی بیان کرد:در اینجا نکته‌ای که ذکر آن ضروری به‌نظر می‌رسد این است که براساس تحقیقات متعدد متخصصان حوزه سلامت ،شیر خشک تنها در شرایطی خاص می‌تواند جایگزین شیر مادر شود یا اینکه حداقل پس از ۶ماه یا یک سال شیردهی طبیعی و زمانی که نوزاد دیگر‌ تمایلی به مصرف شیر مادر نشان نمی‌دهد می‌توان از شیر خشک استفاده کرد و دادن شیر خشک به جای شیر مادر از همان ابتدای تولد و بدون هیچ دلیل موجهی خطا و اشتباهی بزرگ محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد:در دین اسلام و از نظر بهداشتی و پزشکی بر اهمیت شیر مادر تأکید شده و همگان بر این باورند که نوزادان باید از شیر مادر استفاده کنند .

 

وی افزود:شیر مادر حاوی ترکیباتی است که حتی در شیر خشک نیز یافت نمی‌شود، ترکیباتی که در تقویت استخوان‌ها و در رشد طبیعی تمام‌ اندام بدن مؤثر خواهند بود.

IMG_6855

 

 

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 7 =