. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 14016 تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 مرداد 1395 | 06:39 ق.ظ

فضای خشک و بی روحی که بر وردی شهرستان عنبرآباد حاکم شده است

به گزارش سایت کنارصندل, این روزها ورودی شهر عنبرآباد از طرف کوه خرپشت که قبلا با درختهای سر سبز و زیبایش حس خوبی را به آدم القا میکرد به خشک آبادی تبدیل شده که روح انسان را در این خشکسالی بیشتر خراش میدهد.   اگر قبلا از سمت دو راهی خرپشت به سمت شهر عنبرآباد […]

به گزارش سایت کنارصندل, این روزها ورودی شهر عنبرآباد از طرف کوه خرپشت که قبلا با درختهای سر سبز و زیبایش حس خوبی را به آدم القا میکرد به خشک آبادی تبدیل شده که روح انسان را در این خشکسالی بیشتر خراش میدهد.

 

اگر قبلا از سمت دو راهی خرپشت به سمت شهر عنبرآباد آمده اید قطعا با درختان مرکبات کشت و صنعت روبرو شده اید که در دو طرف جاده خودنمایی میکردند,

اما متاسفانه این روزها چندین هکتار از این درختان به همت مسؤلین کشت و صنعت و در راستای احترام به نیازمندان عزیزی که زغال از ضروریات زندگیشان میباشد قطع شده اند. هرچند از نظر مسولین کشت و صنعت این درختان بازدهی اقتصادی نداشته اند و هزینه نگهداریشان مقرون بصرفه نبوده است و بقول قدیمیها ( آفتابه خرج لحیم است) اما ای کاش کمی هم در کنار افکار اقتصادیشان به فکر بازدهی معنوی این درختان هم بودند !!

 

شاید در نگاه اول اتفاق خاصی نیفتاده اما همین درختان در روحیه مردم عنبرآباد و رهگذرانی از این منطقه عبور میکردند تاثیر بسزایی داشت آن نهم در برهه ای که خشکسالی و کم لطفی زمین آسمان در اوج خود قرار دارد و شاید دیدن این درختان سرسبز روزنه ای امید بخش برای تعدادی از مردم بود.

 

بنده نمیگویم که چرا این درختان قطع شده اند و نباید قطع میشدند, اما ای کاش مسؤلان عنبرآباد و مسؤلان کشت و صنعت که از خودشان هم از همین منطقه هستند و کاملا با فضای این روزها و روحیات مردم آگاه هستند, رایزنی میکردند که حتی الامکان یک ردیف از درختان در حاشیه جاده را قطع نمیکردند و بریدن این درختان را در صورت کشت مجدد درخت در این مکان به چند سال بعد موکول میکردند تا درختان تازه کشت شده قدری خودنمایی میکردند و سپس به قطع درختان قبلی میپرداختند و بقول قدیمیها بطوریکه ( نه سیخ بسوزد و نه کباب) .

 

بنده فکر نمیکنم که قطع نکردن موقت یک ردیف درخت در حاشیه جاده به احترام مردم عنبرآباد و مسافران عزیز لطمه ای به تهیه زغال مصرفی مردم و درآمد کشت و صنعت میزد اما اطمینان دارم که لطمه روحی سنگینی به مردم عنبرآباد وارد شده است.

 

اینروزها که شهرداریها برای ساخت فضای سبز هزینه های زیادی صرف میکنند, از دست دادن چنین فضای سبزی تاسف بار است.

 

ای کاش شهردار عنبرآباد به هر قیمتی میتوانست مسؤلان کشت و صنعت را راضی کند تا درختان حاشیه این جاده را موقتا قطع نکنند حتی اگر مشکل با پرداخت هزینه خرید چوب درختان برای نبریدن حل میشد !!

 

اما قطعا برخی از مسولان عنبرآباد حتی خبر از قطع این درختان هم ندارند !

چرا که آنها جایی به جز میز کارشان را نمیشناسند و از محل کارشان بیرون نمیروند و روحیات مردمی که به آنها تکیه کرده اند برایشان مهم نیست .

 

به امید روزی که مردم و مسؤلین از کنار خیلی از اتفاقات ظاهرا ساده آسان نگذرند .

 

با تشکر فرزند کوچک جنوب کرمان مهرداد دلیری

 

IMG-20160803-WA0017IMG-20160803-WA0023

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + پنج =