سومین فصل کاوش های باستان شناسی جیرفت از اسفندقه آغاز می شود


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

۸۲۱۷۷۳۹۱-۷۰۹۱۷۰۱۷

 

به گزارش سایت کنارصندل ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: سومین فصل کاوش های علمی باستان شناسی جیرفت از نیمه دوم مردادماه سال جاری در تپه باستانی گاوکشی اسفندقه آغاز می شود.

 

 

 روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان محمود وفایی افزود: سومین فصل کاوش های باستان شناسی جیرفت ۳۵ روز زمان می برد.


وی خاطرنشان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی و دانش آموختگان رشته باستان شناسی و علوم میان رشته ای از دانشگاه های مختلف کشور در هیات باستان شناسی حضور دارند.


وی ادامه داد: هیات باستان شناسی در دو فصل گذشته پیش از تاریخ دشت اسفندقه جیرفت به نتایج ارزشمندی از استقرارهای انسانی در دوره نوسنگی این دشت دست یافت.
وی اظهار کرد: وجود آثار معماری با پلان منظم و از پیش طراحی شده و همچنین مصالحی چون خشت و چینه به دست آمده از کاوش های باستان شناسی جیرفت گویای استقرار دائم و وجود کارگاه های تولید ابزار و مهمتر از آن فضاهایی که از آن می توانیم به نام معبد یاد کنیم، است.


وفایی ادامه داد: وجود یافته های ارزشمندی چون پیکرک های انسانی و شمار محدودی پیکرک های حیوانی، ابزار سنگی چون تیغه ها، ریز تیغه ها و مهره های تزئینی از جنس سنگ و صدف که در این فضاهای معماری به دست آمده حاکی از آشنایی کامل ساکنین محل با فن تولید ابزار و اشیاء مورد نیاز و همچنین معماری همگن با منطقه بوده است.


وی بیان کرد: بر پایه پژوهش های انجام شده و نتایج حاصله، سابقه استقرار در این محل معماری و دست ساخته های هنری و کاربردی در سومین فصل کاوش های علمی باستان شناسی جیرفت تداوم خواهد یافت.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام/.