. سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 14580 تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1395 | 19:16 ب.ظ

دکتر توکلی پژوهشگر عنبرآبادی:

شهرستان عنبرآباد با اقلیم های متفاوت ، منبعی از گیاهانی دارویی است

به گزارش سایت کنارصندل, گیاهان دارویی در عصر حال به بحث داغ و پرطرفداری تبدیل شده است و از آن جهت که داروهای شیمیایی عوارضی در بر دارند اهمیت گیاهان دارویی بیشتر شده است و از طرفی شهرستان عنبرآباد با اقلیم های متفاوت منبعی از گیاهانی دارویی است .   دکتر ایمان توکلی محقق و […]

به گزارش سایت کنارصندل, گیاهان دارویی در عصر حال به بحث داغ و پرطرفداری تبدیل شده است و از آن جهت که داروهای شیمیایی عوارضی در بر دارند اهمیت گیاهان دارویی بیشتر شده است و از طرفی شهرستان عنبرآباد با اقلیم های متفاوت منبعی از گیاهانی دارویی است .

 

دکتر ایمان توکلی محقق و پژوهشگر در زمینه داروهای گیاهی توضیح بیشتری در مورد این موضوع به خبرنگار ما دادند.

 

دکتر توکلی اظهار داشت : شهرستان عنبراباد به دلیل تعدد اقلیم آب و هوایی, محل رویش بسیاری از گیاهان متعدد و مختلف است و کوه های سر به فلک کشیده جبالبارز که در شرق این شهرستان مرز این شهرستان با شهرستان های بم و نرماشیراست، درمناطق مرتفع کوههای جبالبارز که همیشه پوشیده از برف است ناحیه کوهستانی سردسیری را شاهدیم و در ارتفاعات پایین تر و کوهپایه ای گمرکان، رودفرق شاهد آب و هوای معتدل تری هستیم و در مناطق پست جلگه ای که خود شهرستان عنبراباد در آنجا قرار دارد هم شاهد دو نوع متفاوت آب و هوای گرم مرطوب و گرم خشک هستیم .

۰۰۹۹۹۸

 

این پژوهشگر گفت: این تفاوت متعدد آب و هوایی باعث رویش طیف وسیعی از گونه های سردسیری و گرمسیری گیاهان دارویی شده است.

 

وی افزود: استفاده از گیاهان دارویی جهت مداوای بسیاری از بیماری ها به زمان های بسیار قدیم بر میگردد تا جایی که در زمان های نه چندان دور و حتی امروزه در برخی از منازل کیسه پارچه ای به اسم مفرشو وجود داشته که در واقع یک داروخانه همراه خانواده بوده است و معمولا بزرگ ترهای خانواده برای هر بیماری یک نوع گیاه را تجویز میکردند و این علم را به تجربه و نسل به نسل آموخته بودند.

 

وی بیان داشت : متاسفانه در چند دهه گذشته با افزایش داروهای شیمیایی استفاده از این گیاهان رو به فراموشی رفته است اما از طرفی امروزه اثرات مخرب و زیان آور گیاهان شیمیایی و همچنین ناتوان ماندن متخصصان در پیدا کردن راه حل شیمیایی بسیاری از بیماری ها استفاده از داروهایی با منشاء گیاهی در دنیا رو به افزایش است .

 

دکتر توکلی پژوهشگر در زمینه گیاهان دارویی خاطر نشان کرد : در کشوری مانند سوئیس بیش از ۷۰درصد، آلمان۶۵درصد، آمریکا ، چین و ژاپن بیش از ۵۰ درصد از داروهایی را که مصرف میکنند کاملا گیاهی است اما متاسفانه کشور ایران با قدمت بسیار زیاد در زمینه گیاهان دارویی چیزی حدود ۵درصد از داروهایی که مصرف میکنند گیاهی است.

۰۰۹۹۹۷

 

وی تصریح کرد: امروز در کشور ما شرکت های دانش بنیان متعددی درزمینهه گیاهان دارویی شروع به فعالیت کرده اند تا جایی که هم کنون چیزی حدود ۴۶۰ داروی گیاهی در بازار و داروخانه های گیاهی موجود هست که این جای بسی خوشحالی است.

 

این پژوهشکر به تعداد بیش از ۲۰۰گونه گیاه دارویی سردسیری و گرمسیری در شهرستان عنبرآباد اشاره کرد و افزود : متاسفانه تنها تعداد انگشت شماری از آنها برای مردم شناخته شده است و بسیاری از این گیاهان خصوصا گیاهان دارویی گرمسیری برای مردم ناشناخته مانده است و جا دارد جهت شناساندن این گیاهان برای مردم وروش های استفاده از آنها آموزش هایی داده شود.

 

وی افزود: اما موضوعی که در ارتباط با گیاهان دارویی شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد بحث اقتصاد گیاهان دارویی و اشتغالی هست که به واسطه کاشت و همچنین برداشت از طبیعت و فراوری این گیاهان میتواند به وجود بیاید، امروزه بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی خواهان و خریدار این گیاهان هستند.

۰۰۹۹۹۹۹۹

 

دکتر تولی بیان داشت : به طور کلی میتوان حوزه های مختلفی را که به واسطه گیاهان دارویی سبب اشتغال شوند را به چند بخش تقسیم کرد:
 

۱- کاشت گیاهان دارویی- بسیاری از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی قابل قبول در منطقه و شهرستان قابل کاشت و بهره برداری هستند با توجه به بازار مناسب گیاهان دارویی و همچنین خروج از حالت تک کاشتی بعضی محصولات جالیزی اهمیت به موضوع کاشت بسیارضروری هست.
 

۲- بهره برداری از طبیعت – این بخش میتواند سبب اشتغال برای برخی از مردم مناطق محلی بشود که این بخش هم نیازمند آموزش و همچمین نظارت هست.
 

۳- مهمترین بخش وابسته به گیاهان دارویی بحث فراوری گیاهان دارویی هست که خود سبب افزایش ارزش افزوده و همچنین جلو گیری از خام فروشی میشود برای مثال صنایع مختلف بسته بندی، عرق گیری، اسانس گیری، داروسازی هست که میتواند سبب اشتغال زایی بسیار خوبی درسطح شهرستان شود.

 

این پژوهشگر به اقداماتی که ضرورت دارد در این زمینه صورت گیرد اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد یک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی،حرکت دانشگاه ها وپایان نامه های دانشجویی به سمت استفاده ی عملی،حمایت بانک ها درزمینه ی اعطای تسهیلات کم بهره در رابطه با کاشت وفراوری گیاهان دارویی،تخصیص اعتبارات وبودجه درجهت شناسایی وپژوهش های کاربردی گیاهان دارویی و آموزش به مردم جهت بهره برداری وهمچنین حفاظت از گونه های دارویی می توانند گام هی موثری باشند.

 

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 8 =