سرزمین جیرفت جهان را متحول کرده است/کشف آثار ۹هزار ساله در اسفندقه جیرفت


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

 

به گزارش کنارصندل ، رییس هیأت کاوش تپه گاوکشی اسفندقه جیرفت گفت: استقرار در تپه گاو کشی دشت اسفندقه جیرفت به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد تعلق دارد که تا سده نخستین هزاره ششم تداوم داشته است.

 
 
نادر علیداد سلیمانی اظهار کرد: سومین فصل کاوش در دشت اسفندقه جیرفت در استان کرمان با هدف آگاهی هرچه بیشتر از نوع معماری نخستین ساکنان این محوطه در حال انجام است.
 
 
وی مهمترین دستاوردهای این فصل از کاوش را معماری از پیش طراحی شده، ابزار سنگی، گونه های سفال اعلام کرد که با توجه به آثار به دست آمده سفال های کشف شده در این محل تولید شده بوده اند.
 
 
این باستان شناس تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته می توان تپه گاو کشی دشت اسفندقه را باتوجه به مواد فرهنگی به دست آمده با حوزه زاگرس جنوبی و استان فارس مقایسه کرد.
 
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون محوطه های مشابه همزمانی در جنوب شرق ایران مورد شناسایی قرار نگرفته اند افزود: سومین فصل کاوش های علمی باستان شناسی پیش از تاریخ دشت اسفندقه جیرفت از نیمه مرداد ماه سال جاری شروع شده و در حال انجام است.
 
 
سلیمانی با اشاره به پیشینه دوفصل کاوش در این محوطه گفت: به دنبال بررسی های جامع باستان شناسی دشت اسفندقه که در سال ۱۳۸۵صورت گرفت چند استقرار بر پایه مواد فرهنگی حاصل از بررسی ها از دوره نو سنگی مورد شناسایی قرار گرفت.
 
 
وی افزود: هیأت باستان شناسی پیش ازتاریخ دشت اسفندقه جیرفت با هدف آگاهی از شکل گیری نخستین استقرارها در حوزه جنوب شرق ایران اقدام به ارایه طرح و پیشنهاد کاوش در تپه گاو کشی اسفندقه را به پژوهشکده باستان شناسی ارسال و با کسب مجوز اقدام به کاوش های علمی کرد.
 
 
به گفته این باستان شناس، در دو فصل گذشته و با تمرکز روی تپه گاوکشی و تپه های حوزه دولت آباد که در انتهای جنوب تا جنوب غربی دشت اسفندقه واقع شده اند نتایج ارزشمندی از استقرارهای دائم انسانی در جنوب شرق ایران به دست آمد که پیش از این در منطقه مورد شناسایی قرار نگرفته بود.
 
 
سلیمانی، از مهمترین دستاوردهای این کاوش ها را شناسایی آثار معماری ازجمله معماری مسکونی –کارگاهی و آیینی اعلام کرد که با خشت خام بنا شده است.
 
 
وی گفت: بخش مرکزی فضایی به نام معبد نیز طی کاوش های اسفندقه جیرفت کشف شد که این بنا با هندسه زیبایی سکوسازی و سپس با گل اخرای قرمز تزئین شده است.
 
 
این باستان شناس خاطرنشان کرد: از جمله مواد فرهنگی که در این کاوش ها به دست آمده می توان به گونه های ظریف و زیبایی از سفال صیقل یافته، براق و منقوش اشاره کرد که به زیبایی تمام تولید شده اند.
 
 
به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رییس هیأت کاوش تیغه، ریز تیغه، ابزارسنگی را از دیگر یافته های کاوش اعلام کرد و یادآور شد: کاوش های صورت گرفته در اسفندقه همچنین به کشف پیکرهای گلی و سفالی انسانی از درون فضای آیینی انجامید.
 
 
منبع: آفتاب نیوز
انتهای پیام/.