. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 16390 تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1395 | 20:13 ب.ظ

مدیر جهادکشاورزی جیرفت خبر داد:

بیش از ۴۵۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در دهستان اسفندقه وجود دارد

به گزارش سایت کنارصندل، علی سالاری مدیر جهادکشاورزی شهرستان جیرفت گفت: بیش از ۴۵۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در دهستان اسفندقه وجود دارد که از این سطح زیرکشت ۲۵۰ هکتار بارور و مابقی به صورت نهال است.   علی سالاری افزود: متوسط برداشت محصول در هر هکتار پسته ۸۵۵ کیلوگرم است که سالانه ۵۹ […]

به گزارش سایت کنارصندل، علی سالاری مدیر جهادکشاورزی شهرستان جیرفت گفت: بیش از ۴۵۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در دهستان اسفندقه وجود دارد که از این سطح زیرکشت ۲۵۰ هکتار بارور و مابقی به صورت نهال است.

 

علی سالاری افزود: متوسط برداشت محصول در هر هکتار پسته ۸۵۵ کیلوگرم است که سالانه ۵۹ تن پسته در منطقه اسفندقه تولید می شود. وی تصریح کرد: ارقام پسته کشت شده در این منطقه از نوع اکبری، کله قوچی و احمدآقایی است که این محصول به دلیل مرغوبیت بالا و ارگانیک بودن، بازار پسندی خاصی دارد.

 

سالاری خاطرنشان کرد: سیاست جهاد کشاورزی با توجه به بحران کم آبی در این منطقه جایگزین کردن محصول پسته به جای محصولات پر مصرف در آب است.

 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جیرفت گفت: تاکنون ۶۲ پرونده به منظور پرداخت تسهیلات بانکی در زمینه جایگزینی محصول پسته در دهستان اسفندقه به بانک کشاورزی معرفی شده است.

 

وی ادامه داد: کشاورزان این منطقه گرایش خاصی به کشت محصول پسته دارند که سازمان جهاد کشاورزی هم از این ایده حمایت می کند.

 

سالاری اظهار کرد: مشکل کشاورزان منطقه اسفندقه در زمینه کشت پسته، دریافت تسهیلات بلند مدت بانکی با توجه به دیربازده بوده این محصول نسبت به کشت های گلخانه ای است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه زمان کاشت و به بار نشستن درخت پسته طولانی است لذا باید تمهیدات لازم برای ارائه تسهیلات بلندمدت با دوره تنفس ۲ ساله به متقاضیان واجد شرایط در بخش کاشت پسته اندیشیده شود.

 

سالاری تصریح کرد: در فصل برداشت محصول پسته در طول یک ماه برای ۵۰۰ نفر در دهستان اسفندقه اشتغالزایی ایجاد می شود. وی تصریح کرد: مشکل عمده پسته کاران این منطقه نبود صنایع فراوری این محصول است که با حمایت سازمان جهادکشاورزی یک واحد فرآوری در روستای شرف راه اندازی شده است.

 

اسفندقه با هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت به عنوان ظرفیت نیروی انسانی، ظرفیت های فراوانی چون وجود معادن، آب گرم مداوای امراض پوستی معروف به 'نان گیشکی' و آثار تاریخی فراوان مانند مقبره میرحیدر یا گورخانه را که یادگار دوره صفویه است در خود جای داده است و امروز توجه به بخش کشاورزی و توسعه هدفمند آن در کنار پرداختن به سایر ظرفیت ها می تواند موجب تحقق بیش از پیش طرح های اقتصاد مقاومتی و البته رونق اقتصادی مردم این منطقه شود

 

سالاری مدیر جهاد

سالاری مدیر جهاد

نظرات بینندگان:

  1. ناشناس گفت:

    راستی آمار ۱۷۰۰ نفر جمعیت اسفندقه را از کجا آوردید .

  2. ناشناس گفت:

    سلام آقای سالاری لطفا در فکر قنات فردوس اسفندقه هم باشید که پس از یک سال دوباره تخریب شده و نیاز به بازگشایی مسیر آب دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =