. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 16543 تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 مهر 1395 | 20:17 ب.ظ

جنوب کرمان جایگاهی در صدا و سیمای استان ندارد / به قلم بهروز محمدی

به گزارش سایت کنارصندل، بهروز محمدی نوشت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ملی نقش موثری را در تنویر افکار عمومی و فرهنگ سازی دارد. آزادی بیان و پرداختن به موضوعات مختلف فرهنگی ،سیاسی، گردشگری ، ورزشی ،اقتصادی و … از موضوعات مهمی است که در گستره عظیم کاری این سازمان ملی […]

به گزارش سایت کنارصندل، بهروز محمدی نوشت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ملی نقش موثری را در تنویر افکار عمومی و فرهنگ سازی دارد.
آزادی بیان و پرداختن به موضوعات مختلف فرهنگی ،سیاسی، گردشگری ، ورزشی ،اقتصادی و … از موضوعات مهمی است که در گستره عظیم کاری این سازمان ملی قرار دارد.

صداو سیمای مراکز استانها نیز به تبعیت از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همین نقش ها را در مراکز استان ایفا می کنند.
آنچه که در صداوسیمای مراکز استانها مورد توجه است پرداختن به مسائل فرهنگی ،اقتصادی ،معرفی جاذبه های گردشگری ،تولید انواع برنامه ها در خصوص مسائل فرهنگی ( آداب و رسوم محلی ) و … می باشد که صدا و سیمای مراکز استانها باید به صورت عادلانه به ظرفیت های تمامی نقاط استان بپردازند.

منطقه کرمان جنوبی با دارا بودن هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، فاریاب، قلعه گنج، منوجان و رودبار جنوب و جمعیت یک میلیون نفری یک سوم جمعیت استان را دارا می باشد.
اما متاسفانه از ابتدای شکل گیری صدا و سیما در مرکز استان تاکنون نامهربانی های زیادی در این منطقه از سوی رسانه ملی صورت گرفته است .
مردم انتظار دارند در سازمانی که رئیس آن از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می شود شاهد تبعیض و بی عدالتی نباشد اما آنچه که از ابتدای تاسیس صداو سیما در مرکز استان به چشم می آید بی عدالتی و تبعیض قائل شدن مدیریت آن نسبت به منطقه کرمان جنوبی است .
شکی نیست که صدا و سیمای استان در جذب نیرو همیشه نگاهش به مرکز استان است و کمتر دیده شده است که دست اندرکاران اصلی در حوزه مدیریتی این سازمان از جنوب وجود داشته باشند.

کرمان جنوبی با فرهنگ اصیل و بومی منطقه و دارا بودن گویش های سردسیری و گرمسیری و ظرفیت های بسیاری از قبیل کشاورزی ، معادن، میراث فرهنگی ، جاذبه های طبیعی ، کمتر در صدا و سیمای استان به آن پرداخته می شود و مدیریت این سازمان فقط و فقط شمال و مرکز استان را می بیند و هیچ توجهی به جنوب ندارد.
بسیاری از برنامه های صدا و سیمای استان با توجه به وجود لهجه کرمانی اصلا برای برخی از مردم جنوب قابل درک نیست و یا بسیاری از الفاظ و کلمات را مردم جنوب نمی دانند و باید گفت: که صدا و سیمای استان همانطور که در جهت ترویج و حفظ لهجه کرمانی تلاش می نماید در معرفی لهجه شیرین مردمان جنوب نیز اهتمام ورزد.

بسیاری از مردم کرمان جنوبی با برنامه های صدا و سیمای استان ارتباط برقرار نمی کنند و مدیران صداو سیمای استان از ابتدا تاکنون همزادپنداری با مردمان جنوب را ندانسته و نمی دانند.
تبعیض در رسانه ملی در جنوب استان در حالی صورت می گیرد که این سازمان کمتر تلاشی در خصوص تولید برنامه از ظرفیت های منطقه نداشته است و باید گفت که این ظلم بزرگی به این مردم است .
مدیران صدا و سیمای استان پاسخ دهند که کدام برنامه تولیدی در کرمان جنوبی را پخش کرده اند و بعضا برنامه هایی از جنوب پخش شده است در مدت زمان بسیار کوتاهی به نمایش گذاشته شده است .
آیا وجود فرهنگ ناب و اصیل کرمان جنوبی، و تمدن هفت هزار ساله جیرفت کهن که تمدن بین النهرین را پشت سر گذاشته است ، وجود بزرگترین گلخانه های طبیعی جهان ،قطب کشاورزی کشور و .. نمی تواند یکی از مسائلی باشد که تولید کنندگان برنامه های صدا و سیمای کرمان در این خصوص فعالیت نمایند؟

چرا صدا و سیمای استان به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های کرمان جنوبی نمی پردازد ؟ چرا گویش اصیل بومی و شیرین منطقه کمتر جایگاهی در رسانه ملی دارد؟ مگر لهجه و گویش کرمانی چه فرقی با گویش ها و لهجه اصیل مردمان جنوب دارد که دائما در صدا و سیمای استان به آن پرداخته می شود ولی هیچ خبری از معرفی و پرداختن به گویش شیرین مردمان جنوب نیست ؟
چرا صدا و سیمای استان در انتخاب مجریان و دست اندرکاران برنامه ها جنوب را نادیده می گیرد ،چند درصد از مجریان برنامه های استانی صدا و سیما جنوبی هستند؟

شکی نیست که مدیران صدا و سیمای استان نمی خواهند نیروی انسانی توانمند و فعال در جنوب وارد عرصه شوند و به همین خاطر است که به دلایل مختلف چوب لای چرخ آنها می گذارند.
مدیران رسانه ملی در استان پاسخ دهند کدام برنامه های تولیدی را در جهت معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی جنوب داشته اند؟
مدیران رسانه ملی در استان پاسخ دهند که چرا این روزها که هلیل و جازموریان در حال نابودی هستند کمتر صحبتی در این خصوص صورت نمی گیرد؟
مدیران رسانه ملی در استان باید بدانند که درصد زیادی از مردم کرمان جنوبی علاقه ای به تماشای شبکه کرمان ندارند که دلایل آن به وضوح پیداست .

یک جنوبی چگونه می تواند برنامه های تولیدی از صداو سیمای استان را تماشا کند در حالی که کمتر صحبتی در خصوص جنوب نیست؟
یک جنوبی چگونه می تواند برنامه های به اصطلاح تاریخی شبکه کرمان را به تماشا بنشیند این در حالی است که تمدن هفت هزار ساله جیرفت و سایر آثار باستانی او در صدا و سیمای استان جایگاهی ندارد؟
یک جنوبی چگونه می تواند برنامه های مذهبی در شبکه استان را تماشا کند این در حالی است که از شور و شوق مردم جنوب در برنامه های مذهبی خبری در آن رسانه نیست؟
یک جنوبی چگونه می تواند برنامه های ورزشی شبکه استانی را به تماشا بنشیند این در حالی است که ورزش جنوب با تمام ظرفیت و پتانسیل ها از سوی صدا و سیمای استان فراموش شده است .

همه موارد اعلام شده خود دلیل موجهی برای نارضایتی شدید مردم کرمان جنوبی از سوی رسانه ملی در استان است و امید می رود تا متولیان امر و مدیریت این سازمان نیم نگاهی هم به جنوب داشته باشد زیرا جنوب یک سوم جمعیت استان را داراست و جزئی از خاک همین مرز و بوم است و قطعا مردم فراموش نخواهند کرد که مدیران صدا و سیمای استان و دست اندرکاران آن چقدر به این منطقه پرداخته اند و شکی نیست که متولیان امر در این رابطه باید پاسخگو باشند.
نشریه استدلال ۹۵/۷/۷

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 13 =