. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 16759 تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1395 | 08:00 ق.ظ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان:

آغاز عملیات احداث کارخانه تولید شمش طلا در جنوب کرمان/پیشرفت ۱۰درصدی این کارخانه

  به گزارش کنارصندل ،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان از پیشرفت ۱۰ درصدی احداث کارخانه تولید شمش طلا در شهرستان فاریاب خبر داد.   به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت ،معدن و تجارت جنوب کرمان، معدن طلای زرترشت در ۱۰ کیلومتری روستای زهمکان از توابع شهرستان فاریاب در جنوب کرمان قرار […]

۳

 

به گزارش کنارصندل ،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان از پیشرفت ۱۰ درصدی احداث کارخانه تولید شمش طلا در شهرستان فاریاب خبر داد.

 

به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت ،معدن و تجارت جنوب کرمان، معدن طلای زرترشت در ۱۰ کیلومتری روستای زهمکان از توابع شهرستان فاریاب در جنوب کرمان قرار دارد و طبق شواهد باستانشناسی بدست آمده، سابقه استخراج از این معدن به چند هزار سال قبل بر می گردد که در آن زمان عملیات جداسازی طلا به روش آسیاب کردن سنگ طلا انجام میگرفته است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در این خصوص گفت: از آنجائیکه طلا به عنوان یک فلز استراتژیک، از لحاظ سیاسی و اقتصادی، پشتوانه مالی کشورها بوده و نقش مهمی را در بازارهای جهانی ایفا میکند، اکتشاف و بهره برداری از پتانسیل های طلا در تمامی نقاط کشور دارای اهمیت فرآوان بوده به علاوه اینکه در اشتغالزایی نقاط محروم نیز نقش موثری خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: معدن طلای زرترشت در سال ۷۴ توسط یک شرکت خصوصی ثبت شده و در سال ۸۸ پروانه بهره برداری اخذ کرده است. اما متأسفانه تا نیمه دوم سال ۹۲ هیچ گونه فعالیتی در این معدن انجام نشده بود.

 

دکتر محمود اسکندری نسب افزود: در ابتدای شروع کار اینجانب در سازمان، فعالسازی این معدن مهم به عنوان یکی از اولویت های کاری سازمان تعریف شد و بحمدلله با پیگیری های مستمر، با ورود سرمایه گذار جدید عملیات اکتشاف و استخراج در معدن مجدداً آغاز شد.

 

 وی گفت: اکتشاف سطحی در محدوده ای به وسعت ۶٫۵ کیلومتر مربع- اکتشاف تفصیلی در محدوده ای به وسعت ۱٫۵ کیلومتر مربع- حفر ۳۷ گمانه جمعاً به عمق ۲۵۰۰ متر- برداشت و آنالیز بیش از ۲۰۰۰ نمونه- استخراج بیش از ۲۰ هزار تن ماده معدنی و دپو در معدن، از جمله اقداماتی است که در ۲ ساله اخیر جهت فعالسازی این معدن انجام گرفته است.

 

ایشان تأکید کرد که در حین انجام این فعالیت های اکتشافی در دو ساله اخیر، خوشبختانه ذخیره معدن به حدود ۴ برابر قبلی افزایش پیدا کرد که این اقدام، پروژه را از لحاظ اقتصادی برای سرمایه گذار آن جذاب و سرانجام منجر به سرمایه گذاری برای احداث کارخانه تولید شمش طلا توسط سرمایه گذار معدن شد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان ادامه داد: در نتیجه تلاش سازمان و با توجه به عیار ppm ۵ (۵ گرم در تن) سنگ معدن که عیار خوبی در میان معادن طلا محسوب می شود و همچنین ذخیره ۵۰۰ هزار تنی معدن، سرمایه گذار معدن آمادگی خود را جهت ساخت کارخانه فرآوری در مجاورت معدن اعلام و در تیرماه امسال مجوز آن توسط سازمان صادر شد.

 

دکتر اسکندری نسب بیان کرد: مجوز ساخت کارخانه در زمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ مترمربع و با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۴ میلیارد ریال صادر شده است.

 

وی افزود: ظرفیت تولید این کارخانه، تولید سالانه ۱۰۰ کیلوگرم شمش طلا می باشد که به طور مستقیم حداقل برای ۹۰ نفر اشتغالزایی خواهد کرد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان همچنین از وجود و فعالسازی یک معدن طلا در نزدیکی معدن زرترشت خبر داد و گفت: در این مدت سعی شد اکتشاف در سایر نقاط پتانسیل دار این منطقه نیز دنبال شود که خوشبختانه یک معدن طلای دیگر نیز شناخته و فعال شد. با توجه به اینکه روند مطالعات جهت اجرای این کارخانه به کمک سرمایه‌گذار خارجی در حال انجام است، فعالسازی معدن دوم به تأمین مواد معدنی مورد نیاز کارخانه زرترشت کمک خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: معدن دوم با ذخیره ای بالغ بر ۱۷۰۰۰ تن و سرمایه گذاری بالغ بر ۸ میلیارد ریال به زودی به بهره برداری خواهد رسید و برای ۲۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

 

انتهای پیام/.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهارده =