نبود حتی یک پزشک متخصص در شهری ۱۲۰ هزار نفری در استان کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل, مردم شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان سالهاست که در تب نبود پزشک متخصص می سوزند و مسئولان هم با وعده درمانی نسخه ی برای التیام درد محرومان این منطقه شده اند.

 

تأمین سلامت، بهداشت و درمان مردم از مهم‌ترین وظایف مسئولان است، چرا که این موضوع با جان انسان سروکار دارد، ارائه خدمات نوین درمانی و بهداشتی می‌تواند امید به زندگی را در میان جامعه افزایش دهد و به بالاتر رفتن سطح رفاه جامعه کمک کند.

 

یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر منطقه که بیانگر سطح رفاه شهروندان آن نیز می باشد وجود پزشک می باشد با این وجود، وجود پزشک و در رأس آن وجود پزشکان متخصص از نیازهای مردم هر شهر و شهرستان می باشد.

 

از نکات قابل توجه و رکن اساسی و مهم طرح تحول نظام سلامت ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در تمام مناطق کشور بخصوص مناطق محروم است، اما با وجود اینکه چند سال از شروع این طرح میگذرد، ولی در شهرستان رودبارجنوب هیچگونه تغییری در خصوص حضور پزشک متخصص ایجاد نشده است و مرکز درمانی این شهرستان بدون پزشک متخصص و تنها با چند پزشک خانواده که بعضی از آنها نیز در حال گذراندن طرح خود هستند، فعالیت می کنند.

 

این در حالی درد مردم مظلوم رودبار را افزایش می‌دهد که برای یک جراحی ساده آپاندیس باید راه ناهموار جیرفت و سپس کرمان را به جان بخرند و چه بسا همین سبب عفونت داخلی شود.

 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیر به این شهرستان قول تجهیز بیمارستان این شهرستان را داد.

 

 

وزیر محترم، بیماری نمی فهمد که اینجا نیاز به صبر دارد بیماری این را می داند که رودبار دومین شهرستان پرجمعیت جنوب استان کرمان است و هر روز برتعداد جمعیتش افزوده می شود و مبتلایان بیشتر می شوند این باعث شده است که کیفیت خدمات دهی در بیمارستانهای شهرستانهای اطراف افزوده می شود پس وعده درمانی به‌تنهایی چاره درمان نیست و نخواهد بود.

 

بیماری نمی داند که رودبار زهکلوت دارد و جمعیت آن از بیشتر شهرستانهای استان هم بیشتر است پس بی رحمانه برگرده این مردم می تازد و آنها هیچ جایی را ندارد که اسمش بیمارستان باشد و بیمار خود را بستری تا پزشک متخصصی آن را درمان کنند.

 

 

مرکز خدماتدهی رودبار که در آن یک پزشک خانواده ساکن است جوابگوی این جمعیت چند صد هزار نفری نیست و مطب های پزشکان هم مثل گذشته رونق ندارد ۲پزشک عمومی هم که در شهرستان هستند، آن هم یک هفته در میان مطب خود را باز می کنند.

 

نبود پزشک متخصص مشکلاتی زیادی را برای مردم بوجود آورده است زیرا برای مداوا هزینه های گزافی متحمل می شوند تا اینکه بتوانند برای معالجه به شهرستانهای همجوار و مرکز استان روانه شوند.

 

مردمان محروم رودبارجنوب و جازموریان سالهاست با مشکلات حوزه بهداشت و درمان دست و پنجه نرم می‌کنند اما گویا مسئولان وزارت بهداشت به فکر درمان این دردها نیستند.

 

در فقدان عدم بهره برداری و تجهیز بیمارستان رودبار جنوب اکثر بار درمانی شهروندان رودباری و  بخش‌ها و روستاهای این شهرستان بر دوش مرکز درمانی این شهرستان قرار گرفته است.

 

شهروندان رودباری خواستار توجه جدی مسئولان به رفع مشکلات بهداشتی منطقه هستند. تعدادی از مردم رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار ما از نبود پزشک در این منطقه بسیار گلایه دارند به طوری که نبودپزشک زنان مشکل جدی مردم این شهرستان شده است.

 

شهرستان رودبار جنوب واقع در ۳۳۰ کیلومتری جنوب استان کرمان با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر، فقط دارای دو پزشک عمومی است که آن هم یک هفته در میان مطب خودرا باز می کنند.

 

شهروندان رودباری اظهار کردند: مردم این منطقه با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان، باید کیلومترها راه را طی کنند تا برای مراجعه به پزشک به شهرستان‌های جیرفت یا کهنوج آن هم با تحمل دوری و سختی مسیر هزینه سنگینی هم برای درمان پرداخت کنند.

 

 

به هرحال تا زمانی که گفتمان همدلی و همزبانی بر فضای اعتباراتی و مدیریتی این شهرستان از سوی مسئولان کشوری و استانی حاکم نشود” آش همان و کاسه همان “خواهد بود و خروج شهرستان رودبارجنوب از محرومیت پزشک متخصص و بیمارستان تنها نسخه وعده درمانی است که مسئولان کشوری و استانی  برای التیام زخم ها و دردهای ناگفته محرومان رودباری همواره تجویز می کنند که رنگ و روی خود را در گذر زمان خواهد باخت.

 

البته این مثل را هیچ وقت یادم نمی رود، اگر همه دردشان را روی زمین بگذارند، هر کس درد خودش را برای خودش برمیدارد!

 

گزارش از: محمد جواد سالمی