انتقال آب هلیل رود یعنی نابودی جنوب کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل, بهروز محمدی در نشریه استدلال با تاریخ انتشار ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ در مورد هلیل رود و جنوب کرمان نوشت:

این روزها که در ایام عزای حسینی و شهادت این امام تشنه لب و یاران باوفایش هستیم همه خوب می دانیم که بستن آب به روی فرزندان رسول خدا یعنی چه و سالهاست که با این موضوع آشنا هستیم.

تاریخ ثابت کرده است که هلیل رود، این رود پرتلاطم موجبات آبادی و احیاء کرمان جنوبی بوده است و جازموریان نیز فرزند و زاده همین هلیل رود است
کسی منکر کاهش نزولات آسمانی و بارش باران در منطقه نیست اما همان آب هایی را که در بالا دست هلیل بودند به طرق مختلف سد راه شده اند و به جنوب تشنه نمی رسد.
داستان بستن آب به روی جنوب از آنجا شروع می شود که از سال ۸۶ احداث چندین سد بر روی سر شاخه های هلیل آغاز می شود و در آن زمان کمتراعتراضی در این خصوص صورت نمی گیرد و متولیان امر در شهرستان های جنوبی لب به سخن نمی گشایند.
و یا شاید رسانه های جنوب در آن زمان به این موضوع کمتر اعتراض داشتند که باید گفت: آن زمان هم بعضی رسانه ها به این موضوع پرداختند که متاسفانه توجه چندانی نشد.
اما این قصه تلخ در زمانی شدت می گیرد که دیگر هلیل و جازموریان نفس هایشان به شماره افتاده است و امروز نیز با انجام بزرگترین پروژه تونل انتقال آب در خاورمیانه،فاتحه جنوب به کلی خوانده است.

در اینکه دولت قبل احداث سدها را انجام داده است شکی نیست، زیرا در آن برهه در زمان مسئولیت وزیر کرمانی نیرو سدها احداث شد.
قطعا باید گفت: که موضوعات سیاسی و دشمنی با جنوب در این رابطه نقش داشته است قطعا همه جنوبی ها به دشمنی سیاسیون کرمانی با این منطقه واقف هستند و یقین دارند که آنچه امروز در جنوب می گذرد حاصل سیاست های خصمانه سیاسیون دیار کریمان به منطقه جنوب بوده است.

سیاسیون کرمانی در جهت حفظ منافع خود با بی عدالتی، روزی اعتبارات و بودجه های این منطقه را در جای دیگری صرف کردند و امروز هم حق حیات را از مردمان این منطقه سلب می کنند و این قصه بی مهری ها همچنان ادامه دارد و فرقی هم بین چپ و راست نیست بلکه سیاسیون کرمان تا کنون آنچه در توان داشته اند برای عدم توسعه منطقه تلاش کرده اند و بعضا با یکدیگر مسابقه داده اند و شاید این گفته برای بعضی از به اصطلاح سیاسیون منطقه کرمان جنوبی ناخوشایند باشد که برای جنوبی ها هیچ فرقی بین مرعشی، باهنر و امثالهم نیست و قطعا این سیاسیون از نگاه مردم کرمان جنوبی در لیست سیاه مخالفین جنوب قرار دارند.

آری قصه بستن آب به روی مردمان جنوب در حالی ادامه دارد که متاسفانه سکوت همه مسوولان را فرا گرفته است
مردم منطقه که از مسوولان استان انتظاری ندارند، اما تاسف آنجاست که مسوولان جنوبی سکوت کرده اند و اعتراضی نمی کنند.
کسی نمی تواند منکر این موضوع شود که سکوت مسوولان جنوبی بخاطر از دست دادن پست و مقام آنهاست، آری از دست دادن جایگاه فرمانداری، مدیرکلی، نماینده بودن، مدیر اداره بودن خیلی سخت است و مردم شما را درک می کنند.

دوستی می گفت: لطفا به این مسوولان بگوئید که مدام تکرار نکنند که ما بخاطر مردم و رضای خدا کار می کنیم و حال باید پرسید آیا مدیری که برای رضای خدا کار می کند از تذکر دادن هراس دارد؟ آیا مدیر و مسوولی که جلوی تضییع حقوق مردم منطقه را نمی گیرد، برای خدا کار می کند؟
آیا مدیری که بخاطر از دست دادن پست و مقام لب به اعتراض نمی گشاید برای رضای خدا کار می کند؟
با این اوصاف و شرایط حاکم در منطقه کرمان جنوبی و ادامه اجرای پروژه ویرانگر انتقال آب باید فاتحه جنوب را به کلی خواند و در آینده افتخار نابودی دیار هلیل و جازموریان برای همین مسوولانی است که امروز سرشان را همانند کبک زیر برف کرده اند.

اما متاسفانه این روزها علی رغم سکوت مسوولان، بسیاری از رسانه ها هم که فریاد آزادی بیان سر می دهند در رابطه با نابودی منطقه سکوت کرده اند که این موضوع هم جای تامل و تاسف را دارد.

اکنون مدتی است که فریاد عدالت خواهی و حق خواهی مردمان کرمان جنوبی در بسیاری از رسانه های استان بخصوص جنوب، شنیده نمی شود و مدیران رسانه ها نیز باید پاسخگو باشند.

و اما مردم، هنرمندان، نخبگان، معتمدین و… باید با هماهنگی و طبق برنامه ریزی فریاد عدالت خواهی و حق خواهی سر دهند و نگذارند که جنوب ویران شود زیرا ما به نسل های آینده باید پاسخگو باشیم، به امید آنروز که کرمان جنوبی همصدا و متحد در دفاع از هلیل، جازموریان و سرزمین مادری بپا خیزد.

بهروز محمدی