. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 17560 تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1395 | 09:03 ق.ظ

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

کلیه محصولات غذایی که در سال ۹۵ وارد بازار می شوند باید دارای نشانگر تغذیه ای باشند

  به گزارش کنارصندل ،محمد امیر پور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: کلیه محصولات غذایی که در سال ۹۵ وارد بازار می شوند باید دارای نشانگر تغذیه ای باشند چراکه این نشانگر وضعیت این محصول را از نظر اسید چرب، نمک، قند و روغن جامد مشخص می کند .   وی […]

img_7153

 

به گزارش کنارصندل ،محمد امیر پور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: کلیه محصولات غذایی که در سال ۹۵ وارد بازار می شوند باید دارای نشانگر تغذیه ای باشند چراکه این نشانگر وضعیت این محصول را از نظر اسید چرب، نمک، قند و روغن جامد مشخص می کند .

 

وی در جمع اصحاب رسانه گفت:با توجه به اینکه مهم ترین هدف وزارت بهداشت ارتقاع کیفی سطح سلامت افراد جامعه است و از آنجا که اصحاب رسانه بهترین ابزار جهت انتقال مفاهیم fi افکار عمومی هستند،به ارائه مطالبی مهم و مختصر در حوضه ی غذا و دارو می پردازیم.

 

وی افزود:رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با سلامت افراد جامعه دارد لذا پرداختن به این مسئله ضرورت دارد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۴ شاخص غذایی برای ارتقاع سلامت افراد جامعه در نظر گرفته که انتظار داریم همه ی افراد به این شاخصه ها توجه داشته باشند.

 

به گفته ی وی اسید چرب ترانس نوعی چربی در روغن های گیاهی نیمه جامد و جامد است و همچنین اگر حرارت موجود در غذا به بیش از ۱۸۰ درجه برسد موجب تولید روغن چرب ترانس شود.

 

امیر پور بیان داشت:طبق شاخصه های جهانی میزان اسید چرب ترانس در مواد غذایی باید کمتر از ۲ درصد برسد، از طرف دیگر در ایران از سال ۹۰ تاکنون میزان اسید چرب ترانس از ۱۰ درصد به میزان ۵ درصد کاهش پیدا کرده است که تا ۵ سال آینده باید به کمتر از ۲ درصد کاهش پیدا کند.

 

وی افزود: از مضرات اسید چرب ترانس می توان به افزایش چربی بد و کاهش چربی خوب، تخریب سلول های بدن،ریسک ابتلا به سرطان،دیابت نوع دو، کم وزنی در نوزادان،افزایش سرطان روده و سینه و پیشرفت بیماری آلزایمر اشاره کرد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم زشکی جیرفت با اشاره به راهکارهای مقابله با اسید چرب ترانس، ابراز داشت: کاهش استفاده از روغن نباتی و استفاده از روغن های مایع سرخ کردنی برای سرخ کردن از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی گفت: روغن های کنجد، زیتون، هسته انگور برای پخت و پز استفاده شود و در نقطه مقابل برای سرخ کردن بخصوص با حرارت بالا مناسب نیست.

 

وی با بیان اینکه روغن آفتاب گردان نسبت به حرارت بالا بسیار حساس است، اظهار داشت: روغن های حیوانی از نظر علمی در مقایسه با روغن های جامد نباتی، مناسب تر هستند و از آنان می توان در سرخ کردن استفاده کرد.

 

امیرپور گفت: روغن های مایع از نظر شیمیایی حساس تر هستند چراکه نسبت به نور و گرما حساس هستند و باید در هوای متعادلی قرار داشته باشند.

 

به گفته وی این باور اشتباه است که پس از سرخ کردن غذا دوباره می توان از آن روغن استفاده کرد و باید از این امر اجتناب کرد.

 

وی بیان داشت: چاق شدن افراد ارتباط زیادی با غذای چرب ندارد بلکه عامل اصلی آن را باید در میان ترکیباتی قندی جستجو کرد چراکه استفاد زیاد از مواد قندی موجب بالا رفتن چربی خون می شود.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشگی جیرفت با بیان راهکارهای مقابله با مصرف قند زیاد، تصریح کرد: از ترکیبات شیرین طبیعی به جای شکر استفاده کرد و از غلات سبوس دار، خرما و میوه های تازه استفاده شود.

 

وی خاطرنشان کرد: نمک عامل بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی، دیابت و فشار خون است چراکه نمک ارتباط مستقیمی با فشار خون دارد و استفاده زیاد آن عارضه پرفشاری خون را دربر دارد که می تواند زمینه ستز مریضی های بعدی شود.

 

وی با اشاره به اینکه افرادی که فشار خون ندارند اما نمک زیادی مصرف می کنند، گفت: این افراد در دراز مدت دچار پرفشاری خون می شوند و موجب آسیب دیدگی سلول های قبل، کلیه و عروق می شود.

 

امیرپور عنوان کرد: افرادی که دارای رژیم غذایی مناسبی هستند به هیچ وجه احتیاج به نمک ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف گوشت قرمز و سفید،‌افزود: در مجموع مصرف این دو نوع گوشت در هفته نباید بیشتر از ۴ وعده یاشد و در کنار آن از سبزی جات استفاده شود.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه جیرفت با اشاره به راهکارهای مقابله با کاهش نمک، افزود: تغییر ذائقه کودکان، کاهش مصرف نمک و استفاده از آبلیموی طبیعی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

 

وی با اشاره به مضرات روغن جامد در جامعه، گفت: افزایش چربی، رسوب کلسترول در عروق و افزایش سکته ای قلبی و مغزی از عوامل افزایش استفاده از روغن جامد است.

 

وی عنوان کرد: کلیه محصولاتی که در سال ۹۵ وارد بازر می شوند باید دارای نشانگر تغذیه ای باشند چراکه این نشانگر وضعیت این غذا را از نظر اسید چرب ترانس، نمک، قند و روغن جامد مشخص می کند.

 

امیرپور در خصوص مبارزه با کالاهای قاچاق تصریح کرد: سامانه تشخیص کالاری اصلی از قاچاق نیز راه اندازی شده است بگونه ای که افراد می توانند کد محصول را به شماره سامانه که روی آن قرار گرفته است، ارسال کنند و تاییدیه آن کالا را دریافت کنند.

 

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + چهارده =